Teacher’s Training for Inclusive Education in Public Institutions of Quindío

Abstract

Teacher training is essential within the inclusive education process, allowing students to respond to diversity through strategies that promote their learning and participation. This study analyzes the inclusion training of 253 teachers in public institutions, through the Cuestionario de Valoración Docente de la Inclusión Educativa (CEFI-R). The results indicate low levels of training in the conceptual dimensions, supports and methodologies. This suggests that there is no comprehensive preparation of teachers for inclusion and training plans should address conceptual aspects to the implementation of adjustments in the classroom.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ainscow, M. (2021). Inclusión educativa: una agenda de reforma global. Cuadernos de Pedagogía, 526, 68-73. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/591436
Almendros, I. C. y Gómez, M. T. R. (2022). Hilando luchas por el derecho a la educación: narrativas colectivas y personales para la inclusión desde el modelo social de la discapacidad. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 41, 43-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8582527
Ayala-Quiñonez, L. y Aravena-Domich, M. (2022). Prácticas pedagógicas inclusivas en el nivel preescolar de las instituciones educativas públicas del área urbana del municipio de San Gil, Santander-Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3081-3109. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2078
Azorín, A. C. M., Arnaiz, P. y Maquilón, J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045. https://onx.la/4733b
Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(03), 01-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140302.pdf
Bonilla, J. T. C., Trujillo, M. Z. y Morales, L. Y. H. (2022). Repensar las prácticas pedagógicas en la primera infancia desde la inclusión y diversidad. Indagare, 10, 1-10. https://doi.org/10.35707/indagare/1003
Casanova, M. A. (2020). Miradas de futuro: educación inclusiva para la sociedad democrática. Una revisión en el tiempo. Avances en supervisión educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 33, 57-75. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/200265
Casanova, M. A. (2021). Gestionar la autonomía pedagógica: un factor de calidad reconocido. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(2), 9-22. https://onx.la/337ea
Castillo-Acobo, R., Quispe, H., Arias-González, J. y Amaro, C. (2022). Consideraciones de los docentes sobre las barreras de la educación inclusiva. Revista de Filosofía, 39(2), 587-596. https://doi.org/10.5281/zenodo.7315432
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. https://onx.la/46021
Echeita, G. y Duk Homad, M. (2008). Inclusión educativa. REICE. Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 6, 1-8. http://hdl.handle.net/10486/661079
Estévez Arias, Y., Sánchez Valdés, X. y Torres Hernández, Y. (2022). La superación de los docentes: desafíos ante las adaptaciones al currículo y la educación inclusiva. Mendive. Revista de Educación, 20(3), 1051-1069. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000301051
Falla, D., Gómez, C. A. y Del Pino, C. G. (2022). Engagement en la formación docente como impulsor de actitudes inclusivas. Educación XX1, 25(1), 251-271. https://doi.org/10.5944/educXX1.30369
Fernández, C. A. G., Mesa, M. L. C. y Cortez, P. P. (2022). Algunas reflexiones sobre la formación del docente y el ejercicio de su práctica. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 25-36. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/494/508
Forteza, D. y Moreno-Tallón, F. (2017). Procesos que obstaculizan la inclusión en la educación secundaria obligatoria. Muchas sombras y todavía pocas luces. Aula Abierta, 46, 41-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6060629
González-Gil, F. (2011). Inclusión y atención al alumnado con necesidades educativas especiales en España. Participación educativa, 60-78. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/94208/00820123015045.pdf?sequence=1
González-Gil, F. y Gallego, M. (2014). Formación y perspectivas del profesorado frente a la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales en el Quindío. Revista de Investigaciones UCM, 1, 154-165.
González Gil, F., Martín Pastor, E. y Orgaz Baz, M. B. (2017). ¿Están los futuros profesores formados en inclusión?: Validación de un cuestionario de evaluación. Aula Abierta, 46, 33-40. https://onx.la/4733b
González Gil, F., Martín Pastor, M. E., Orgaz Baz, M. B. y Poy Castro, R. (2019). Development and validation of a questionnaire to evaluate teacher training for inclusion: the CEFI-R1. Aula Abierta, 48(2), 229-238. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.229-238
González Gil, F. y Sartó P. (2012). Uma experiência internacional de formação de professores para a inclusão. Revista Lusófona de Educação, 19, 25-36. https://recil.ensinolusofona.pt/bitstream/10437/2345/1/Francisca%20Gonz%C3%A1lez-Gil.pdf
Guerrero, S. I. C., Bernal, M. G., Rojas, F. Y. M. y García, A. C. S. (2022). Aulas inclusivas: práctica pedagógica de los profesores que favorecen la atención a la diversidad. Fronteras en Ciencias de la Educación, 1(2), 15-29. https://doi.org/10.58283/fs.v1i2.68
Macayo, E. R., Gil, F. G., Pastor, E. y Espinoza, R. V. (2020). Validación de un cuestionario sobre la actitud docente frente a la educación inclusiva en Chile. Foro Educacional, 35, 63-86. https://onx.la/0ae25
Mayo Pais, M. E. (2022). Formación docente para la atención a la diversidad en el grado en maestro/a en Educación Infantil y Primaria. Revista de Educación Inclusiva, 15(2). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/828/701
Medrano, D. K. L. y Rodríguez, A. F. U. (2023). Retos y realidades del rol docente en la diversidad funcional: contextos escolares colombianos: desafíos en la educación inclusiva y la formación docente. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 16(3), 1-12. https://doi.org/10.37467/revhuman.v16.4977
Muntaner-Guasp, J. J., Mut-Amengual, B. y Pinya-Medina, C. (2022). Las metodologías activas para la implementación de la educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 26(2), 85-105. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5
Muntaner-Guasp, J. J., Rosselló, R. M. y De la Iglesia, M. B. (2016). Buenas Prácticas en Educación Inclusiva. Revista Educatio Siglo XXI, 34(01), 31-49. https://doi.org/10.6018/j/252521
Ordóñez, A. M. y Pérez, J. B. G. (2022). Metodologías activas y diseño universal para el aprendizaje. Journal of Neuroeducation, 3(1), 109-118. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714
Pardo Baldoví, M. I., Marín Suelves, D. y Vidal Esteve, M. I. (2022). Prácticas docentes en la escuela digital: la inclusión como reto. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(1), 43-55. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.43
Rodríguez Gudiño, M., Jenaro Río, C. y Castaño Calle, R. (2022). La provisión de apoyos fuera del aula como medida de atención a la diversidad y sus efectos en la inclusión educativa. Siglo Cero, 53(3), 75-94. https://doi.org/10.14201/scero2022537594
Rojo-Ramos, J., Gómez-Paniagua, S., Barrios-Fernández, S., García-Gómez, A., Adsuar, J. C., Sáez-Padilla, J. y Muñoz-Bermejo, L. (2022). Psychometric properties of a Questionnaire to Assess Spanish Primary School Teachers’ Perceptions about Their Preparation for Inclusive Education. Healthcare, 10(2), 228. https://doi.org/10.3390/healthcare10020228
Rojo-Ramos, J., Mendoza-Muñoz, M., Gómez-Paniagua, S., García-Gordillo, M. Á., Denche-Zamorano, Á. y Pérez-Gómez, J. (2023). Validation of a questionnaire to analyze teacher training in inclusive education in the area of physical education: the CEFI-R Questionnaire. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 2306. https://doi.org/10.3390/ijerph20032306
Tello, J. (2022). Actitudes docentes frente al estudiantado con discapacidad: una revisión de literatura. Ciencia y Educación, 6(1), 83-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8358262
Triviño-Amigo, N., Barrios-Fernández, S., Mañanas-Iglesias, C., Carlos-Vivas, J., Mendoza-Muñoz, M., Adsuar, J. C., … y Rojo-Ramos, J. (2022). Spanish teachers’ perceptions of their preparation for inclusive education: the relationship between age and years of teaching experience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5750. https://doi.org/10.3390/ijerph19095750
UNESCO. (2022). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos. 25 años después de la Declaración de Salamanca de la Unesco. Repositorio Iberoamericano sobre Discapacidad. https://riberdis.cedid.es/handle/11181/6553
Gallego Echeverri, M. (2023). Teacher’s Training for Inclusive Education in Public Institutions of Quindío. Siglo Cero, 54(4), 11–27. https://doi.org/10.14201/scero.31473

Downloads

Download data is not yet available.
+