Marvelous Creations: School Subjects and Curriculum History
Abstract Curriculum and school subjects do not have a fixed essence, they have history. The evolution of their meaning over time shows that the recent metaphorical and contextual turns we have seen in conceptual history help to avoid anachronisms and to better understand the complex and polysemic nature of those terms. Curriculum and disciplina, like inter alia «civilization», «culture» and «education» are part and parcel of the conceptual order in modern reason. For decades curriculum and school subjects historiography, although driven by different academic and cultural traditions in the Anglo-Saxon and the Southern Europeanspheres, has gone a long way toward explaining the specificities of school knowledge. Between the two traditions, the idea of a subject or discipline code [código disciplinar], coined by the author of this article, became a heuristic tool to understand, from a historical and critical perspective, the curriculum and those marvelous creatures of school culture which we call school disciplines or subjects.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Cuesta, R. (2022). Marvelous Creations: School Subjects and Curriculum History. Historia De La Educación, 40(1), 61–79. https://doi.org/10.14201/hedu2021406179
Most read articles by the same author(s)
- Raimundo Cuesta, LUIS GÓMEZ, ?.: «La enseñanza de la historia ayer y hoy. Entre la continuidad y el cambio». Sevilla: Diada (Colección Investigación y Enseñanza, n° 12), 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Raimundo Cuesta, ROBLEDO HERNÁNDEZ, Ricardo: La Universidad española, de Ramón Salas a la guerra civil. Ilustración, liberalismo y financiación (1770-1936),Salamanca, Junta de Castilla y León,2014, 542 pp. , Historia de la Educación: Vol. 34 (2015): University: Senses, Transformations and Challenges
- Raimundo Cuesta, VÁZQUEZ GARCÍA, Francisco: Hijos de Dionisos. Sociogénesis de una vanguardia nietzscheana (1968-1985), Madrid,Biblioteca Nueva, 2014, 222 pp. , Historia de la Educación: Vol. 34 (2015): University: Senses, Transformations and Challenges
- Raimundo Cuesta, RUBIO SOTO, Graciela: «Memoria, política y pedagogía. Los caminos hacia el pasado reciente en Chile», Santiago, LOM ediciones, 2013, 482 pp. ISBN: 978-956-00-0421-5. , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Raimundo Cuesta, Mainer Baqué, Juan: Consagrar la distinción, producir la diferencia. Una historia del Instituto de Huesca a través de sus catedráticos (1845 -1931), Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses, 2020, 445 pp. , Historia de la Educación: Vol. 40 (2021): Relevant history of education for teacher education: curriculum history. New perspectives, new approaches, new contents
- Raimundo Cuesta, TORANZO, Ángel: «El pájaro amarillo». Salamanca: Globalia Ediciones Anthema, 2006. , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
- Raimundo Cuesta, BOURDIEU, Pierre: «Autoanálisis de un sociólogo». Barcelona: Anagrama, 2006. , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
Downloads
Download data is not yet available.
+
−