«By the grace of God, Africa begin with the Pyrenees». The negation of Europe in the Spanish handbooks of the postwar period (1939-1945)
Abstract Trough the scientific use of a list of Spanisk handbooks of the postwar period, which were used in the primary and secondary school, during the first «franquismo », we know the peculiar idea about Europe within the authoritarian regime. Sometimes the Spanish fascism refuse Europe, but often aspire to the ideological conquest of the European people.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Hernández Díaz, J. M. (2013). «By the grace of God, Africa begin with the Pyrenees». The negation of Europe in the Spanish handbooks of the postwar period (1939-1945). Historia De La Educación, 20, 369–392. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10958
Most read articles by the same author(s)
- José María Hernández Díaz, GONÇALVES NETO, Wenceslau y CARVALHO, Carlos Henrique de (orgs.). «O municipio e a educação no Brasil. Minas Gerais na Primeira República». Campinas: Edit. Alinea, 2012. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
- José María Hernández Díaz, MEDA, Juri; MONTINO, Davide; SANI, Roberto (eds.). «School exercises books. A complex source for a history of the approach to schooling and education in the 19th and 20th centuries». Macerata: University of Macerata/Edizioni Polistampa, 2010, 1567 pp. , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- José María Hernández Díaz, I SIMPOSIO MANES , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- José María Hernández Díaz, FERNANDES, Rogerio. «O despertar do associativismo docente em Portugal (1813- 1820)». Lisboa: Edições Universitarias Lusófonas, 2010, 62 pp. , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- José María Hernández Díaz, LAMBAN MONTAÑÉS, Javier; HERNÁNDEZ VICENTE, Severiano: «Mames Esperabé Lozano (1830-1906). Un ejeano al frente de la Universidad de Salamanca». Ejea de los Caballeros, Centro de Estudios de las Cinco Villas, 1997. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- José María Hernández Díaz, PUELLES BENÍTEZ, Manuel de: «El Colegio de Doctores y Licenciados de Madrid (1899-1999). Una historia pública». Madrid: Espasa Calpe, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
- José María Hernández Díaz, ACTES DE LES XIV JORNADES D' HISTORIA DE L'EDUCACIÓ ALS PAÏSOS CATALANS: «La formació professional i les transformations socials i économiques». Mataró: Ajuntament de Mataró, 1999. , Historia de la Educación: Vol. 18 (1999): Historia de la educación social
- José María Hernández Díaz, ROBERT, André D. «L’école en France de 1945 à nos jours». Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2010, 312 pp. , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- José María Hernández Díaz, POLO RODRÍGUEZ, Juan Luis: «La universidad salmantina del Antiguo Régimen (1700-1750)». Salamanca: Ed. Universidad de Salamanca, 1996. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- José María Hernández Díaz, Los alumnos de segunda enseñanza en el siglo XIX , Historia de la Educación: Vol. 5 (1986): Educación superior y sociedad. Perspectivas históricas
Downloads
Download data is not yet available.
+
−