A burlesque and inclement satire on the educational sphere in the Franco’s Dictatorship

Abstract

This paper is a review of Guillermo Castán’s novel El orden de las cosas [The Order of Things], which narrates the repressive regime that prevailed in Piarists› classrooms and in other institutional spheres under Franco’s Dictatorship in Spain. The paper intends to offer: 1) an assessment of the novel’s literary qualities, and 2) a favorable view of the novel’s sociological value as a tool to better understand, through its burlesque approach, the Spanish education system, particularly in some Catholic religious schools, in the 1950s and 1960s.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cuesta Fernández, Raimundo (1997) El código disciplinar de la Historia. Tradiciones, discursos y prácticas sociales de la educación histórica en España (siglos xviii-xx).Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.

Faubell Zapata, Vicente (1987) Acción educativa de los Escolapios en España (1733-1845). Madrid: Fundación Santa María/sm.

Florensa Parés, Joan (2016) «Introducción y recopilación» de Textos sobre educación de José de Calasanz. Madrid: Biblioteca Nueva.

Varela, Julia y Álvarez-Uría, Fernando (1991) Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta.
Cuesta, R. (2018). A burlesque and inclement satire on the educational sphere in the Franco’s Dictatorship. Aula, 24, 107–115. https://doi.org/10.14201/aula201824107115

Downloads

Download data is not yet available.
+