Efectos de la comunicación dialógica en la mejora de la composición escrita en estudiantes de primaria
Contenido principal del artículo
Resumen
Palabras clave:
Descargas
Detalles del artículo
Citas
Arroyo, R. y Salvador, F. (2005) El proceso de planificación en la composición escrita de alumnos de Educación Primaria. [The planning process in written composition of pupils in primary education]. Revista de Educación, 336, 353-376.
Artiles, C. y Jiménez, J. E. (2007) PROESCRI Primaria. Prueba de evaluación de los procesos cognitivos en la escritura. [Primary PROESCRI. Assessment of cognitive processes in writing]. Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987) Psychology of written composition. Hillsdale N. J., Lawrence Erlbaum.
Birello, M. y Gil Juan, M. R. (2014) Creencias sobre la enseñanza de la composición escrita y de la gramática de estudiantes de grado de Educación Primaria y de Educación infantil. [Beliefs about teaching written composition and grammar grade students of Primary Education and Child Education]. Tejuelo, 10, 11-26.
Cabero, J.; Fernández, J. M. y Orta, I. (2015) Dificultades de lectura y escritura en alumnos con nacimiento prematuro. Construcción de un instrumento de diagnóstico. [Difficulties reading and writing in children with premature birth. Construction of a diagnostic tool]. Revista de Evaluación Educativa, 4 (1).
Castelló, M. y Monereo, C. (1996) Un estudio empírico sobre la enseñanza y el aprendizaje de estrategias para la composición de textos argumentativos. Infancia y Aprendizaje, 74, 39-55.
Coulson, D. y Harvey, M. (2013) Scaffolding student reflection for experience-based learning: A framework. Teaching in Higher Education, 18 (4), 401-413. http://dx.doi.org/10.1080/13562517.2012.752726.
Cuetos, F.; Ramos, J. L. y Ruano, E. (2003) PROESC. Evaluación de los procesos de escritura. [PROESC. Evaluation of writing processes]. Madrid: TEA.
Dockrell, J. E.; Lindsay, G.; Connelly, V. y Mackie, C. (2007) Constraints in the production of written text in children with specific language impairments. Exceptional Children, 2 (73), 147-164. http://dx.doi.org/10.1177/001440290707300202.
Espino, S. (2015) La enseñanza de estrategias de escritura y comunicación de textos científicos y académicos a estudiantes de posgrado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (66), 959-976.
Flower, L. y Hayes, J. (1981) A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32, 365-87. http://dx.doi.org/10.2307/356600.
Galve, J. L. (2005) BECOLE. Batería de evaluación cognitiva de la lectura y la escritura. [Battery cognitive assessment of reading and writing]. Madrid, EOS.
Gallego, J. L. y González, J. (2008) Cómo planifican la composición escrita alumnos con sobredotación intelectual. [How to plan the written composition intellectually gifted students]. Revista de Investigación Educativa, 26 (2), 463-484.
Gallego, J. L. y Mendías, A. M. (2012) ¿Qué saben los estudiantes universitarios sobre la planificación de tareas de escritura? Un estudio de caso. [What college students know about planning writing assignments? A case study]. Revista de Investigación en Educación, 10 (2), 47-61.
García, J. N. y Marbán, J. M. (2003) El proceso de composición escrita en alumnos con DA y/o BR: estudio instruccional con énfasis en la planificación. Infancia y Aprendizaje, 26 (1), 97-113.
González, M. J. y Martín, I. (2006) Análisis del rendimiento en composición escrita y sus dificultades en Educación Secundaria. [Analysis of performance in written composition and difficulties in Secondary Education]. Infancia y Aprendizaje, 29 (3), 315-326. http://dx.doi.org/10.1174/021037006778147926.
González, R. M. (2003) Una propuesta de intervención en los procesos cognitivos y estructuras textuales en niños con DAE. [A proposal for intervention in cognitive processes and textual structures in children with DAE]. Psicothema, 15 (3), 458-463.
Gutiérrez, R. (2014) La composición escrita de textos narrativos en alumnos sordos de educación secundaria. [The written narrative composition on deaf high school students]. Aula Abierta, 42, 22-27. http://dx.doi.org/10.1016/s0210-2773 (14)70004-6.
Guzmán, K. y Rojas-Drummond, S. M. (2012) Escritura colaborativa en alumnos de primaria. Un modo social de aprender juntos. [Collaborative writing in elementary students. A social way to learn together]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (52), 217-245.
Harris, K. R.; Graham, S. y Mason, L. H. (2006) Improving the wraiting, Self-Regulated Strategy Development With and Without Peer Support. American Educational Research Journal, 43 (2), 295-340.
Hayes, J. R. (1996) A new framework for understanding cognition and affect in writing, en Levy, C. y Ransdell, S. (eds.) The science of writing. Theories, methods, Individual Differences, and Applications. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Hurtado, R. (2013) Regulación metacognitiva y composición escrita: su relación con la calidad de educación en la educación básica primaria. [Metacognitive Regulation and written composition: its relationship with the quality of education in primary basic education]. Uni-pluri/versidad, 13 (2), 35-43.
Kiuhara, S.; O’Neill, R.; Hawken, L. y Graham, S. (2012) The effectiveness of teaching 10th grade students STOP, AIMS and DARE for planning and drafting persuasive text. Exceptional Children, 78 (3), 335-355. http://dx.doi.org/10.1177/001440291207800305.
Lam, R. (2010) A Peer Review Training Workshop: Coaching Students to Give and Evaluate Peer Feedback. TESL Canada Journal, 27 (2), 114-127. http://dx.doi.org/10.18806/tesl.v27i2.1052.
Méndez, A. y Zalapa, M. (2013) Escribir y reescribir, una posibilidad para mejorar el aprendizaje: Reporte de una experiencia con niños y niñas P’urhépecha. [Write and rewrite, a possibility to improve learning: Report of an experience with children P’urhépecha]. Uaricha, 10 (21), 97-110.
Montanero, M.; Lucero, M. y Fernández, M. J. (2014) Iterative co-evaluation with a rubric of narrative texts in Primary Education/Coevaluación iterativa con rúbrica de textos narrativos en la Educación Primaria. Infancia y Aprendizaje, 37 (1), 184-220. http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2014.881653.
OECD (2013) PISA 2012 Results: What students know and can do. Student performance in mathematics, reading and science (vol. 1). Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm.
Paquette, K. (2009) Integrating the 6+1 writing traits model with cross-age tutoring: an investigation of elementary students’ writing. Literacy Research and Instruction, 48, 28-38. http://dx.doi.org/10.1080/19388070802226261.
Quinton, S. y Smallbone, T. (2010) Feeding forward: Using feedback to promote student reflection and learning a teaching model. Innovations in Education and Teaching International, 47 (1), 125-135. http://dx.doi.org/10.1080/14703290903525911.
Salvador, F. (2008) Psicopedagogía de la lengua escrita. Madrid, EOS.
Salvador, F. y García, A. (2009) El proceso de revisión en la composición escrita de alumnos de Educación Primaria. [The review process in written composition of pupils in primary education]. Revista Española de Pedagogía, 242, 61-77.
Troia, G. A. (2006) Writing instruction for students with learning disabilities, en MacArthur, C. A.; Graham, S. y Fitzgerald, J. (eds.) Handbook of writing research. New Cork, Guilford Press, 324-336.
Valencia, M. y Caicedo, A. M. (2015) Intervención en estrategias metacognitivas para el mejoramiento de los procesos de composición escrita. Estado de la cuestión. [Intervention metacognitive strategies to improve written composition processes. State of the question]. Revista CES Psicología, 8 (2), 1-30.
Wakabayashi, R. (2013) The Effects of the Peer Feedback Process on Reviewers’ Own Writing. English Language Teaching, 6 (9), 177-192. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v6n9p177.
Watanabe, L. y Hall-Kenyon, K. (2011) Improving young children’s writing: the influence of story structure on kindergartner’s writing complexity. Literacy Research and Instruction, 50, 272-293. http://dx.doi.org/10.1080/19388071.2010.514035.
Yarrow, F. y Topping, K. (2001) Collaborative writing: The effects of metacognitive prompting and structured peer interaction. British Journal of Educational Psychology, 71, 261-282.
Zumbrunn, S. y Brunning, R. (2012) Improving the writing knowledge of emergent writers: the effects of self-regulated strategy development. Reading and Writing, 25 (5), 1-20. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-012-9384-5.