The La Enseñanza Primaria magazine: a publishing by and for teachers, 1901-1911
Abstract In this article I will focus on the study of the Primary Education Magazine, a publication aimed at empirical teachers as well as normalistas. I start from the assumption that this magazine had an impact on national educational policy, since its cultural and pedagogical work expanded both in the capital and in other entities of the country and abroad, through the publication of articles, conferences, translations, classes and various communications. Its authors disseminated new pedagogical and educational approaches for the teaching profession. At the end of the 19th century, the government of Porfirio Díaz favored the professionalization of teachers in Normal schools, in these spaces the most influential educational intellectuals in the country were formed, which sought spaces to debate, create and disseminate modern pedagogical thought. I ask myself the following questions: Do periodicals represent an educational training mechanism for teachers? What was he purpose of a magazine for teachers and for teachers?
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Archivo Histórico de la Secretaría de Educación Pública. Fondo Secretaría de Estado y Despacho de Justicia e Instrucción Pública. Sección Antiguo Magisterio. Serie Personal Profesores. México.
Fondo Reservado y Fondo Histórico. Universidad Pedagógica Nacional. Ajusco. México.
GALVÁN, L. E. (1981). Los maestros y la educación pública en México. Un estudio histórico. México: Nacional Impresora.
La Enseñanza Primaria, 1901-1911. México.
MENESES, E. (1998). Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911. México: Centro de Estudios Educativos. Universidad Iberoamericana.
MORELOS TORRES, A. (2013). Publicaciones sobre educación en México en el siglo XIX. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 15(20). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá, Colombia.
MORENO, L. (2011). Los maestros intelectuales educativos 1889-1910. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México.
MORENO GUTIÉRREZ, I. L. (2002). La prensa pedagógica en el siglo XIX. En L. E. GALVÁN LAFARGA (coord.), Diccionario de Historia de la Educación en México. México: CONACYT-CIESAS.
NIVÓN, A. (2005). La participación de profesores de educación primaria en una reforma educativa: el caso de México (1890-1900). México: Universidad Pedagógica Nacional.
Fondo Reservado y Fondo Histórico. Universidad Pedagógica Nacional. Ajusco. México.
GALVÁN, L. E. (1981). Los maestros y la educación pública en México. Un estudio histórico. México: Nacional Impresora.
La Enseñanza Primaria, 1901-1911. México.
MENESES, E. (1998). Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911. México: Centro de Estudios Educativos. Universidad Iberoamericana.
MORELOS TORRES, A. (2013). Publicaciones sobre educación en México en el siglo XIX. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 15(20). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá, Colombia.
MORENO, L. (2011). Los maestros intelectuales educativos 1889-1910. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México.
MORENO GUTIÉRREZ, I. L. (2002). La prensa pedagógica en el siglo XIX. En L. E. GALVÁN LAFARGA (coord.), Diccionario de Historia de la Educación en México. México: CONACYT-CIESAS.
NIVÓN, A. (2005). La participación de profesores de educación primaria en una reforma educativa: el caso de México (1890-1900). México: Universidad Pedagógica Nacional.
Meníndez Martínez, R. (2021). The La Enseñanza Primaria magazine: a publishing by and for teachers, 1901-1911. Aula, 27, 117–131. https://doi.org/10.14201/aula202127117131
Downloads
Download data is not yet available.
+
−