Labaca Schools in A Coruña, an example of Manjonian pedagogy in a modernist building

Abstract

Andrés Manjón was concerned about the education of the most disadvantaged persons. In 1889 he opened schools for the children of Sacromonte (Granada). His model quickly spread to other places in Spain. Many of them were sponsored by private initiative, like the Labaca Schools of A Coruña , funded by Labaca family in the vicinity of the port of A Coruña , to care for the children of working families. The building was designed by Leoncio Bescansa Casares, outstanding architect of A Coruña modernism, and today it is still in use as CEIP Labaca. The aim of this article is to analyse the creation of a Manjonian school in the city of A Coruña in 1915, the peculiarities of its construction, and its maintenance in time as a public school, which constitutes both a testimony of the active school and a model of modernist building of great architectural interest. As sources, we have used primary documentation on the construction of the building, kept at the Municipal Archive of A Coruña , and registration documents and visiting books, guarded in the secretariat of the centre itself; press of the time, which give account about the school; and bibliography on the Manjonian pedagogy and the city of A Coruña in the first third of twentieth century.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALONSO MARAÑÓN, P. M. (1996). La Iglesia docente en el siglo XIX. Escuelas Pías en España y en América. Formación del profesorado y expansión educativa. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares.
BLANCO REY, M. (2011). Recordando un centenario: las Escuelas Católicas del Ave María. Anuario Brigantino, 34, 349 y ss.
CANES GARRIDO, F. (1999). Las Escuelas del Ave María, una institución renovadora de finales del siglo XIX en España. Revista Complutense de Educación, 2(10), 149-166.
CAPITÁN DÍAZ, A. (1986). Fundación y constitución de las «Escuelas del Ave María». En Historia del pensamiento pedagógico en Europa II. Pedagogía Contemporánea (pp. 289-319). Madrid: Dykinson.
CARBALLO, F. y MAGARIÑOS, A. (1978). La Iglesia en la Galicia contemporánea. Análisis histórico y teológico del período 1931-1936, II República. Madrid: Akal.
CID GALANTE, R. M. y CID FERNÁNDEZ, X. M. (2012). As Escolas de «Ave María» en Ourense. Entre a innovación didáctica e o conservadurismo ideolóxico. Sarmiento, 16, 121-144.
DOSIL MANCILLA, F.J. (2007) Los albores de la botánica marina española (1814-1839). Madrid: CSIC.
GARCÍA VILLOSLADA, R. (dir.). (1979). Historia de la Iglesia en España. Madrid: La Editorial Nacional.
GARRIDO MORENO, A. (2002). Leoncio Bescansa Casares. En VV. AA., Artistas Gallegos. Arquitectos. Arquitectura modernista, ecléctica e rexionalista (pp. 236-255). Vigo: Nova Galicia Edicións.
GÓMEZ MOLLEDA, M. D. (1981). Los reformadores de la España contemporánea. Madrid: CSIC.
IGLESIAS POLO, M. T. (2019). La Grande Obra de Atocha, 100 años en La Coruña. La Razón Histórica, 43, 168-179.
LLORENTE TABOADA, M. P. El salón de espectáculos Teatro «Linares Rivas» de La Coruña. Accesible en: http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/5197/1/ETSA_11-11.pdf
MANJÓN, A. (1916). El Pensamiento del Ave-María: colonias escolares permanentes establecidas en los Cármenes de Granada y difundidas por toda España. Granada: Imprenta de las Escuelas del Ave-María.
MANJÓN, A. (1921). Hojas catequistas del Ave María. Granada: Imprenta de las Escuelas del Ave-María.
MORENO FERNÁNDEZ, C. M. (2010). La herencia educativa de Andrés Manjón: aprender jugando en las escuelas del Ave-María. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en Materia Educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España). Accesible en: http://revista.muesca.es/articulos4/167-la-herencia-educativa-de-andres-manjon-aprender-jugando-en-las-escuelas-del-ave-maria
PORTO UCHA, A. S. (1986). La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. Sada: Ediciós do Castro.
PORTO UCHA, A. S. (1990). Manjón y la defensa del papel de la familia en la educación en el VI Congreso Católico Nacional de Santiago de 1902 El Magisterio Avemariano, 687-688, 54-60.
PORTO UCHA, A. S. y VÁZQUEZ RAMIL, R. (2012). Un espacio escolar centenario: las Escuelas Labaca de A Coruña, del pasado manjoniano al presente modelo público integrado. En P. L. Moreno Martínez y A. Sebastián Vicente (eds.), Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX (pp. 113-126). Murcia: SEPHE-CEME.
PRELLEZO GARCÍA, J. M. (1973). Diario del Padre Manjón. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
PRELLEZO GARCÍA, J. M. (1975). Manjón educador. Madrid: Patronato de las Escuelas del Ave-María y Magisterio Español.
RABUÑAL, H. (1999). A Coruña na Historia. A Coruña: A Nosa Terra.
SOTO DOMÍNGUEZ, A. (2014). Centenario das Escolas Labaca. Das Escolas do Ave María ata o CEIP Labaca. Eduga. Revista Galega do Ensino, 68, julio-diciembre. Accesible en: https://www.edu.xunta.gal/eduga/694/que/centenario-das-escolas-labaca
TURIN, Y. (1967). La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Madrid: Aguilar.
Vázquez Ramil, R., & Porto Ucha, Ángel S. (2022). Labaca Schools in A Coruña, an example of Manjonian pedagogy in a modernist building. Aula, 28, 263–282. https://doi.org/10.14201/aula202228263282

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Vázquez Ramil

,
Universidad de Valladolid
-

Ángel Serafín Porto Ucha

,
Universidad de Santiago de Compostela
-
+