The La Enseñanza Primaria magazine: a publishing by and for teachers, 1901-1911

Abstract

In this article I will focus on the study of the Primary Education Magazine, a publication aimed at empirical teachers as well as normalistas. I start from the assumption that this magazine had an impact on national educational policy, since its cultural and pedagogical work expanded both in the capital and in other entities of the country and abroad, through the publication of articles, conferences, translations, classes and various communications. Its authors disseminated new pedagogical and educational approaches for the teaching profession. At the end of the 19th century, the government of Porfirio Díaz favored the professionalization of teachers in Normal schools, in these spaces the most influential educational intellectuals in the country were formed, which sought spaces to debate, create and disseminate modern pedagogical thought. I ask myself the following questions: Do periodicals represent an educational training mechanism for teachers? What was  he purpose of a magazine for teachers and for teachers?
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Archivo Histórico de la Secretaría de Educación Pública. Fondo Secretaría de Estado y Despacho de Justicia e Instrucción Pública. Sección Antiguo Magisterio. Serie Personal Profesores. México.
Fondo Reservado y Fondo Histórico. Universidad Pedagógica Nacional. Ajusco. México.
GALVÁN, L. E. (1981). Los maestros y la educación pública en México. Un estudio histórico. México: Nacional Impresora.
La Enseñanza Primaria, 1901-1911. México.
MENESES, E. (1998). Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911. México: Centro de Estudios Educativos. Universidad Iberoamericana.
MORELOS TORRES, A. (2013). Publicaciones sobre educación en México en el siglo XIX. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 15(20). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá, Colombia.
MORENO, L. (2011). Los maestros intelectuales educativos 1889-1910. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México.
MORENO GUTIÉRREZ, I. L. (2002). La prensa pedagógica en el siglo XIX. En L. E. GALVÁN LAFARGA (coord.), Diccionario de Historia de la Educación en México. México: CONACYT-CIESAS.
NIVÓN, A. (2005). La participación de profesores de educación primaria en una reforma educativa: el caso de México (1890-1900). México: Universidad Pedagógica Nacional.
Meníndez Martínez, R. (2021). The La Enseñanza Primaria magazine: a publishing by and for teachers, 1901-1911. Aula, 27, 117–131. https://doi.org/10.14201/aula202127117131

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosalía Meníndez Martínez

,
Universidad Pedagógica Nacional
Rosalía Meníndez Martínez. Doctora en Historia por la Universidad Iberoamericana, México. Profesora-Investigadora de Tiempo Completo en la Universidad Pedagógica Nacional de México. Imparte docencia en los niveles de licenciatura y posgrado. Líneas de investigación: Historia de la Educación, siglos xix y xx; Historia de los libros de texto; Historia del magisterio mexicano. Publicaciones recientes: Juvencia Ramírez viuda de Chávez: una profesora de la élite educativa porfirista (1864-1937). En Maestras urbanas y rurales, siglos xix y xx (vol. 3), 2017. Secretaría de Cultura Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México; Ponciano Rodríguez: maestro normalista, editor y funcionario (1893-1921). Diálogos sobre Educación. Biografía social de maestros/as: nuevos horizontes de conocimiento, 18(10), enero-junio, 2019 (publicación semestral editada por la Universidad de Guadalajara, a través del Departamento de Estudios en Educación, México); coordinación del número de la revista académica Entre Maestr@s Los libros de texto de educación primaria desde una perspectiva histórica: saberes, metodologías y autores, siglos xix-xx. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2020. orcid: 0000-0002-4952-0205.
+