Education for Sustainability: The SDGs Through Gamification in Early Childhood Education

  • Sara Cebrián Cifuentes
    Universidad Católica de Valencia sara.cebrian[at]ucv.es
  • Ignacio Cano Moya
    Colegio Sagrada Familia de Manises
  • Lourdes Cazorla Granado
    Maestra en Educación Primaria especialista en Audición y Lenguaje
  • Empar Guerrero Valverde
    Universidad Católica de Valencia

Abstract

In recent years, society has changed at a dizzying pace: customs, lifestyles and teaching-learning processes have evolved at great speed, leading the population to continually face the unknown. This is where the need arises to incorporate information and communication technologies in the education of future citizens, making them participants in their own teaching-learning process through the so-called active methodologies. However, we must not forget the need to develop learning situations that pursue sustainable development at an early age, such as in Early Childhood Education when the contact of the students with the environment is essential and beneficial. For this, qualitative research is carried out based on a literature review on the concept of gamification and sustainable education to finally present a series of gamified experiences that work on the Sustainable Development Goals and its results. After all this, it is concluded that gamification is a methodology that can contribute to the development of the SDGs from the early years because it promotes an aware, responsible and committed society in terms of sustainability.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALONSO-SAINZ, T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259. https://doi.org/10.5209/rced.68338
AREA-MOREIRA, M., & GONZÁLEZ-GONZÁLEZ, C. S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 33(3), 15-38. https://doi.org/10.6018/j/240791
BARRIGA, D. (2022, 10 de marzo). Nogales: mejor docente 2021. «Al final son tantas cosas que se nos olvida la labor principal que no es otra que estimular el aprendizaje del alumno». Educación Press. https://educacion.press/entrevistas/entrevista-francesc-nogales-mejor-docente-2021/
BERNAL-GONZÁLEZ, M. D., & MARTÍNEZ-DUEÑAS, M. S. (2017). Metodologías activas para la enseñanza y el aprendizaje. Revista Panamericana de Pedagogía, (25), 271-275. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i25.1695
BORRÁS-GENÉ, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. Universidad Politécnica de Madrid. https://oa.upm.es/35517/
BORRÁS-GENÉ, O. (2022). Introducción a la gamificación o ludificación (en educación). Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos. http://hdl.handle.net/10115/20346
CASTILLO-MORA, M. J., ESCOBAR-MURILLO, M. G., BARRAGÁN-MURILLO, R. D., & CÁRDENAS-MOYANO, M. Y. (2022). La Gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 7(1), 686-701. 10.23857/pc.v7i1.3503
CENTENERO-DE ARCE, M. J., MARTÍNEZ-ORENES, G., & GUINEA-SERRANO, A. L. (2021). «Sevehuellas» una gamificación para implantar los ODS en un centro educativo. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (11), 172-189. https://doi.org/10.6018/riite.490541
DIRECCIÓN DE POLÍTICAS DE DESARROLLO SOSTENIBLE (2018). Plan de Acción para la implementación de la Agenda 2030. Hacia una Estrategia Española de Desarrollo Sostenible. Gobierno de España. https://www.mdsocialesa2030.gob.es/agenda2030/documentos/plan-accion-implementacion-a2030.pdf
DOMÍNGUEZ-CERDÁ, J. J. y CARRASCO-SERRACANTA, M. (2022). El proyecto Alianza Tierra-Koi, una gamificación de los ODS en el currículo. Aula de Innovación Educativa, 315, 53-58. https://hdl.handle.net/11162/239005
FONCUBIERTA, J. M., & RODRÍGUEZ, C. (2014). Didáctica de la gamificación en la clase de español. Edinumen.
GARCÍA-ESTEBAN, F. E., & MURGA-MENOYO, M. Á. (2015). El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible: necesidades formativas. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 33(1), 121-142. https://doi.org/10.14201/et2015331121142
GONZÁLEZ-FARACO, J. C., & GRAMIGNA, A. (2009). Videojugando se aprende: renovar la teoría del conocimiento y la educación. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (33), 1134-3478. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-007
INSTITUTO NACIONAL DE TECNOLOGÍAS EDUCATIVAS Y FORMACIÓN DEL PROFESORADO INTEF (17 de julio de 2023). Experiencias educativas inspiradoras. Obtenido de https://intef.es/
LEE, J. J., & HAMMER, J. (2011). Gamification in Education. What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 146-150.
LEY ORGÁNICA 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
MARTÍNEZ-PÉREZ, I. S., & SUÑÉ-SUÑÉ, F. X. (2011). La Escuela 2.0 en tus manos. Panorama, instrumentos y propuestas (Manuales Imprescindibles). Anaya.
MORA-TERUEL, F. (2013). Neuroeducación, sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59403
MORENO-GUERRERO, A. J., MIAJA-CHIPPIRRAZ, N., BUENO-PEDRERO, A., & BORREGO-OTERO, L. (2020). El área de información y alfabetización informacional de la competencia digital docente. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-16. http://doi.org/10.15359/ree.24-3.25
NISBET, J., & SHUCKSMITH, J. (1987). Estrategias de aprendizaje. Santillana.
POLISGUA-GALARZA, M. G., ESPINEL-GUADALUPE, J. V., Posligua-Murillo, J. D., & JIMÉNEZ-BAYAS, S. I. (2022). La gamificación como motivación en el aprendizaje de la lectoescritura. Revista UNIANDES Episteme, 9(2), 231-243. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2563
QUIROGA, L. P., JARAMILLO, S., & VANEGAS, O. L. (2019). Ventajas y desventajas de las TIC en la educación «Desde la primera infancia hasta la educación superior». Revista de Educación y Pensamiento, (26), 77-85.
REAL DECRETO 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado (BOE), 28, de 2 de febrero de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95
RODRÍGUEZ, F., SANTIAGO-CAMPIÓN, R., & TOURÓN-FIGUEROA, J. (2015). Gamificación. Cómo motivar a tu alumnado y mejorar el clima en el aula. Océano.
UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. Unesco.
VIÑALS-BLANCO, A., & CUENCA-AMIGO, J. (2016). El rol del docente en la era digital. RIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(86), 103-114.
WERBACH, K., & HUNTER, D. (2012). For the Win: How Game Thinking can Revolutionize your Business . Wharton Digital Press.
Cebrián Cifuentes, S., Cano Moya, I., Cazorla Granado, L., & Guerrero Valverde, E. (2024). Education for Sustainability: The SDGs Through Gamification in Early Childhood Education. Aula, 30, 73–86. https://doi.org/10.14201/aula2024307386

Downloads

Download data is not yet available.
+