Decolonizing theological education. Towards a decolonial transformation of European theology

Abstract

In the past, Christianity served to legitimize and expand colonial rule. If at present it intends to be used as a tool for decolonial liberation, it needs a profound and often painful transformation. Academic theological teaching wields a huge responsibility to support this process of transformation and decolonization. Emerging decolonial theologies around the globe can serve as examples and proof that this transformation is possible. To decolonize European theological teaching, it will be necessary to detect and deconstruct the coloniality of its discourses, concepts and epistemologies on the one hand (3.1) and its power structures and ways of using them on the other (3.2). It is necessary to pay attention to and accept the attitudes and acts of resistance that theology encounters in academia and in ecclesial practices (3.3). In addition, theological teaching needs to learn from theological alternatives that are produced in all parts of the world (3.4) so that it can contribute honestly to the decolonial liberation carried out by the previously colonized peoples.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ASHCROFT, B. (2014). Threshold Theology. En BRETT, M. y HAVEA, J. (eds.), Colonial Contexts and Postcolonial Theologies. Storyweaving in the Asia-Pacific (pp. 3-20). New York: Palgrave Macmillan.
BASCOPÉ C., V. (2006). Espiritualidad originaria en el Pacha Andino. Aproximaciones teológicas. Cochabamba: Verbo Divino.
BUDDEN, C. (2009). Following Jesus in Invaded Space: Doing Theology on Aboriginal Land. Eugene: Wipf & Stock.
CALDEIRA, C. (2013). Hermenêutica Negra Feminista: um ensaio de interpretação de Cântico dos Cânticos 1.5-6. Estudos Feministas, 21(3), 1189-1210.
CHITANO, E. (2020). The Bible as a Resource for Development in Africa. Ten Considerations for Liberating Readings. En M. R. GUNDA y L. TOGARASEI (eds.), Religion and Development in Africa (pp. 399-415). Bamberg: University of Bamberg Press.
DONALDSON, L. E. (1999). The Sign of Orpah: Reading Ruth through Native Eyes. En A. BRENNER (ed.), Ruth and Esther (pp. 130-144). (A Feminist Companion to the Bible, Second series, 3). Sheffield: Sheffield Academic Press.
DONALDSON, L. E. (2002). Native Women’s Double Cross. Christology from the Contact Zone. Feminist Theology, 10(29), 96-117.
DUBE, M. W. (2000). Postcolonial Feminist Interpretation of the Bible. Saint Louis: Chalice.
ELIZALDE PRADA, O.; HERMANO, R. y MORENO GARCÍA, D. (eds.). (2017). Iglesia que camina con Espíritu y desde los pobres. Talleres y Comunicaciones Científicas. Montevideo: Amerindia.
ESTERMANN, J. (2013). La transformación intercultural de la teología de la liberación. Ruptura epistemológica e irrupción de lo indígena. Alternativas, 19(44), 129-158.
ESTERMANN, J. (2017). Südwind. Kontextuelle nicht-abendländische Theologien im globalen Süden (Forum Religionspädagogik interkulturell, 31). Zürich/Berlin: LIT.
GROSFOGUEL, R. (2016). Del extractivismo económico al extractivismo epistémico y ontológico. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 4, 33-45.
HEALY, S. (ed.). (2019). Listening to the People of the Land. Christianity, Colonisation and the Path to Redemption. Auckland: Pax Christi Aotearoa New Zealand.
HÖLZL, R. (2012). Rassismus, Ethnogenese und Kultur. Afrikaner im Blickwinkel der deutschen katholischen Mission im 19. und frühen 20. Jahrhundert. WerkstattGeschichte, 59, 7-34.
KANG, N. (2013). Teología desde un espacio de intersección del poscolonialismo y el feminismo. Más allá del etno/geocentrismo, el androcentrismo y el heterocentrismo. Concilium, 49(350), 73-84.
KWOK, P. L. (2005). Postcolonial Imagination and Feminist Theology. Louisville: Westminster John Knox.
KWOK, P. L.; GONZÁLEZ-ANDRIEU, C. y HOPKINS, D. N. (eds.). (2015). Teaching Global Theologies: Power & Praxis. Wako: Baylor University Press.
LANDER, E. (ed.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
MENA LÓPEZ, M.; DE LA CALLE, C. P. y SARDIÑAS IGLESIAS, L. (2018). Bíblia e descolonização. Leituras desde uma hermenêutica bíblica negra e feminista de libertação. Mandrágora, 24(2), 115-144.
MIGNOLO, W. D. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un mani?esto. En S. CASTRO-GÓMEZ y R. GROSFOGUEL (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 25-46). Bogotá: Siglo del Hombre.
MÜßIG, D. (2021). La Virgen del Cerro. El cuadro colonial de Potosí como expresión de teología andina. La Paz: UCB/Plural.
NEHRING, A. y TIELESCH, S. (eds.). (2013). Postkoloniale Theologien. Bibelhermeneutische und kulturwissenschaftliche Beiträge (ReligionsKulturen, 11). Stuttgart: Kohlhammer.
PANOTTO, N. (2019). Descolonizar o saber teológico na América Latina. Religião, educação e teologia em chaves pós-coloniais. São Paulo: Recriar.
QUIJANO, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, 13(29), 11-20.
ROJAS SALAZAR, M. (2018). Descolonizando la teología. Espiritualidades panenteístas: Propuestas desde las epistemologías ecofeministas del sur. Journal of Feminist Studies in Religion, 34(2), 98-104.
RUFÍN PARDO, D. y MARRERO, L. C. (eds.). (2017). Re-encantos y Re-encuentros. Caminos y desafíos actuales de las Teologías de la Liberación. La Habana (Cuba): Centro de Estudios Óscar A. Romero.
SILBER, S. (2018). Poscolonialismo. Introducción a los estudios y las teologías poscoloniales. Cochabamba: Itinerarios/CMMAL.
SILBER, S. (2021). Postkoloniale Theologien. Eine Einführung (UTB 5669). Tübingen/Basel: Narr-Francke-Attempto.
SPIVAK, G. C. (1990). The Post-Colonial Critic: Interviews, Strategies, Dialogues. London: Routledge.
TAMAYO, J. J. (2020). Theologien des Südens. Dekolonisierung als neues Paradigma (Theologien der Welt, 1). Freiburg: Herder.
Silber, S. (2022). Decolonizing theological education. Towards a decolonial transformation of European theology. Aula, 28, 247–259. https://doi.org/10.14201/aula202228247259

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stefan Silber

,
Universidad Católica de Nordrhein-Westfalen
-
+