COVID-19, Educational Digital Competences and Special Education in Mexico

Abstract

The challenges faced by teachers during the confinement caused by Covid-19 were more severe for those who look after students with special needs or learning barriers, particularly in a context marked by the scarcity of specialized technological tools and an incipient development of digital skills among both teachers and students. The paper analyzes the conditions in which teachers who work in basic and upper secondary education in Mexico carried out their jobs from April 2020 - December 2021. The analysis is based upon a structural attributive research of explanatory scope that retrieved information through a survey. 140 teachers participated in the process; their responses were statistically analyzed and mapped out using the Geographic Information System and the ArcGIS program, in order to highlight regional differences and shortcomings. The results presented focus on two axes of the Common Framework for Digital Teaching Competence (Content Creation and Security), and show the persistence of socio-educational gaps. Those who express that to have developed these competences are teachers from urban areas, particularly those who have less years of service, higher academic degrees, and are in the seek of job stability. This leads to the conclusion that there is a need to strengthen differentiated training processes that respond to the specific needs of educational contexts.
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Author Biographies

Luis-Alan Acuña-Gamboa

,
Universidad Autónoma de Chiapas. México
Doctor en Estudios Regionales. Docente investigador de la Universidad Autónoma de Chiapas México, así como colaborador del Centro de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad Autónoma de Querétaro, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores; del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE) A. C.; de la Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa; y del Grupo de Trabajo del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) Reformas y contrarreformas educativas en Nuestra América. Autor de artículos de investigación, capítulos de libro, libros y reseñas críticas publicados a nivel nacional e internacional, así como de artículos y notas periodísticas. Temas de investigación: políticas públicas educativas, formación docente y de investigadores, calidad de la educación, metodología de la investigación; y estudios educativos regionales. 

Yliana Mérida-Martínez

,
Autonomous University of Chiapas
Doctora en Estudios Regionales. Docente investigadora de la Universidad Autónoma de Chiapas, México. Miembro del Sistema Estatal de Investigadores; del Laboratorio Nacional de Vivienda y Comunidades Sustentables (CONACYT); del Comité Evaluador de Proyectos de Investigación de la Universidad Autónoma de Chiapas; así como del Comité Científico Asesor del Sistema Estatal de Protección Civil. Directora de tesis de posgrado en la Universidad Internacional Iberoamericana (España-Puerto Rico-México). Temas de investigación: ordenamiento territorial, urbanismo, y pobreza. 

Leticia Pons-Bonals

,
Universidad Intercultural de Chiapas. México
Rectora e investigadora de la Universidad Intercultural de Chiapas, México. Doctora en Sociología, integrante del Sistema Nacional de Investigadores, investiga sobre problemas educativos regionales, cambio e innovación educativa. Participa en la investigación "Culturas epistémicas, formación científico-tecnológica e innovación en posgrados no escolarizados del PNPC" (inscrita en CONACYT Fronteras de la Ciencia, 2016). Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Educación y Valores. 
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