Educational Inspectorate from the School point of view

Abstract

In this article, we enquire on the vision about Educational Inspectorate from the school point of view. To do so, we triangulated the data provided by five groups that seem determinant in this research: on the one hand, the opinion of Primary teachers; secondly, the considerations of Elementary State School principals; third, the contributions of administration and services staff; fourth, the perceptions of student’s parents and legal guardians and, ultimately and prominently, the vision of the students themselves, as main protagonists and the true ‘raison d’être’ of our educational system. The research, implemented in Spain during the school year 2017/2018 through interviews and the application of a questionnaire, reveals that although the assessment made by all groups about the Spanish Inspectorate is relevant, by understanding that this institution is important and has ability to influence school improvement, somehow evidences the need for the Inspection to be more in touch with school life and less with office bureaucracy.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Métricas
Camacho, A. (2014) Funciones y quehaceres de los inspectores de Educación en Baleares. Un estudio de casos. Tesis doctoral. Facultad de Pedagogía, Universidad de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/134797/acp_tesi.pdf?sequence=1.

Camacho, A. (2015) La visita de inspección, su función malherida. reice, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacio?n, 13 (4), 79-91. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol13num4/art5.htm.

Camacho, A. y Rodríguez Bravo, M. (2016) La Inspección educativa influyente, un reto para la Administración educativa. En J. L. Bernal (coord.) XIV Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas cioie «Globalización y organizaciones educativas» (pp. 257-265). Dpto. de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza. http://www.unizar.es/cce/documents/cioie.pdf.

Camacho, A. (2017) Empowering Education Inspectorate of Spain: a real challenge. Conferencia leída en la British Educational Leadership, Management and Administration Society, Belmas, 2017 International Conference (7-9 julio). Stratford-upon-Avon, Reino Unido.

Castán, J. L. (2014) El alumno, referente de la Inspección educativa. Avances en Supervisión Educativa, núm. 21. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/86/85.

Castán, J. L. (2016) La función docente y la función inspectora, retos para la mejora en una sociedad cambiante. XVII Encuentro Nacional de Inspectores de Educación, usie. https://drive.google.com/file/d/0BxBJy7UhDt22SVpMRjluRHhDSFU/view.

Esteban Frades, S. (2014) La Inspección de Educación. Historia, pensamiento y vida. Oviedo: adide Castilla y León y krk Ediciones.

Gil de Zárate, A. (1995) De la Instrucción pública en España, tomo i. Oviedo: Pentalfa (Edición facsímil del original del año 1855. Madrid: Imprenta del Colegio de Sordo-mudos).

Sarasúa, A. (2010) La Inspección de educación en vía muerta. Revista Escuela, núm. 3875.

Secadura, T. (2011) El referente de la Inspección educativa: el centro docente versus el sistema educativo. Avances en Supervisión Educativa, núm. 15. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/485/326.

Soler Fiérrez, E. (2015) Decálogo de las competencias profesionales del inspector de Educación. Reice, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacio?n, 13 (4), 149-160. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol13num4/art9.htm.
Camacho Prats, A. (2019). Educational Inspectorate from the School point of view. Aula, 25, 105–115. https://doi.org/10.14201/aula201925105115

Downloads

Author Biography

Alexandre Camacho Prats

,
Govern de les Illes Balears
Govern de les Illes Balears
+