The heritage school in the Asturias museums

  • Carmen Diego Pérez
    Universidad de Oviedo cdiego[at]uniovi.es
  • Montserrat González Fernández
    Universidad de Oviedo

Abstract

In this article we analyze the safeguard process of Asturian educational heritage, which began at the eighties of the 20th century. For reaching this purpose, we have rebuilt its first steps, described the evolution and actual situation from the consolidated museographic collections and the possible effects that they have onto the territory and culture of this region. The exhibited collections have mainly ethnographic character, are settled in a rural habitat and show furniture and basic tools used in the primary education during the 20th century. The analysis recognizes the contributions made by the historians of education as reference knowledge for the school heritage, and suggests the need so that future investigations deal, in a deeper way, with the representation of the objects used in the teaching.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Calaf Masachs, R. y Suárez Suárez, M. A. (2011) Una mirada panorámica sobre los museos de Asturias: entre el espacio real y el espacio virtual. Her&Mus: heritage & museography, (3) 2, 8-18. (Ejemplar dedicado a Museos en Asturias: patrimonio cultural y patrimonio social).

Carreño, M. (2007) Museología y museografía de la educación. En A. Escolano Benito (ed.) La escuela material de la escuela. En el centenario de la Junta para la Ampliación de Estudios, 1907-2007 (pp. 91-110). Salamanca: Gráficas Varona.

Escolano, A. (2009) El patrimonio material de la escuela y la Historia de la Educación. Cuadernos de Historia de la Educación, 6, 7-9.

González Ruiz, J. (2008). Una institución dedicada al Patrimonio Histórico Escolar de Cantabria: el Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela. CEE. Participación Educativa, 8, 173-182.

Hernández Díaz, J. M. (2003) Museos pedagógicos y exposiciones educativas en España en los inicios del siglo XXI. En V. Peña Saavedra (coord.). I Foro de Museísmo Pedagóxico. O museísmo pedagóxico en España e Portugal: itinerarios, experiencias e perspectivas. Actas (pp. 117-171). S. l.: Xunta de Galicia, Consellería de Educación e Ordenación Universitaria, Secretaria General, Museo Pedagóxico de Galicia.

López Álvarez, J.; Elola Molleda, M. y García Eguren, M. (2011) La complicidad del museo y el territorio: la Red de Museos Etnográficos de Asturias. Her&Mus: heritage & museography, (3) 2, 31-37.

Rozada Martínez, J. M. y Terrón Bañuelos, A. (2004) La escuela rural. En J. Rodríguez Muñoz (dir.) Los asturianos. Raíces culturales y sociales de una identidad (pp. 545-560). Oviedo: Prensa Asturiana.

Ruiz Berrio, J. (2002) Pasado, presente y porvenir de los museos de educación. En A. Escolano Benito y J. M. Hernández Díaz (coords.) La memoria y el deseo: cultura de la escuela y educación deseada (pp. 43-65). Valencia: Tirant lo Blanch.

Sabaté Bel, J. y Benito del Pozo, P. (2010) Paisajes Culturales y proyecto territorial: un balance de treinta años de experiencia. Identidades: Territorio, Cultura y Patrimonio, n.º 2, 10. Recuperado en https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/10716/ID2_Sabate Benito.pdf;jsessionid=179B96AEFA24F4571B6AED7C7CFBB298?sequence=1

Valdés del Toro, R. (1987) Sobre Asturias y la cultura asturiana. En J. Rodríguez Muñoz (dir.) Enciclopedia de Temática asturiana, t. VIII. Etnografía y folklore I (pp. 313-328). Gijón: Silverio Cañada, editor.
Diego Pérez, C., & González Fernández, M. (2016). The heritage school in the Asturias museums. Aula, 22, 89–101. https://doi.org/10.14201/aula20162289101

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Diego Pérez

,
Universidad de Oviedo
Universidad de Oviedo, España.

Montserrat González Fernández

,
Universidad de Oviedo
Universidad de Oviedo, España.
+