Interpretations of secondary schools students on masculinity: For a gender pedagogy in schools

Abstract

In the present essay the opinions and the estimations of fourth grade of Educación Secundaria Obligatoria (ESO) male-students on masculinity are researched. An analysis is carried out on the understanding of male gender identity considering bordering elements such as femininity and sexuality. Three secondary schools from the Principado de Asturias have participated in the research, thus examining this topic in diverse scholar cultures. A discursive analysis is undertaken through the use of interviews and the development of discussion groups on the mentioned issues. The most outstanding findings show that teenagers see masculinity from a gender-normative point of view that contributes to perpetuate the gender scheme, consolidates the heterosexual condition of masculinity, and its place in front of femininity. These results reinforce our conviction for working for gender pedagogy in schools. We finish our essay by emphasizing some pedagogical proposals in that respect.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BORRILLO, D. (2001) Homofobia. Barcelona: Bellaterra.

BOURDIEU, P. (2000) La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

CONNELL, R. W. (1989) Cool guys, swots and wimps: the interplay of masculinity and education. Oxford Review of Education, 15 (3), 291-303.

http://dx.doi.org/10.1080/0305498890150309

— (1995) Masculinities. Cambridge: Polity Press.

— (1996) Teaching the boys: new research on masculinity, and gender strategies for schools. Teachers College Record, 98, 206-235.

— (2000) The men and the boys. California: University of California Press.

CORTES, J. M. G. (2004) Hombres de mármol. Códigos de representación y estrategias de poder de la masculinidad. Madrid: Egales.

FERNÁNDEZ-LLEBREZ, F. (2004) ¿«Hombres de verdad»? Estereotipo masculino, relaciones entre los géneros y ciudadanía. Foro Interno: Anuario de Teoría Política, 4, 15-43.

GUASCH, O. (2007) ¿Por qué los varones son discriminados por serlo? Masculinidades, heroísmos, y discriminaciones de género. En F. RODRÍGUEZ GONZÁLEZ (ed.) Cultura, homosexualidad y homofobia. Perspectivas gays (pp. 87-104). Barcelona: Laertes.

KEHILY, M. J. (2001) Issues of gender and sexuality in schools. En B. FRANCIS y C. SKELTON (eds.) Investigating Gender. Contemporary perspectives in education (pp. 116-125). Buckingham: Open University Press.

LOMAS, C. (2007) ¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad. Revista de Educación, 342, 83-101.

— (2008) ¿El otoño del patriarcado? Luces y sombras de la igualdad entre hombres y mujeres. Barcelona: Península.

MANDEL, L. y SHAKESHAFT, C. (2000) Heterosexism in Middle Schools. En N. LESKO (ed.) Masculinities at school (pp. 75-104). London: Sage Publications.

http://dx.doi.org/10.4135/9781452225548.n4

MARTINO, W. (1999) Cool boys, party animals, squids and poofters: Interrogating the dynamics and politics of adolescent masculinities in school. British Journal of Sociology of Education, 20 (2), 239-263.

http://dx.doi.org/10.1080/01425699995434

MONTESINOS, R. (2002) Las rutas de la masculinidad: Ensayos sobre el cambio cultural y el mundo moderno. España: Gedisa editorial.

PEÑA, J. V. y RODRÍGUEZ, M.ª C. (2002) Identidades esquemáticas: a propósito del primer aniversario de la muerte de Pierre Bourdieu. Teoría de la Educación, 14, 235-263.

SOLER, A. (2009) Los procesos de reproducción, resistencia y cambio de las relaciones tradicionales de género en la Educación Física: el caso del fútbol. Cultura y Educación, 21 (1), 31-42.

http://dx.doi.org/10.1174/113564009787531253

SUBIRATS, M. (1994) Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 49-78.

TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. (2004) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós Básica.

VALLES, M. S. (2009) Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Ceballos Fernández, M. (2013). Interpretations of secondary schools students on masculinity: For a gender pedagogy in schools. Aula, 19, 197–210. https://doi.org/10.14201/14703

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Ceballos Fernández

,
Universidad de Oviedo.
Universidad de Oviedo. Facultad de Formación del Profesorado y Educación C/ Aniceto Sela, s/n 33005 Oviedo
+