Science, technology and education. Determinants factors of the genesis and evolution of the system of vocational training in germany

Abstract

The relationships of dependency between the development of science, economic structure and models of vocational training are the subject of this study. We make use of the ideas that over science and technology have developed the economic theory and the humanistic disciplines. From them it is investigated the European context in which the German system of vocational training emerges and the historical facts more determinants that contributed to its creation. We account for the legal bases and the normative evolution of the Federal State model. We study their educational systems and the institutions and modalities where evolution and professional training is located from their legislation. We also account for the role that different institutions –political, social and economic– they play in their development and regulation. The objective is to assess the place of science and the involvement of enterprises in training and in contact with the reality of the technology through its commitment and responsible participation in the educational system to keep updated, on mutual interest, the content and its structure.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
APEL, Jürgen: «Desarrollo del sistema educativo alemán, 1959-1990», Revista Española de Pedagogía, 193 (1992), pp. 447-467.

BLAS, F.: Competencias profesionales en la formación profesional, Madrid, Alianza Editorial, 2007. Datenreport zum Berufsbildungsbericht: Informationen und Analysen zur Entwicklung der beruflichen Bildung, Bonn, Deutschland, Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bundesinstitut für Berufsbildung, Bundesinstitut für Berufsbildung, 2009. Online-Ressource.

CARUSO, Marcelo: «Two Different Realms: politics and educational knowledge in European history», European Educational Research Journal, 12 (2) (2013), pp. 149-165.

CARUSO, Marcelo y TENORT, Heinz-Elmar: Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global, Buenos Aires, Granica, 2011.

DIEBOLT, Claude y LITAGO, Javier: «Education and Economic Growth in Germany before the Second War. An Econometric Analysis of Dynamic Relations», Historical Social Research, vol. 22, n.º 2 (1997), pp. 132-149.

FIELD, S.; HOECKEL, K.; KIS, V. y KUCZERA, M.: Learning for Jobs, Paris, Ocde, 2010 [trad. Preparándose para trabajar, Barcelona, Fundación BCN Formación Profesional].

GAISER, Wolfgang; GILLE, Martina y DE RIJKE, Johann: «Growing Up in Germany in the Great Recession: Perceptions of Social Justice and Disorientation», Journal of Contemporary European Studies, vol. 21 (1) (2013), pp. 122-136.

GREEN, Andy; LENEY, Tom y WOLF, Alison: Convergencias y divergencias en los sistemas europeos de educación y formación profesional, Barcelona, Pomares, 2001.

GREINERT, Wolf-Dietrich: Das «deutsche System» der Berufsausbildung: Tradition, Organisation, Funktion, Baden-Baden, Nomos, 1998.

HALFPAP, Klaus: «Desarrollo de planes de estudios en el marco de la formación profesional dual en Alemania», Revista Europea de Formación Profesional, 21 (2000), pp. 34-42.

LANGEWIESCHE, Dieter; BERG, Christa y HAMMERSTEIN, N.: Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, Band 1-6, München, Beck, I, 1996; II, 2005; III; 1987; IV, 1991; V, 1989; VI, 1998.

HORN, K. P. y LINK, J. W. (Hg.): Erziehungverhältnisse im Nationalsozialismus. Totaler Anspruch und Erziehungswirklichkeit, Bad Heilburn, Klinhardt, 2011.

JUNGKUNZ, Bettina: Das Duale System der Berufsausbildung - so schlecht wie sein Ruf?, Berlin, Logos, 2008.

KONSORTIUM BILDUNGSBERICHTERSTATTUNG: Bildung in Deutschland 2012. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zur kulturellen Bildung im Lebenslauf, Bielefeld, W. Bertelsmann Verlag, 2012. http://www.bildungsbericht.de/daten2012/bb_2012.pdf.

KRAUS, Karin y VONKEN, Matthias: «“Being Employable and Competent”. Investigating the New Imperative from Comparative Perspective», en HEIKKINEN, Anja y KRAUS, Katrin (eds.): Reworking Vocational Education. Policies, Practices and Concepts, Studies in Vocational and Continuing Education - Volu-me 7, Bern, Peter Lang, 2009.

LORENTE, R.: La formación profesional según el enfoque de las competencias: la influencia del discurso europeo en España, Barcelona, Octaedro, 2012.

MARTÍNEZ USARRALDE, María Jesús: Formación profesional comparada: un estudio aprendiendo de la práctica. Análisis comparado de la formación profesional en España y Alemania, Valencia, Tirant lo Blanch, 2001.

MÜLLER, Detlef K.: «El proceso de sistematización: el caso de la educación secundaria en Alemania», en MÜLLER, Detlef K.; RINGER, Fritz y SIMON, Brian (comps.): El desarrollo del sistema educativo moderno. Cambio estructural y reproducción social 1870-1920, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, 1992.

MÜNCH, Joachim: El sistema de Formación Profesional en la República Federal de Alemania, Luxemburgo, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas, 1995.

MÜNK, Dieter: «Influencia de la Unión Europea sobre el sistema de formación profesional en Alemania», Revista Europea de Formación Profesional, 30 (2003), pp. 44-57.

PAHL, Jörg-Peter: Betrifft: Berufsbildung: Begriffe von A - Z für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, Kallmeyer, Velber, 1998.

PÄTZOLD, Günter; BUSIAN, Anne y BURG, Julia von der: Europäische Herausforderungen und Potenziale der Qualifikationsforschung in der beruflichen Bildung, Paderborn, Eusl., 2007.

PLANAS, J.: «La relación entre educación y empleo en Europa», Papers, 96 (4) (2011), pp. 1047-1073.

PLÜNNECKE, Axel y WERNER, Dirk: Das duale Ausbildungssystem: die Bedeutung der Berufsausbildung für Jugendarbeitslosigkeit und Wachstum, Köln, DIV, 2004.

PRITCHARD, R. M. O.: Reconstructing Education. East German Schools and Universities, after Unification, New York and Oxford, Berghahn Books, 1999.

REINISCH, Holger y FROMMBERGER, Dietmar: «Entre la escuela y la empresa: rasgos evolutivos de la formación profesional en los Países Bajos y Alemania, con perspectiva comparativa», Revista Europea de Formación Profesional, 32 (2004), pp. 27-33.

REIßIG, B.; GAUPP, N. y LEX, T.: Hauptschüler auf dem Weg von der Schule in die Arbeitswelt: Übergänge in Arbeit, Band 9, München, Deutsches Jugendinstitut, 2008.

ROLF, A. y MUNCH, J.: Preguntas y respuestas relacionadas con el sistema de Formación Profesional alemán, Departamento de Relaciones Públicas del Ministerio Federal de Educación, Ciencia, Investigación y Tecnología, 1997.

RUST, V. y RUST, D.: The Unification of German Education, New York, Garland, 1995.

SCHRIEWER, Jürgen: «“Profesión” versus “cultura técnica”. La definición y la acreditación de la capacitación profesional en Alemania y Francia», Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20 (2001), pp. 191-213.

STOCKMANN, Reinhard y SILVESTRINI, Stefan: Metaevaluierung Berufsbildung: Ziele, Wirkungen und Erfolgsfaktoren der deutschen Berufsbildungszusammenarbeit, Berlin, Waxmann, 2013.

TORRES, Mónica: Las políticas de formación profesional en España y en Europa: perspectivas comparadas, Barcelona, Octaedro, 2013.

WITTMANN, Eveline: Theorieentwicklung zur beruflichen Schule, Frankfurt am Main, Peter Lang, 2009.
Rubio Mayoral, J. L. (2014). Science, technology and education. Determinants factors of the genesis and evolution of the system of vocational training in germany. Historia De La Educación, 33, 75–94. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/12599

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Luis Rubio Mayoral

,
Universidad de Sevilla
Profesor Titular de Universidad. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla.C/ PIROTECNIA, S/N C.P: 41013 (SEVILLA) Teléfono: 95.455.17.00/47/48. FAX: 954.55.17.64
+