Decolonizing secularization as an epistemic joint for the construction of other-knowledge: towards an (critical) intercultural education of religion

Abstract

In this article we will analyze the approaches, contributions and limits of post/de-colonial theories on the idea of secularization, identifying a double paradox: the construction of a critical perspective on this category as the foundation of the modern-eurocentric-colonial scaffolding, but which still maintains a prejudiced approach to the religious world, functional to colonial epistemic logics. From here we will focus on the work of Subaltern Studies and its distinctive analysis of secularization as a way of subjugating religious identifications as instances of subaltern critique. From here, we will propose a scheme of religious critical intercultural education as a way to promote, from a pedagogical perspective, a subaltern and critical vision of and from the religious, as a way to overcome secularization as a reductionist framework of the concept of the religious and as a logic of epistemic power.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ABEYSEKARA, A. (2013). At the limits of the Secular. History and Critique in Postcolonial Religious Studies. En G. HUGGAN (ed.), The Oxford Handbook of Postcolonial Studies (pp. 506-520). Londres: Oxford University Press.
AKOTIRENE, C. (2019). Interseccionalidades. São Paulo: Polen.
APARICIO, J. y BLASER, M. (2015). La «ciudad letrada» y la insurrección de saberes subyugados en América Latina. En AA. VV., Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras (tomo I, pp. 104-134). Chiapas: Cooperativa Editorial Retos.
ASAD, T. (2018). Secular translations. Nation-State, Modern Self and Calculative Reason. NY: Colombia University Press.
AA. VV. (2004). Teología de Abya-Yala y formación teológica: interacciones y desafíos. Bogotá: CETELA.
BALIBAR, E. (2018) Secularism and Cosmopolitanism. Critical Hypotheses on religion and Politics. NY: Colombia University Press.
BIDASEKA, K. (2010). Perturbando el texto colonial. Los estudios (pos)coloniales en América Latina. Buenos Aires: SB Editores.
BILOMORIA, P. (2009). What is the «Subaltern» of the Phylosophy of Religion? En P. BILIMORIA y A. IRVINE (eds.), Postcolonial Philosophy of Religion (pp. 9-33). Washington: Springer.
BORGES, C. y AGOSTINO, P. B. (2020). Entender o passado e falar do presente: aportes a um Ensino Religioso descolonizador e pós-colonial. Numen: Revista de Estudos e Pesquisa da Religião, 23, 21-38.
CASANOVA, J. (2012). Lo secular, las secularizaciones y los secularismos. En Y. SÁNCHEZ y M. R. FOUZ (eds.), Dialécticas de la postsecularidad (pp. 93-124). Barcelona: Anthropos.
CASAS, I.; OSTERWEIL, M. y POWELL, D. (2015). Fronteras borrosas. Reconocer las prácticas de conocimiento en el estudio de los movimientos sociales. En AA. VV., Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras (t. II, pp. 173-198). Chiapas: Cooperativa Editorial Retos.
CECCHETTI, E. (2020). Ensino Religioso: contextos e perspectivas atuais. Horizontes, 18, 10-14.
CECCHETTI, E.; POZZER, A. y TEDESCO, A. L. (2020). Formação Docente, Intercultural e Colonialidade do Saber. Revista del CISEN, 8(1), 187-200
CONNOLLY, W. (1999). Why I am not a Secularist. Minneapolis: University of Minnesota Press.
DE VALLESCAR, D. (2000). Cultura, multiculturalidad e interculturalidad. Hacia una racionalidad intercultural. Madrid: PS Editorial.
FITZGERALD, T. (2010). La ideología de los estudios religiosos. Madrid: Antonio Machado Libros.
FORNARI, E. (2017). Líneas de frontera. Filosofía y poscolonialismo. Buenos Aires: Gedisa.
HURD, E. (2008). The Politics of Secularism in International Relations. New Jersey: Princeton University.
KING, R. (1999). Orientalism and Religion. Postcolonial Theory, India and «The Mistic East». London: Routledge.
MADAN, T. N. (1987). Secularism in Its Place. The Journal of Asian Studies, 46, 747-759.
MALDONADO-TORRES, N. (2008). Secularism and Religion in the Modern/Colonial World-System: From Secular Postcoloniality to Postsecular Transmodernity. En M. MORAÑA, E. DUSSEL y C. JÁUREGUI (eds.), Coloniality at Large. Latin America and the Postcolonial Debate (pp. 360-386). Durham & London: Duke University Press.
MALDONADO-TORRES, N. (2015). Transdisciplinariedad y decolonialidad. Quaderna. Recuperado el 20 de julio de 2021, de http://quaderna.org/?p=418
MARTÍNEZ, B. (2011). Secularización y laicidad: entre las palabras, los contextos y las políticas. Sociedad y Religión, 36, 66-88.
MIGNOLO, W. (2010). Desobediencia epistémica. Buenos Aires: Ediciones del Signo.
MIGNOLO, W. (2013). Historias locales/diseños globales. Madrid: Akal.
MIGNOLO. W. y WALSH, C. (2018). On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham: Duke University Press.
MONOD, J. C. (2015). La querella de la secularización. Buenos Aires: Amorrortu.
NANDY, A. (1995). An Anti-secularist Manifesto. India International Centre Quarterly, 22, 35-64.
NIGAM, A. (2020). Decolonizing Theory. Thinking Across Traditions. New Delhi: Bloomsbury Publishing India.
PANDEY, G. (2011). En defensa del fragmento: escribir la lucha hindo-musulmana. En R. FREIRE, La (re)vuelta de los estudios subalternos. Antofagasta: Ocho libros.
PANOTTO, N. (2016). Religión, política y poscolonialidad en América Latina. Buenos Aires: Miño y Davila.
PANOTTO, N. (2017). Educación en clave interreligiosa: conocimiento-otro, identidad y alteridad como marco pedagógico crítico. Revista Pedagógica, 20, 12-26.
PANOTTO, N. (2018a). (Post)secularización y transformaciones en la relación entre espacio público y religiones en América Latina: un abordaje desde la mirada evangélico-protestante. Texto inédito. Presentación en el seminario Secularización en América Latina, 2 de agosto de 2018. Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Alberto Hurtado.
PANOTTO, N. (2018b). Descolonizar el saber teológico latinoamericano. Chile: CTE-CTM.
PANOTTO, N. (2021). Decolonizing secularization: contradictions, challenges and epistemological proposals in post/de-colonial theory. Presentación en el evento Decoloniality And Disintegration of Western Cognitive Empire – Rethinking Sovereignty And Territoriality In The 21st Century, 15 de abril, 2021.
PREISWEK, M. (2011). Contrato intercultural. Crisis y refundación de la Educación. La Paz: Plural Editorial.
QUIJANO, A. (2020). Ensayos en torno a la colonialidad del poder. Buenos Aires: El Signo Editorial.
SANTOS, B. S. (2009). Una epistemología del sur. Buenos Aires: Siglo XXI.
SANTOS, B. S. (2010). Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: Prometeo libros/CLACSO.
SCARLATELLI, C.; STRECK, D. y FOLLMANN, J. (2006). Religião, cultura e educação. São Leopoldo: UNISINOS.
SPINI, D. (2020). Decolonizing Postsecularization. Annali di studi religiosi, 21, 167-179.
SPIVAK, G. (2012). Otras Asias. Madrid: Akal.
SPIVAK, G. (2013). En otras palabras, en otros mundos. Ensayos sobre política cultural. Buenos Aires: Paidós.
TAUB, E. (2008). La modernidad atravesada. Teología política y mesianismo. Buenos Aires: Miño y Davila.
TAUB, E. (2013). Mesianismo y redención. Prolegómenos para una teología política judía. Buenos Aires: Miño y Davila.
VALENZUELA, A. (2018). Aprendiendo a vivir juntos en una sociedad plural: Aporte desde la EREC. Revista de Educación Religiosa, 208, 63-181.
VALENZUELA, A.; CARRIL, J.; CORONA, M. y PANOTTO, N. (2019). Hacia una educación interreligiosa e intercultural en la escuela. Santiago: GEMRIP-RILEP.
YOUNTE, A. (2020), A Decolonial Theory of Religion: Race, Coloniality, and Secularity in the Americas. Journal of the American Academy of Religion, XX, 1-34.
Panotto, N. (2022). Decolonizing secularization as an epistemic joint for the construction of other-knowledge: towards an (critical) intercultural education of religion. Aula, 28, 217–230. https://doi.org/10.14201/aula202228217230

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicolás Panotto

,
INTE Universidad Arturo Prat. Chile
-
+