Teacher Evaluation with a Formative Approach: The role of Peer Support

Abstract

eacher evaluation has been part of the educational policies in Latin America as far as its impact on the improvement of teaching processes and its scope in the continuous training of teachers, which strengthens educational systems that promote and guarantee the right to learning of students. In this article, we analyze the implications of teacher evaluation with a formative approach and the relevance of peer support. The analysis allows us to identify commonalities in the attributes of formative teacher evaluation: improvement-oriented, progressive, permanent, participatory, contextual, and situated. Regarding peer support in teacher evaluation, its contribution to collaborative work and reflective practice anchored to the context where the teaching activity takes place is distinguished. Finally, as an epilogue, the possibilities of formative teacher evaluation in the context of the COVID-19 pandemic for the integration of learning communities that transcend physical spaces and generate collaborative networks among teachers are discussed.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALEN, B. (2009). El acompañamiento a los maestros y profesores en su primer puesto de trabajo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 79-87.
ARAVENA, O. A.; MONTANERO, M. y MELLADO, M. E. (2022). Percepción de docentes y directivos escolares sobre el acompañamiento pedagógico en el aula. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(1), 235-257.
ASSAÉL, J. y PAVEZ, J. (2008). La construcción e implementación del sistema de evaluación del desempeño docente chileno: principales tensiones y desafíos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 42-55.
ÁVILA, L.; HERNÁNDEZ, A.; ECHEVERRÍA, M. y ZAMBRANO, A. (2016). El acompañamiento a docentes de educación básica para niños jornaleros migrantes y desarrollo docente. Innovación Educativa, 16(71), 111-131.
BLATLE, F. (2010). Acompañamiento docente como herramienta de construcción. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 8(5), 102-110.
BOLÍVAR, A. (2008). Evaluación de la práctica docente. Una revisión desde España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 56-74.
CHACÓN, S. (2012). Acompañamiento docente: el quehacer de la unidad METICS. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-24.
COLOMA, C. (2010). Estudio comprensivo sobre la evaluación docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1e), 60-76.
CONTRERAS, G. (2010). Diseño y operación de un sistema de evaluación del desempeño docente con fines formativos: la experiencia de la Pontificia Universidad Católica del Valparaíso, Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1e), 180-191.
DANIELSON, C. (2007). The Four Domains of Teaching Responsibility. En Enhancing Professional Practice: A framework for teaching. Alexandria, VA: ASCD.
GARRIDO, O. y Fuentes, P. (2008). La evaluación docente. Un aporte a la reconstrucción de prácticas pedagógicas más efectivas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 125-136.
GHOUALI, H. (2007). El acompañamiento escolar y educativo en Francia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(32), 207-242.
GORICHON, S.; SALAS, M.; ARAOS, M. J., YÁÑEZ, M.; ROJAS-MURPHY, A. y JARA-CHANDÍA, G. (2020). Prácticas de mentoría para la inducción de docentes principiantes: análisis de cuatro casos chilenos al inicio del proceso. Calidad en la Educación, 1(52), 12-48.
JARAMILLO, L.; OSORIO, M. e IRIARTE, F. (2011). Reflexiones en torno al acompañamiento en los procesos de mejora de la práctica educativa en la educación preescolar. Zona Próxima, 15, 150-163.
JORNET, J. M.; González-Such, J. y Sánchez-Delgado, P. (2014). Factores contextuales que influyen en el desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 185-195.
MARTÍNEZ, H. y González, S. (2010). Acompañamiento pedagógico y profesionalización docente: sentido y perspectiva. Ciencia y Sociedad, 35(3), 521-541.
MARTÍNEZ, J. (2013). Combinación de mediciones de la práctica y el desempeño: consideraciones técnicas y conceptuales para la evaluación docente. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 50(1), 4-20.
MATURANA, D. C. y CIEZA, J. A. (2020). La mentoría en los procesos de inducción del profesorado principiante. Las competencias del mentor como insumo para orientar su proceso formativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(3), 349-370.
MURILLO, J. e HIDALGO, N. (2016). Hacia un proceso de evaluación docente justo y socialmente justo (editorial). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(2), 5-8.
OIT/UNESCO. (2006). Comité Mixto OIT/UNESCO de expertos sobre la aplicación de las Recomendaciones relativas al personal docente. Novena reunión. Paris: OIT/Unesco.
SALAZAR, J. y MARQUÉS, M. (2012). Acompañamiento al aula: una estrategia para la mejora del trabajo pedagógico. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 10-20.
SILVA-PEÑA, I.; SALGADO, I. y SANDOVAL, A. (2013). Modelo de asesoría a escuelas centrado en el acompañamiento docente. Cadernos de Pesquisa, 43(148), 240-255.
TEJEDOR, F. (2012). Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 318-327.
UNESCO. (1966). ANEXO: RECOMENDACIÓN RELATIVA A LA SITUACIÓN DEL PERSONAL DOCENTE. EN RESOLUCIONES. ACTAS DE LA CONFERENCIA GENERAL 14.ª REUNIÓN. PARIS: UNESCO.
VAILLANT, D. (2007). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 1-16.
VÉLAZ DE MEDRANO, C. (2009). Competencias del profesor-mentor para el acompañamiento al profesorado principiante. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 209-229.
De La Cruz Flores, G. (2023). Teacher Evaluation with a Formative Approach: The role of Peer Support. Aula, 29, 313–326. https://doi.org/10.14201/aula202329313326

Downloads

Download data is not yet available.
+