The linguistic and stylistic content in teaching Spanish in Gabon: attitudes and teaching practices

Abstract

Always it has made us perplex, the position thought by the majority of the professorship gabonés as for if we have to or not to be interested to the partial or complete study of the linguistic and semantic aspects during the explanation and comment of a document. The education of the language and of the Spanish literature needs of the teacher the capture in account and the knowledge of the synergy that exists between the different genres, the aesthetic expression, the semantic content and the pragmatic use. It is the reason by which there is expected from the teacher, the capture in account of the contributions of other such connected sciences as the linguistics, the aesthetics, the sociology, the psychology, etc. That do not stop suggesting to the pedagogy and to the didactics other tracks of treatment of the suitable contents in class of Spanish language. The contribution of this investigation places, especially, to level of the analysis of the educational practices and the contributions of these by means of the semantic and linguistic paths.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AMBASSA, C. (2006) Pour une conception nouvelle de l’enseignement de la littérature espagnole dans les établissements secondaires du Gabon.

ALONSO, D. (1969) Interpretación estilística de los textos literarios. En Materia y forma en poesía. Madrid: Gredos.

AVOME MBA, G. (2007) El español en Gabón. www.didactibook.com/extract/show/44102.

BARBADILLO DE LA FUENTE, M. T. (1992) Sobre la literatura y su enseñanza. En A. GÓMEZ GALÁN y F. RODRÍGUEZ OQUENDO Estudios de filología y su didáctica-II. Madrid: Pablo Montesinos.

BATTANER ARIAS, M. P.; GUTIÉREZ CUADRADO, J. y MIRALLES GARCÍA, E. (1989) Estructuras formales y relaciones semánticas. En Introducción a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas. Madrid: Alhambra.

— Didáctica de las estructuras sintácticas complejas. En Introducción a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas. Madrid: Alhambra.

— El estudio gramatical del discurso. En Introducción a la enseñanza de la lengua y la literatura españolas. Madrid: Alhambra.

BLOOMFIELD, L. (1917) Tagalog texts with grammatical analysis. Urbana, Illinois, coll. Studies in Language and Literature (n.o 3), pp. 2-4.

BOGAARDS, P. (1994) Aptitude et affectivité dans l’apprentissage des langues étrangères. Paris: Didier.

EYEANG, E. (1997) L’enseignement apprentissage de l’espagnol au Gabon. Éléments de recherche pour une adaptation socio didactique, volume I. Lille: Presses Universitaires du Septentrion.

FERNÁNDEZ FRAILE, M. E. (2001) Género, lengua y discursos. Madrid: Comares Editorial. GAUTHIER, R. F. (2011) Le curriculum dans les politiques éducatives. Revue internationale d’éducation de Sèvres, n.° 56, avril.

GÓMEZ REDONDO, F. (2006) El lenguaje literario. Teoría y práctica. Madrid: Edaf. GREIMAS, J. (1976) La sémiotique du texte. Paris: Seuil.

KEYSER, W. (1965) Analyse et interprétation de l’oeuvre littéraire. Paris: Seuil.

LAZAR, G. (1993) Literature and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

MARCO COMÚN EUROPEO DE REFERENCIA, MARCO COMÚN EUROPEO DE REFERENCIA PARA LAS LENGUAS, APRENDIZAJE, ENSEÑANZA, EVALUACIÓN (2001) Strasbourg: Conseil de l’Europe.

MENDOZA FILLOLA, A. (2007) Materiales literarios en el aprendizaje de la lengua extranjera. Barcelona: Cuadernos de Educación.

MOUNIN, G. (1984) La literatura y sus tecnocracias. México: FCE. PRADO ARAGONÉS, J. (2004) Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Huelva: La Muralla. Programme Officiel du Second Cycle Espagnol. Libreville: IPN.

RASTIER, F. (1987) Sémantique interprétative. Paris: PUF.

REUTER, Y. (1991) Introduction à l’analyse du Roman. Paris: Bordas.

ROULET, E. (1972) Théories grammaticales, descriptions et enseignement des langues. Paris: Nathan.

SILVERSTEIN, M. (1996) Histoires naturelles du discours. Chicago: Université de Chicago.

SUSO LÓPEZ, J. (2004) La grammaire et les descriptions de la langue: la réflexion sur le fonctionnement de la langue favorise-t-elle l’apprentissage du FLE? En Phonétique, lexique, Grammaire et Enseignement /apprentissage du FLE. Granada: Método Ediciones.

WELLEC, R. y WARREN, A. (1966) Théorie littéraire. Madrid: Gredos.

WIDDOWSON, H. G. (1984) The use of literature. En Explorations in Applied Linguistics, 2. Oxford: OUP.
Makaya Mavoungou, J. B. (2013). The linguistic and stylistic content in teaching Spanish in Gabon: attitudes and teaching practices. Aula, 19, 257–275. https://doi.org/10.14201/14708

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeanne Berthe Makaya Mavoungou

,
Escuela Normal Superior Libreville (Gabón)
Escuela normal superior. Libreville (Gabón)
+