Central American contributions to a decolonial pedagogy: María Isabel Carvajal and Berta Cáceres

Abstract

Costa Rican María Isabel Carvajal and Honduran Berta Cáceres drew up, by means of their thought and their socio-educational practice, a pedagogical route that is characterized for dealing with Central American reality, social conflicts and community struggles. On this path of fidelity to the real, they understood education as liberating mediation and the educator as a companion of transformative processes. They showed us that educational processes are not neutral, since they embody options –sometimes painful–, affections, rejections and desires. These two Central American educators continue to bother those who resist social changes and continue to give hope to those who trust education as a mediation for the construction of a more just society.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALBURQUERQUE, P. (2010). Ruben Darío: a emoção singular das Américas. En D. STRECK (coord.), Fontes da pedagogia latinoamericana: uma antologia (pp. 149-163). Belo Horizonte: Ed. Autêntica.
ALDANA, C. (2017). La escuela de las luchas campesinas por el territorio. El Diario de la Educación. Recuperado el 2 de febrero de 2021, de https://eldiariodelaeducacion.com/2017/03/03/la-escuela-de-las-luchas-campesinas-por-el-territorio-a-berta-caceres/
ALIANZA BIODIVERSIDAD. (2016). ¡Berta vive, la lucha sigue! Biodiversidad, Sustento y Culturas, 88, 23-26. Recuperado el 8 de enero de 2021 en https://www.grain.org/article/entries/5437-descargue-la-revista-completa-biodiversidad-88-2016-2
ARGUETA, B. (2017). El pensamiento pedagógico de Natalia Górriz. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 19(29), 11-33.
BARAHONA, M. (2919). María Isabel Carvajal: feminista y artista. Revista Herencia, 32(2), 145-187.
CABALUZ, J. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico-político. Educación y Educadores, 19(1), 67-88. Recuperado el 3 de febrero de 2021 en DOI: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4
CHASE, A. (ed.). (1999). Carmen Lyra, Relatos escogidos. San José: Editorial Costa Rica.
D’ANTONI, M. (2015). Carmen Lyra: una Pedagogía acallada en Costa Rica y sus vinculaciones teóricas. Ponencia en Tercer Congreso internacional de Investigación Educativa. San José, Costa Rica.
DUCCA, I. (ed.). (2012). Carmen Lyra, la educadora: una pedagogía para la vida. San José: ANDE.
GONZÁLEZ, L. y SÁENZ, C. (eds.). (1977). Carmen Lyra. San José: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.
GUELMAN, A.; CABALUZ, F. y SALAZARA, M. (coords.). (2018). Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: Corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO.
HOMAND, J. (2016). Berta Cáceres y el mortal costo de defender la tierra. Ecología Política. Recuperado el 9 de diciembre 2020, de www.ecologiapolitica.info/?p=6085
KOROL, C. (2018). Las revoluciones de Berta. Buenos Aires: América Libre.
LEME, M. C. (2019). Territórios e/m afetos roubados: desenvolvimento urbano e processos de des(re)territorialização de pessoas menores de idade em situação de rua e de risco social. Tesis doctoral en Universidad de Blumenau. Repositorio institucional FURB. Recuperado el 5 de febrero de 2021, de https://bu.furb.br/consulta/novaConsulta/recuperaMfnCompleto.php?menu=esconde&CdMFN=366520
MÉNDEZ, J. M. (2020). Aportes para una pedagogía centroamericana de la razón afectiva. En R. FORNET BETANCOURT (ed.), Miradas interculturales para una nueva propuesta cognocitiva (pp. 149-166). Aachen: EIFI.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN PÚBLICA. (2017). Evolución del pensamiento pedagógico en Nicaragua. Managua: MINED.
MORALES, C. (ed.). (2012). Cinco maestros del siglo XX. Cuadernos Prometeo, 32. Heredia: Universidad Nacional.
MORALES, R. (2005). Dos personajes: un pensamiento educativo latinoamericano. Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-18.
PINHEIRO, L. (2019). Popol wuj e a pedagogia maya da milpa. En D. STRECK et al. (eds.), Fontes da pedagogia latino-americana: heranças (des)coloniais (pp. 23-35). Curitiba: Appris.
ZÚÑIGA, S. (2016). La lucha de mi mamá… Biodiversidad, Sustento y Culturas, 88. Recuperado el 19 de febrero de 2021, de https://www.grain.org/article/entries/5437-descargue-la-revista-completa-biodiversidad-88-2016-2
Méndez Méndez, J. M. (2022). Central American contributions to a decolonial pedagogy: María Isabel Carvajal and Berta Cáceres. Aula, 28, 175–187. https://doi.org/10.14201/aula202228175187

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Mario Méndez Méndez

,
Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica
-
+