Analysis of primary education in the province of Badajoz during the nineteenth century

  • Teresa Fraile Prieto
    Universidad de Extremadura tefraile[at]unex.es
  • José Soto Vázquez
    Universidad de Extremadura
  • Ramón Pérez Parejo
    Universidad de Extremadura
  • Antonio Pantoja Chaves
    Universidad de Extremadura

Abstract

The nineteenth century was a crucial moment for the development of primary education in the Spanish State. Public education becomes stable alongside the political and social vicissitudes of the country, establishing a solid foundation that is essential to understand the current organizational structures, as well as some of their burdens. From the data collected in previous publications, this research develops information relating to the province of Badajoz from 1957 to 1900, as a particular case study to present an overview of what was the primary education in the XIX century. Starting on these data, we can draw some conclusions about the demographic and socio-political distribution of public elementary schools at this turning point for the Spanish education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
CORTÉS, F. (1995) Actuaciones de inspección educativa provincial: Badajoz, 1856. Revista de Ciencias de la Educación, 161, 35-61.

— (1998) La instrucción primaria extremeña en el tránsito del siglo XIX al XX. Revista de Estudios Extremeños, 54 (3), 877-939.

— (2003) La provincia de Badajoz entre 1856 y 1859: Educación Primaria, Maestras y Maestros. Badajoz: Diputación de Badajoz.

— (2005) Instrucción primaria e inspección de Escuelas. La Baja Extremadura a mediados del siglo XIX. Badajoz: Diputación de Badajoz.

SÁNCHEZ PASCUA, F. (1999) Capítulos de la Historia de la Educación en Extremadura. Badajoz: Universidad de Extremadura.

SOTO VÁZQUEZ, J.; PÉREZ PAREJO, R. y PANTOJA CHAVES, A. (2010) Catálogo para el estudio de la Educación Primaria en la provincia de Badajoz durante la segunda mitad del siglo XIX (1857-1900). Badajoz: Diputación de Badajoz.
Fraile Prieto, T., Soto Vázquez, J., Pérez Parejo, R., & Pantoja Chaves, A. (2013). Analysis of primary education in the province of Badajoz during the nineteenth century. Aula, 19, 135–149. https://doi.org/10.14201/14698

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Fraile Prieto

,
Universidad de Extremadura
Facultad de Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura Avda. de la Universidad s/n 10003 Cáceres

José Soto Vázquez

,
Universidad de Extremadura
Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Extremadura

Ramón Pérez Parejo

,
Universidad de Extremadura
Depto. de Didáctica de las Ciencias Sociales, de las Lenguas y de las Literaturas de la Universidad de Extremadura

Antonio Pantoja Chaves

,
Universidad de Extremadura
Universidad de Extremadura. Facultad de Formación del Profesorado Avda. de la Universidad s/n 10003 Cáceres
+