Secular schools in Zaragoza (1885-1917)

Abstract

This research has a very specific goal that is to know how many and which were secular schools that took place in Zaragoza city, in the period that goes from the first established at the end of the 19th century until the dictatorship of Miguel Primo de Rivera in 1923. Secular schools identified are described by the educational aspects most relevant to that appear in the scarce and scattered remains of them information, and mainly related to the urban location, organization and didactics, teachers and students. All these aspects allow us to glimpse something of how trying to implement his project of secular, rational, scientific education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ÁLVAREZ JUNCO, J. (1976) La ideología política el anarquismo español (1868-1910). Madrid: Siglo XXI.

ÁLVAREZ LÁZARO, P. (1983) Masonería y enseñanza laica durante la restauración española. Historia de la educación. Revista Interuniversitaria, 2, 345-352.

— (2005) Krausistas, institucionistas y masones en la España del siglo XIX. En P. ÁLVAREZ LÁZARO y J. M. VÁZQUEZ-ROMERO (eds.) Krause, Giner y la Institución Libre de Enseñanza (pp. 131-169). Madrid: Publicaciones de la Universidad Comillas.

ASOCIACIÓN CULTURAL ALZINA (1986) La enseñanza racionalista en Alicante. En INSTITUTO DE ESTUDIOS JUAN GIL-ALBERT El anarquismo en Alicante (1868-1945) (pp. 73-89). Alicante: Instituto de Estudios «Juan Gil-Albert» y Diputación Provincial de Alicante.

BERNAD ROYO, E. (1983) Sobre las escuelas privadas de primera enseñanza en la provincia de Zaragoza y las fuentes para su estudio (1902-1936). En 2.º coloquio de Historia de la Educación. Escolarización y Sociedad en la España Contemporánea (pp. 581-598). Valencia.

— (1984) La instrucción primaria a principios del s. XX. Zaragoza 1898-1914. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

— (1985) Catolicismo y laicismo a principios de siglo (Escuelas laicas y católicas en Zaragoza). Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza.

— (2004) Bases de la modernización educativa en Aragón: Regeneracionismo y Laicismo. En E. BERNAD et al. Educación y Modernización en Aragón en el siglo XX (pp. 9-26). Zaragoza: Consejo Escolar de Aragón, Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza.

BUENACASA, M. (1977) El movimiento obrero español 1886-1926 (Historia y crítica). Madrid: Ediciones Júcar.

DELGADO, B. y VILANOU, C. (1990) Masonería y educación en la Cataluña contemporánea. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 9, 153-182.

DOMÍNGUEZ CABREJAS, M. R. (1989) Sociedad y educación en Zaragoza durante la Restauración (1874-1902). Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza, vols. I-II.

— (2002) La Escuela Normal de Maestros de Zaragoza (1844-1936). Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja Inmaculada.

ESCOLANO, A. (2002) La educación en la España de la Restauración y la Segunda República. En A. TIANA, G. OSSENBACH y F. SANZ (coords.) Historia de la Educación (Edad Contemporánea) (pp. 233-255) Madrid: UNED.

FERRER BENIMELI, J. A. (1979) La masonería en Aragón. Zaragoza: Librería General, vol. III.

— (1988) La escuela laica, lugar de enfrentamiento entre la masonería y la iglesia en España (1868-1930). En Actes du colloque de Tours (4-6 décembre, 1987). École et l’église en Espagne et en Amérique Latine (Aspects idéologiques et institutionnels). Tours: Publications de l’Université de Tours.

ÍÑIGUEZ, M. (2001) Esbozo de una enciclopedia histórica del anarquismo español. Madrid: Fundación Anselmo Lorenzo.

— (2008) Enciclopedia histórica del anarquismo español. Victoria: Asociación Isaac Puente, vols. I-II-III.

LÁZARO LORENTE, L. M. (1992) Las escuelas racionalistas en el país valenciano (1906-1931). Valencia: Nau Llibres.

LIDA, C. E. (1971) Educación anarquista en la España del ochocientos. Revista de Occidente, 97, 33-47.

— (1972) Anarquismo y revolución en la España del XIX. Madrid: S. XXI.

MOLERO PINTADO, A. (2000) La Institución Libre de Enseñanza. Un proyecto de reforma pedagógica. Madrid: Biblioteca Nueva.

MUR, M. (1996) Educación Libertaria en Aragón, 1936-38. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 8, 77-91.

OSSENBACH, G. (2002) Génesis de los sistemas educativos nacionales en el mundo occidental. En A. TIANA, G. OSSENBACH y F. SANZ (coords.) Historia de la Educación (Edad Contemporánea) (pp. 21-43). Madrid: UNED.

PEREIRA MARTÍNEZ, C. y ROMERO MASIÁ, A. (2003) Germinal, Centro de Estudos Sociais. Cultura obreira na Coruña (1902-1936). Betanzos: Briga Edicions.

— (2009) Constancio Romeo Lasarte (1852-1917): un mestre laico na Coruña. Anuario Brigantino, 32, 225-252.

PUELLES BENÍTEZ, M. de (2009) Modernidad, Republicanismo y Democracia: Una historia de la educación en España (1898-2008). Valencia: Tirant lo Blanch.

ROMERO, A. (2002) Os inicios do laicismo escolar en Ferrol e A Coruña. Ferrol Análisis, 17, 8-17.

SAFÓN, R. (1978) La educación en la España revolucionaria. Madrid: La Piqueta.

SALOMÓN CHÉLIZ, M.ª P. (2002) Anticlericalismo en Aragón. Protesta popular y movilización política (1900-1939). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

SOLÁ, P. (1978) Las escuelas racionalistas en Cataluña (1909-1939). Barcelona: Tusquets.

TIANA, A. (1983) La formación de los maestros racionalistas. Cuadernos de Pedagogía, 97, 69-72.

— (1987) Educación libertaria y revolución social. España 1936-39. Madrid: UNED. TURÍN, I. (1967) La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Madrid: Aguilar.
Heredia Manrique, A. (2013). Secular schools in Zaragoza (1885-1917). Aula, 19, 167–179. https://doi.org/10.14201/14701

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfonso Heredia Manrique

,
Universidad de Zaragoza
Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Educación. Universidad de Zaragoza Pedro Cerbuna, 12 50009 Zaragoza (España)
+