The Cinema During the Quarantine: a Pedagogical Tool of Bioethics in Postgraduate Health Students

  • Diego Gerardo Prado-Molina
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Adriana Marcela Rivas-Mina
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Ana María Caicedo-Idrobo
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Catherine Cáceres-Campo
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Gustavo Adolfo Ordóñez-Ramos
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Leslie Gamboa-Quejada
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • James
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Kevin Steven Ossa-Tabares
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Christian Camilo Pinilla-Medina
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)
  • Robinson Pacheco
    Universidad Libre Seccional Cali (Colombia)

Abstract

Bioethics studies human behavior in the field of biological sciences and health care. It is essential that the programmatic content of the faculties of health sciences disclose its meaning and importance. Anyone who intends a professional practice, in which they interact directly with life, must acquire skills from the field of bioethics with foundations rooted in the ethical principles of non-maleficence, beneficence, autonomy and justice. In such a way that they develop the capacity for critical reflection on the ethical conflicts caused by advances in the science of life and medicine. Every day, the use of audiovisual tools in teaching is proposed more, to make it easier for students to approach ethical dilemmas and create spaces for analysis, discussion, help understanding, memory and interpretation of this topic. This article aims to disseminate the experience through the implementation of a pedagogical strategy that involves cinema and commercial films as a means of learning bioethics in a group of postgraduate health students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arawi T, Mikati D. Bioethicsing: Medical Students Engaged in Bioethics. Camb. Q. Healthc. Ethics. [Internet]. 2017;26(2):348-353.

Rattani A, Kaakour AH. Screenplays and Screenwriting as an Innovative Teaching Tool in Medical Ethics Education. J. Med. Humanit. [Internet]. 2021;42(4):679-687.

Wilches Flórez ÁM. La Propuesta Bioética de Van Rensselaer Potter, cuatro décadas después. Opción [Internet]. 2011;27(66):70-84.

Gómez P, Floro H. ¿Qué es la bioética? De vuelta a la división de la vida humana en vida/bíos y vida/zoé. 2.ª ed. Santiago de Cali: Universidad Libre; 2014.

Varkey B. Principles of clinical ethics and their application to practice. Med. Princ. Pract. [Internet]. 2021;30(1):17-28.

Aboujaoude E. Protecting privacy to protect mental health: the new ethical imperative. J. Med. Ethics. [Internet]. 2019;45(9):604-607.

Azulay Tapiero A. Los principios bioéticos: ¿se aplican en la situación de enfermedad terminal? An. Med. Interna. [Internet]. 2001;18(12):650-654.

Diaz-Martinez LA, Fisher GR, Esparza D, Bhatt JM, D’Arcy CE, Apodaca J, et al. Recommendations for Effective Integration of Ethics and Responsible Conduct of Research (E/RCR) Education into Course-Based Undergraduate Research Experiences: A Meeting Report [Internet]. CBE—Life. Sci. Educ. 2019;18(2):108-16.

Volandes A. Medical ethics on film: towards a reconstruction of the teaching of healthcare professionals. J Med Ethics [Internet]. 2007;33(11):678-680.

Universidad de Kentucky HealthCare [Internet]. Lexington: Bioethics on Film; 2022 [citado 1 de agosto de 2022].

Pereira CM, Maciel L, Moura L, Reis JD. The use of films as a teaching tool for the teaching-learning process in bioethics. Investig. Educ. Enfermería. [Internet]. 2014;32(3):421-429.

Mateus JC, Varela MT, Caicedo DM, Arias NL, Jaramillo CD, Morales LC, et al. ¿Responde la Resolución 8430 de 1993 a las necesidades actuales de la ética de la investigación en salud con seres humanos en Colombia? Biomédica [Internet]. 2019;39(3):448-463.

Resolución 8430 de 1993: Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Santafé de Bogotá D.C.: Ministerio de Salud y Protección Social; 1993.

Resolución 2378 del 2008: Por la cual se adoptan las Buenas Prácticas Clínicas para las instituciones que conducen investigación con medicamentos en seres humanos. Santafé de Bogotá D.C.: Ministerio de Salud y Protección Social; 2008.

Resolución 839 de 2017: Por la cual se modifica la Resolución 1995 de 1999 y se dictan otras disposiciones (Por la cual se establecen normas para el manejo de la Historia Clínica). Santafé de Bogotá D.C.: Ministerio de Salud y Protección Social; 2017.

Resolución Conjunta 866 de 2021: Por la cual se reglamenta el conjunto de elementos de datos clínicos relevantes para la interoperabilidad de la historia clínica en el país y se dictan otras disposiciones. Santafé de Bogotá D.C.: Ministerio de Salud y Protección Social; 2021.

Finlay IG, Choong KA, Nimmagadda SR. Is UNESCO’s Undergraduate Bioethics Integrated Curriculum (Medical) fit for purpose? J. Med. Ethics. [Internet]. 2019;45(9):600-603.

Matteo G, Sara P, Ilaria B, Valentina G, Domenico FM, Lucia M, et al. Bioethics in Italian Medical and Healthcare Education. A Pilot Study. Acta. Bio. Medica. Atenei. Parm. [Internet]. 2018;89(4):519-531.

Farré M, Perez J. Uso del cine comercial en la docencia de Bioética en estudios de Biología. Rev. Med. Cine. [Internet]. 2011;7(1):3-7.

Pérez-Mañá C, Farré M, Papaseit E, Baños JE. El cine comercial como medio de aprendizaje de la Farmacología. Rev. Med. Cine. [Internet]. 2020;16(4):247-53.

Aleksandrova-Yankulovska S. An innovative approach to teaching bioethics in management of healthcare. Nurs. Ethics. [Internet]. 2016;23(2):167-175.

Ateudjieu J, Hurst S, Yakum MN, Tangwa GB. Biomedical research ethics in Cameroon: a survey to assess training needs of medical residents and students. BMC Med. Edu.c [Internet]. 2019;19(1):5.

D’Souza RF, Mathew M, D’Souza DSJ, Palatty P. Novel horizontal and vertical integrated bioethics curriculum for medical courses. Med. Teach. [Internet]. 2018;40(6):573-577.

Ike CG, Anderson N. A proposal for teaching bioethics in high schools using appropriate visual education tools. Philos. Ethics. Humanit. Med. [Internet]. 2018;13(1):11.
Prado-Molina, D. G., Rivas-Mina, A. M., Caicedo-Idrobo, A. M., Cáceres-Campo, C., Ordóñez-Ramos, G. A., Gamboa-Quejada, L., James, Ossa-Tabares, K. S., Pinilla-Medina, C. C., & Pacheco, R. (2023). The Cinema During the Quarantine: a Pedagogical Tool of Bioethics in Postgraduate Health Students. Journal of Medicine and Movies, 19(1), 29–37. https://doi.org/10.14201/rmc.31198

Downloads

Download data is not yet available.
+