Jean Starobinski and Melancholy: An Hermeneutical Paradigm

Abstract

The aim of this paper is to propose the possibility of understanding melancholy as a hermeneutical paradigm; specifically, we would claim its suitability to analyse first-person literary texts. The work of Jean Starobinski will be the main axe of this proposal –this critical attempt–; we will mainly focus on L’encre de la mélancolie (2021). This capital text would lead us towards other relevant authors, such as Aristotle, Sigmund Freud, Julia Kristeva or Roger Bartra. Our presentation will be divided into three steps. Firstly, we will look into the set of opposite dichotomies that have burdened the concept of melancholy alongside its history. After that, we will dive into the axes of significance of the hermeneutical paradigm we propose: displacement, splitting and excess. We will conclude by an analytical application, leading us to some conclusions on literary critique.
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Author Biography

Nieves Marín Cobos

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Universidad Autónoma de Madrid
Doctora en Estudios Artísticos, Literarios y de la Cultura por la Universidad Autónoma de Madrid (2016-2021) y Contrato FPU en esa misma universidad (2017-2021). Graduada en Estudios Franceses por la Universidad de Salamanca (2010-2014), cuenta también con dos Máster de especialización en Teoría de la Literatura en las dos universidades mencionadas. Pertenece al Grupo de Investigación «Hermenéutica y Literatura comparada» (HELICOM) de la Universidad Autónoma de Madrid. Actualmente es investigadora independiente. Ha publicado diversos artículos y capítulos de libro. Sus líneas de investigación preferentes son: las narrativas del duelo en la posmodernidad, a las que ha dedicado su tesis doctoral; las escrituras del yo, la relación entre psicoanálisis y hermenéutica literaria y la dimensión corporal de la escritura literaria, sobre todo del daño y el trauma.
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