A university teacher without a school graduate: an experience of post-Franco formal education, lived in the first person

Abstract

The Spanish educational system has undergone important epistemological and structural changes during the last 70 years. At the end of the Franco dictatorship and during the first years of transition, violent practices at the physical level in the context of the school were progressively reduced. The educational model of the eighties and early nineties inherited violent practices at a psychological level, impact whose has not been well studied. With the first post-Franco educational law, a more inclusive pedagogical model began to be envisioned, in accordance with the social needs of the time and generator of second opportunities. This article deals with a real practical case, written in the first person, about the author’s experiences as he passed through two opposing paradigms of the Spanish educational system between the eighties and the nineties. The objective is to reflect on the impact of psychological violence on academic performance in the first phase of schooling and, on the other hand, on how it was able to regain trust in the educational system based on the emotional ties established in a totally innovative pedagogical proposal. Finally, it reflects on some of the challenges that formal education need to consider in this historical moment.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
A. V. ARTIGAS. (2021). Història del barri d’Artigas. https://web.archive.org/web/20110714043943/http://veinsdartigas.es/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=89&lang=ca
BALLESTEROS-MOSCOSIO, M. Á. (2017). Padres y madres sobreprotectores: el reto de la escuela y los docentes. Diálogo: Familia Colegio, 328, 22-28.
BOE. (1945). Ley del 17 de julio de 1945 sobre Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1945/199/A00385-00416.pdf
BOE. (1967). Ley 193/1967, de 2 de febrero de Enseñanza Primaria. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/boe/dias/1967/02/13/pdfs/A01949-01963.pdf
BOE. (1970). Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852
BOE. (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1990-24172
BOLÍVAR, A.; GALLEGO, M. J.; LEÓN, M. J. y PÉREZ, P. (2005). Políticas educativas de reforma e identidades profesionales: El caso de la educación secundaria en España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 13(45), 1-52.
COMASÒLIVAS I FONT, J.; LOZANO FONSECA, R. y RIBÉ I MONGE, G. (2019). Les riuades de 1962: els cadàvers trobats al mar. Arraona: Revista d’Història, 38, 110-37. https://raco.cat/index.php/Arraona/article/view/377580
CORTADA ANDREU, E. (1999). De las escuelas de niñas a las políticas de igualdad. Cuadernos de Pedagogía, 286, 43-47.
CURRAS, M. M. y PRIETO, J. M. (2010). La reforma experimental de las enseñanzas medias (1983-1987): crónica de una ilusión. Wolters Kluwer.
DÍAZ, J. M. H. y HUERTA, J. L. H. (2009). La represión franquista de los maestros freinetianos. Aula, 15, 201-227.
ESLAVA, C. (2017). Entorno y educación: Un tejido invisible. Un viaje de la ciudad al aula. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6.1, 157-179. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.009
EUROPAPRESS. (2014). El Gobierno catalán detecta 340 escuelas e institutos de «máxima complejidad» socioeconómica. https://www.europapress.es/sociedad/noticia-gobierno-catalan-detecta-340-escuelas-institutos-maxima-complejidad-socioeconomica-20140624113511.html
FERNÁNDEZ VÁZQUEZ, J. R. (2003-2004). Implantación de la escuela mixta e incorporación de la mujer a la educación formalizada en Galicia: proceso histórico. Historia de la Educación, 22-23, 387-404.
FEST. (2021). Història del Centre | Col·legi Santíssima Trinitat. https://badalona.centrosfest.net/ca/historia-del-centro
FORT, J. T. y MONTERO PLAZA, I. (2020). Voces del franquismo. La oscuridad de la razón. Análisis, 52(96), 221-223.
GENCAT. (2010). Badalona. Sant Roc, Artigas i el Remei. Departament de Territori i Sostenibilitat. Generalitat de Catalunya. https://territori.gencat.cat/ca/detalls/Article/14-Badalona.-Sant-Roc-Artigas-i-el-Remei-00001
GONZÁLEZ PÉREZ, T. (2017). Formas maestros y maestras para la patria nacional-católica. Los estudios de magisterio en la España franquista (1936-1975). History of Education & Children’s Literature, 12(2), 69-91.
GRANADOS, P. G. (2009). A través de sus ojos. Etnografía visual en un centro educativo de la periferia urbana. Perifèria. Revista d’Investigació i Formació en Antropologia, 9(2), 1-26.
HERRERA, C. R. (2003). La transmisión intergeneracional, la clase del vínculo y los factores intrapersonales como predictores de la co-ocurrencia de comportamientos violentos y adictivos en jóvenes. Acta Colombiana de Psicología, 9, 51-69.
INE. (2021). Abandono educativo temprano de la población de 18 a 24 años por CCAA y periodo. Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?path=/t00/ICV/dim4/l0/&file=41401.px&L=0
LAFUENTE MARTÍNEZ, M. (2019). Millora l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant el treball per projectes?Fundació Jaume Bofill
LOPEZ, H. (2016). De la barraca al polígono. El Periódico. https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20160616/de-la-barraca-al-poligono-5209405
MILLER, A. (2005). El cuerpo nunca miente. Tusquets.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA. (1989). Libro blanco para la reforma del sistema educativo. Gobierno de España.
MINISTERIO DE FOMENTO. (1991). Barrios vulnerables. Sant Roc-El Remei. Secretaría de Estado de Vivienda y Actuaciones Urbanas. https://web.archive.org/web/20160304044829/http://barriosvulnerables.fomento.es/siu/infoWeb/barrios/fu/fu91_08015001.pdf
ORTIZ DE SANTOS, R.; TORREGO, L. y SANTAMARÍA-CÁRDABA, N. (2018). La democracia en educación y los movimientos de renovación pedagógica: Evaluación de prácticas educativas democráticas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(1), 197-213. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010
QUEZADA, M. T. P. (2012). La violencia, que nos toca a todos: una mirada desde la historia del maltrato en la escuela. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 20, 243-260.
REDONDO CASTRO, C. (2013). La depuración franquista del profesorado de segunda enseñanza en Extremadura. En XVII Coloquio Nacional de Historia de La Educación. Cádiz, 9-11 de julio. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4518677
REQUENA HIDALGO, J. (2003). «La peor casa en el peor barrio». Barrios de inmigración y marginalidad en la periferia urbana de Barcelona. El caso de Badalona. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 7, 1-19.
TATJER, M. y LARREA, C. (2011). Barraques. La Barcelona informal del segle XX. Museu d’Història de Barcelona.
VELASCO, M. S. (2019). Golpes y brazos en cruz: el castigo escolar en la escuela pública franquista (1938-1951). História da Educação, 23.
VIÑAO FRAGO, A. (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Revista, 51, 19-35.
WALKER, T. (2017). Teach Like Finland: 33 Simple Strategies for Joyful Classrooms. WW Norton & Company.
Calvo Garcia, F. (2022). A university teacher without a school graduate: an experience of post-Franco formal education, lived in the first person. Aula, 28, 369–384. https://doi.org/10.14201/aula202228369384

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Calvo Garcia

,
Universidad de Gerona
-
+