Party, gymnastics and republic: Spartan vision on three national patterns of physical education (Plato, Rousseau and the revolutionary Jacobinism)
Abstract The autors have studied the important influence which the Spartan educational model has had in the long history of education, they have traced this development in three historical moments: in Platonic philosophy, in the political theories of Rousseau and in Jacobin period during the French Revolution. The austere and idealised Sparta, which was established in each of the previously mentioned historical eras, the idea of celebrating public festivals, with a distinct civil and social character —with gimnastic displays are a magnificiant tool for socialising and politically education the general public.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Betancor, M. A., & Vilanou Torrano, C. (2013). Party, gymnastics and republic: Spartan vision on three national patterns of physical education (Plato, Rousseau and the revolutionary Jacobinism). Historia De La Educación, 14, 81–100. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10416
Most read articles by the same author(s)
- Isabel Vilafranca Manguán, Conrad Vilanou Torrano, Concepción Sainz-Amor: Wien, laboratory of Pedagogy , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, Anastasio Martínez Navarro, Bibliographic selection about History of Physical Education , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Conrad Vilanou Torrano, Anastasio Martinez Navarro, Presentation , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Conrad Vilanou Torrano, Elogio del profesor José María Quintana Cabanas (1930-2013). Su contribución a la historia del pensamiento pedagógico , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Conrad Vilanou Torrano, D O R S , Eugenio: «Trilogía de la «Residencia de Estudiantes». Pamplona: edición preparada por Alicia García Navarro y Ángel d’Ors, Presentación de Alvaro d’Ors, EUNSA, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, CACHO VIU, Vicente: «Los intelectuales y la política. Perfil público de Ortega y Gasset». Madrid: Biblioteca Nueva, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, ALABRÚS IGLESIAS, Rosa María (ed.). «Tradición y Modernidad. El pensamiento de los dominicos en la Corona de Aragón en los siglos XVII y XVIII». Madrid: Sílex ediciones, 2011. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
- Conrad Vilanou Torrano, Feixas Sibila, Valentí: Vida, pensament pedagògic i acció educativa de Pau López Castellote (1929-1994), prólogo de Francesc Torralba, Lleida, Pagès editors, 2019, 298 pp. , Historia de la Educación: Vol. 39 (2020): Contributions to the History of Mathematics Education
- Conrad Vilanou Torrano, MOREU, Ángel C. y VILLAFRANCA, Isabel (Edición de): «Margarita Comas, pedagoga (1892-1973). Esbós biobliogràfic i tria de textos». Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1998. , Historia de la Educación: Vol. 18 (1999): Historia de la educación social
- Conrad Vilanou Torrano, CANUT, María Luisa y AMORÓS, José Luis: «Maestras y Libros (1850-1912). La primera Normal femenina de Baleares». Palma: Universitat de les Ules Balears, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
Downloads
Download data is not yet available.
+
−