Knowledge and Higher Education from a Gender Perspective: Sociology, Public Policies and Epistemology
Abstract In the last thirty years there have been major changes in Spanish higher education and research. It has been due to various causes, but mainly due to the increase of public and private universities and new public policies that stimulate research and equality, all promoted by gender studies and feminist organizations.In this paper we briefly review these issues, examining how the situation of women in the Higher Education system and in Public Research Organizations has changed. It also examines public policies that seek to enhance equality between women and men through certain laws. And it concludes with a reflection on the changes that all this has brought about in the contents of knowledge and in the very notion of science itself.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ballarín Domingo, Pilar; Gallego Mendez, Mª Teresa; Martinez Benlloch, Isabel (1995). Los estudios de las mujeres en las Universidades españolas 1975-91. Libro Blanco. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer.
García Dauder, S. y Pérez Sedeño, Eulalia (2017). Las “mentiras” científicas sobre las mujeres, Madrid, Los libros de la Catarata.
González García, Marta y Pérez Sedeño, Eulalia (2002). “Ciencia, Tecnología y Género”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, OEI, nº2. http://www.campus-oei.org/revistactsi/numero2/varios2.htm
Kortendiek, Beate (2011). “Supporting the Bologna Process by Gender Mainstreaming: A Model for the Integration of Gender Studies in Higher Education Curricula”. En Laura Grünberg (ed.), From Gender Studies to Gender IN Studies. Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucharest: Unesco – CEPES, pp. 211-228.
Longino, Helen (1990). Science as Social Knowledge. Princeton, Princeton University Press.
Longino, Helen (2002). The Fate of Knowledge. Princeton, Princeton University Press.
Ministerio de Economía, Competitividad e Innovación (2013). Estrategia Española de Ciencia y Tecnología 2013-2020.
Ministerio de Economía, Competitividad e Innovación (2017). Avance del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020.Consulta pública 11 de julio de 2017.
Pérez Sedeño, Eulalia y Alcalá Cortijo, (2006). “La ley de la ciencia 20 años después: ¿Dónde estaban las mujeres?”. Revista madri+d, Nº. Extra 1. Disponible en http://www.madrimasd.org/revista/revistaespecial1/articulos/perezalcala.asp
Pérez Sedeño, Eulalia y Canales Serrano, Antonio (2012?). “Educación superior e investigación científica: historia, sociología y epistemología”. En Capitolina Díaz Martínez y Sandra Dema Moreno (eds.), Sociología y género, Madrid, editorial Tecnos
Rose, Steven. 2009. “Should Scientists Study Race and IQ? No: Science and Society Do not Benefit.”. Nature 457 (7231): 786–788. https://doi.org/10.1038/457786a
Unidad Mujeres y Ciencia (UMYC) (2016): Científicas en cifras 2015, Madrid, MINECO. Disponible en http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/Informe_Cientificas_en_Cifras_2015_con_Anexo.pdf
Uribe Valencia, Yamile. (2017) Participación de la mujer en la ciencia en Colombia. Tesis Doctoral dirigida por la Dra. Obdulia Torres en la Universidad de Salamanca.
VallsLlobet, Carme (2008): Mujeres invisibles. Barcelona, Mondadori.
Wilson, Edward O. (1975). Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Harvard University Press.
Wotipka, Christine Min. y Ramírez Felipe. (2004). “A Cross-National Analysis of the Emergence and Institutionalization of Women's Studies Curricula”. Contribución presentada en el 99th Annual Meeting of the American Sociological Association, San Francisco. Disponible en http://research.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/1/0/9/0/9/p109091_index.html?phpsessid=en3slisu6fidg603gl9d11uvm0.
García Dauder, S. y Pérez Sedeño, Eulalia (2017). Las “mentiras” científicas sobre las mujeres, Madrid, Los libros de la Catarata.
González García, Marta y Pérez Sedeño, Eulalia (2002). “Ciencia, Tecnología y Género”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, OEI, nº2. http://www.campus-oei.org/revistactsi/numero2/varios2.htm
Kortendiek, Beate (2011). “Supporting the Bologna Process by Gender Mainstreaming: A Model for the Integration of Gender Studies in Higher Education Curricula”. En Laura Grünberg (ed.), From Gender Studies to Gender IN Studies. Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucharest: Unesco – CEPES, pp. 211-228.
Longino, Helen (1990). Science as Social Knowledge. Princeton, Princeton University Press.
Longino, Helen (2002). The Fate of Knowledge. Princeton, Princeton University Press.
Ministerio de Economía, Competitividad e Innovación (2013). Estrategia Española de Ciencia y Tecnología 2013-2020.
Ministerio de Economía, Competitividad e Innovación (2017). Avance del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020.Consulta pública 11 de julio de 2017.
Pérez Sedeño, Eulalia y Alcalá Cortijo, (2006). “La ley de la ciencia 20 años después: ¿Dónde estaban las mujeres?”. Revista madri+d, Nº. Extra 1. Disponible en http://www.madrimasd.org/revista/revistaespecial1/articulos/perezalcala.asp
Pérez Sedeño, Eulalia y Canales Serrano, Antonio (2012?). “Educación superior e investigación científica: historia, sociología y epistemología”. En Capitolina Díaz Martínez y Sandra Dema Moreno (eds.), Sociología y género, Madrid, editorial Tecnos
Rose, Steven. 2009. “Should Scientists Study Race and IQ? No: Science and Society Do not Benefit.”. Nature 457 (7231): 786–788. https://doi.org/10.1038/457786a
Unidad Mujeres y Ciencia (UMYC) (2016): Científicas en cifras 2015, Madrid, MINECO. Disponible en http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/Informe_Cientificas_en_Cifras_2015_con_Anexo.pdf
Uribe Valencia, Yamile. (2017) Participación de la mujer en la ciencia en Colombia. Tesis Doctoral dirigida por la Dra. Obdulia Torres en la Universidad de Salamanca.
VallsLlobet, Carme (2008): Mujeres invisibles. Barcelona, Mondadori.
Wilson, Edward O. (1975). Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Harvard University Press.
Wotipka, Christine Min. y Ramírez Felipe. (2004). “A Cross-National Analysis of the Emergence and Institutionalization of Women's Studies Curricula”. Contribución presentada en el 99th Annual Meeting of the American Sociological Association, San Francisco. Disponible en http://research.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/1/0/9/0/9/p109091_index.html?phpsessid=en3slisu6fidg603gl9d11uvm0.
Pérez Sedeño, E. (2018). Knowledge and Higher Education from a Gender Perspective: Sociology, Public Policies and Epistemology. ArtefaCToS. Revista De Estudios Sobre La Ciencia Y La tecnología, 7(1), 121–142. https://doi.org/10.14201/art201871121142
Downloads
Download data is not yet available.
+
−