Writing from the Pain: Identity and Performativity in Piedad Bonnett’s Lo que no tiene nombre

Abstract

The paper aims to discuss the possible perspectives to approach the performativity in the writings of the self originated by the pain of the loss of a loved one. This will be conducted through the analysis of Lo que no tiene nombre (2013): in a final performative twist, the poetic voice claims to have made the child, whose suicide is explored in this work, to be born again. From the perspective of philosophy of language, discursive pragmatics and other theories on performativity, it will be studied how a guilty maternity gets reconfigured under a somatically loaded poetical discourse. The ineffability of death is transcended by a kind of performativity that generates an infinite maternity by adhering to a superreality of desire that, because of the essential conditions of its legitimation, is (im)possible.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Austin, J. L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Barcelona. Paidós.

Benveniste, E. (1968). “L’appareil formel de l’énonciation”, en Benveniste, E. Problèmes de linguistique générale. Paris. Gallimard, pp. 79-88.

Bonnett, P. (2013). Lo que no tiene nombre. Madrid. Alfaguara.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires. Paidós.

Butler, J. (2013). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona. Paidós.

Cuesta Abad, J. M. (2019). “La palabra más efímera” en: Cuesta Abad, J. M., Vega, A. La novena elegía. Lo decible y lo indecible en Rilke. Madrid. Siruela, pp. 129-213.

Deleuze, G. (1993). Critique et clinique. Paris. Editions de Minuit.

Derrida, J. (1972). “La pharmacie de Platon” en Derrida, J. La dissémination. Paris. Seuil, pp. 69-198.

Derrida, J. (1985). “Prejugés” en Derrida, J., Descombes, V., et al. La faculté de juger. Paris. Éditions de Minuit, pp. 87-139.

Derrida, J. (1989). Memorias para Paul de Man. Barcelona. Gedisa.

Derrida, J. (1993). Spectres de Marx. L’État de la dette, le travail du deuil et la nouvelle Internationale. Paris. Galilée.

Derrida, J. (1998). “Firma, acontecimiento, contexto” en Derrida, J. Márgenes de la filosofía. Madrid. Cátedra, pp. 349-372.

Derrida, J. (2009). Otobiografías. Madrid. Amorrortu.

Fédida, P. (1978). L’absence. Paris. Gallimard.

Freud, S. (1992). “El creador literario y el fantaseo” en Strachey, J. (ed.), Obras Completas, volumen 9. Madrid. Amorrortu Editores, pp. 127-135.

Le Breton, D. (1999). Antropología del dolor. Barcelona. Seix Barral.

Levin, S. (1999). “Consideraciones sobre qué tipo de acto de habla es un poema”, en Mayoral, J. A. (comp.) Pragmática de la comunicación literaria. Madrid. Arco/Libros.

Maillard, Ch. (2007). Hilos. Barcelona. Tusquets.

Moscoso, J. (2011). Historia cultural del dolor. Madrid. Taurus.

Oomen, U. (1999). “Sobre algunos elementos de la comunicación poética”, en Mayoral, J. A. (comp.), Pragmática de la comunicación literaria. Madrid. Arco/Libros.

Schlieben-Lange, B. (1987). Pragmática lingüística. Madrid. Gredos.

Schumacher, B. (2018). Muerte y mortalidad en la filosofía contemporánea. Barcelona. Herder.

Searle, J. (1980). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. Madrid. Cátedra.

Van Dijk, T. A. (1976). “Pragmatics and poetics” en Van Dijk, T. A. (ed.), Pragmatics of Language and Literature. Amsterdam. North-Holland Publishing Company.

Van Dijk, T. A. (1992). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Barcelona. Paidós.
Marín Cobos, N. (2020). Writing from the Pain: Identity and Performativity in Piedad Bonnett’s Lo que no tiene nombre. Azafea: Revista De Filosofía, 22(1), 85–108. https://doi.org/10.14201/azafea20202285108

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nieves Marín Cobos

,
Universidad Autónoma de Madrid
Doctorado en Estudios Artísticos, Literarios y de la Cultura. Contrato FPU.
+