Teachers’ strategies and suggestions against school violence in primary and secondary schools from Colima, Mexico

Abstract

This article analyzes the way about school violence is produced and reproduced into an educational institution and how teachers successful strategies have applied to face them up in different municipalities in Colima. 14 teachers from elementary public schools and 35 teachers from public and private high school level were interviewed. Among the main conclusions were firstly, the conditions where they have their practice: the discomfort they experienced into the institution under many ways of violence, they could be between students and some cases to teachers too; the lack of tools to know how to solve these problems; the need to take training courses and know intervention strategies according with their needs and context, if were necessary get the support from students’ parents to attend the situations; secondly opinions are exposed, suggestions and resources in an intuitive and creative way, teachers use daily in the classrooms.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Anderson, J. (1962) Studies in Empirical Philosophy. Sydney: Angus y Robertson.

Ball, S. (1989) La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidós-MEC.

Cohen, L.; Manion, L. y Morrison, K. (2011) Research methods in education. Routledge: New York.

Contreras, R. (2013) El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento y Gestión, 35, 152-181.

Elbaz, F. (1988) Cuestiones en el estudio del conocimiento de los profesores. En L. Villar Angulo (dir.) Conocimiento, creencias y teorías de los profesores (pp. 103-125). España: Marfil.

Fernández, L. (1989) Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.

Fernández, L. (2001) El análisis de lo institucional en la escuela. Un aporte a la formación autogestionaria para el uso de los enfoques institucionales. Buenos Aires: Paidós.

Francés, A. (2006) Estrategia y planes para la empresa: Con el cuadro de mando integral. México: Pearson Prentice Hall.

Furlan, A. y Spitzer, T. (2013) Estado de conocimiento área 17: Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas. México: ANUIES.

Geertz, C. (2006) La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Gómez-Nashiki, A. (2005) Violencia e institución educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (26), 693-718.

Gómez-Nashiki, A. (2008) La práctica docente y el fomento de la lectura en Colima: Estrategias y recomendaciones de los docentes de educación básica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13 (39), 1017-1053.

Gómez-Nashiki, A. (2013) Bullying. El poder de la violencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (58), 839-870.

Gómez-Nashiki, A.; Zurita, Ú. y López, S. (2013) La violencia escolar en México. México: Cal y arena, Sistema Nacional de Educación a Distancia, Universidad de Colima.

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós. Jackson, Ph. (2001) La vida en las aulas. Madrid: Morata.

Käes, R. (1989) Realidad psíquica y sufrimiento en las instituciones. En R. Käes, J. Bleger, E. Enríquez, F. Fornari, P. Fustier, R. Rousillon y J. P. Vidal (eds.) La institución y las instituciones. Estudios psicoanalíticos (pp. 15-31). Buenos Aires: Paidós.

Mercado, R. (2002) Los saberes docentes como construcción social. La enseñanza centrada en los niños. México: FCE.

Pérez, A. (1999) La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Ricoeur, P. (2007) Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI Editores.

Rockwell, E. y Mercado R. (2003) La escuela, lugar del trabajo docente. Descripciones y debates. México: DIE-CINVESTAV.

Welzer-Lang, D. (2007) La violencia doméstica a través de 60 preguntas y 59 respuestas. Madrid: Alianza editorial.

Willis, P. (1998) Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal.
Gómez-Nashiki, A. (2016). Teachers’ strategies and suggestions against school violence in primary and secondary schools from Colima, Mexico. Aula, 22, 321–339. https://doi.org/10.14201/aula201622321339

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Gómez-Nashiki

,
Universidad de Colima
Facultad de Pedagogía de la Universidad de Colima (Colima, México)
+