The institutionalization of maternology in Spain during Second Republic and the Franco period
Abstract Since the early twentieth century it took place in Spain, a socio-educational spreading campaign, targeted to women, based on instilling that their primary mission in their lives, by their very nature, was maternity. This campaign incorporated a medical discourse, protected by a patriarchal Government, that blame women for infant mortality as a consequence of their ignorance in breeding practices. This message transmitted, through several spreading resources of the new science of maternology, pretended to convert women to real maternity professionals. Among these resources, the interest of this article is focused in the National Childcare School, considered on its evolution in the general framework of the studied period. This institution, in its triple dimension, educational, welfare and research, was fundamental agent of the development of the maternology (science of maternity) in Spain.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Colmenar Orzaes, C. (2013). The institutionalization of maternology in Spain during Second Republic and the Franco period. Historia De La Educación, 28, 161–183. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10266
Most read articles by the same author(s)
- Carmen Colmenar Orzaes, Las escuelas de párvulos en España durante el siglo XIX: Su desarrollo en la época de la Restauración , Historia de la Educación: Vol. 10 (1991): Historia de la educación infantil
- Carmen Colmenar Orzaes, Contribución de la Escuela Normal Central de Maestros a la educación femenina en el siglo XIX (1858-1887) , Historia de la Educación: Vol. 2 (1983): Innovaciones educativas en la España del siglo XIX
- Myriam Carreño Rivero, Carmen Colmenar Orzaes, 1837: La biblioteca nacional, por primera vez, abre sus puertas a la mujer , Historia de la Educación: Vol. 5 (1986): Educación superior y sociedad. Perspectivas históricas
- Carmen Colmenar Orzaes, Rabazas Romero, Teresa (coord.): El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación, Madrid, Síntesis, 2014. , Historia de la Educación: Vol. 35 (2016): Espacios e intersecciones: religión y educación en escenarios canadienses y europeos
- Carmen Colmenar Orzaes, Proyección social de la escuela normal central de maestras de Madrid durante la restauración española , Historia de la Educación: Vol. 8 (1989): La educación en España bajo el franquismo (1936-1975)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−