The reading, textual creation and otherness in the framework of digital didactics

Abstract

Currently, the digital ecosystem permeates the teaching routine regardless of the school level to which it refers, so much so that didactic confront divers paradigms of understanding between the digital and the physical in the classroom. For this reason, this paper aims to discern the constituent elements that give an epistemological basis to a digital didactics, so that by overcoming instrumentalist and dichotomous understandings, a holistic understanding can be consolidated from the budget of communicative action as a condition of possibility of the digital culture. To accomplish this task, this paper presents the findings of a qualitative research process with an ethnographic design of a virtual type that allowed us to conclude the relationship between critical reading, textual creation and virtual otherness as foundational elements of the didactic exercise in some students belonging to public sector secondary education in Bogotá.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcaldía Mayor de Bogotá (2012) Proyecto Educación Media Fortalecida. Dirección de Educación Media y Superior. Consultado el 15 de febrero de 2016. http://www.educacionbogota.edu.co/archivos/Temas%20estrategicos/Documentos/Media%20Fortalecida.pdf.

Aparici, R. et al. (2010) Educomunicación: Más allá del 2.0. Barcelona, España, Editorial Gedisa.

Aparici, R. y García, A. (2016) ¿Qué ha ocurrido con la educación en comunicación en los últimos 35 años? Pensar el futuro. Espacios en Blanco, Revista de Educación, 26, 35-57.

Ayala, T. (2010) De Virtus y Kibern?t?s a virtualidad y cibernética: Un acercamiento comunicativo a la Era Digital. Revista Cifra Nueva, 23, 51-58.

Barragán, D. (2011) Didáctica, cibercultura y ciberespacio: el cambio de dominio para el maestro artesano. Revista Actualidades Pedagógicas, 58, 81-95.

Bauman, Z. (2006) Amor Líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires, Argentina, Editorial Fondo de Cultura Económica.

Bolívar, A. (2008) Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Málaga, Ediciones Aljibe.

Buxarrais, M. (2016) Redes sociales y educación. Education in the Knowledge Society, 17 (2), 15-20.

Cabero, J. y Reyes, M. (2018) Material educativo multimedia para el aumento de estrategias metacognitivas de comprensión lectora. Revista Perfiles Educativos, xl (159), 144-159. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58042

Casas, M. (2013) La alfabetización Ciberdidáctica: una posibilidad para el pedagogo en formación desde el enfoque sociocultural. Revista Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 12 (12), 44-52.

Cassany, D. (2003) Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: Revista de Investigación e Innovación Educativa, 32, 113-132.

Christakis, N. y Fowler, J. (2010) Conectados, el sorprendente poder de las redes sociales y cómo nos afectan. Madrid, España, Santillana, ediciones generales.

Civarolo, M. y Lizarriturri, S. (2014) Didáctica General y Didácticas Específicas: La complejidad de sus relaciones en el nivel superior. Villa María, Argentina, Editorial Universidad Nacional Villa María.

Congreso de la República de Colombia (1994) Ley 115, 8 de febrero: Ley general de Educación. Bogotá, D. C.

Ferrés, J. (2010) Educomunicación y cultura participativa, en Aparici, R. (ed.) Educomunicación: Más allá del 2.0. Barcelona, Editorial Gedisa, 251-265.

Foucault, M. (1979) El panóptico. Madrid, España, Ediciones de la Piqueta.

Gilbón, D. (2008) Alfabetización Ciberdidáctica para profesores. Tesis de doctorado. Universidad Autónoma de México. México, D. F.

González, L. (2009) Ética. Bogotá, D. C., Editorial el Búho.

Granados, J.; López, R.; Avello, R.; Luna, D.; Luna, E. y Luna, W. (2014) Las tecnologías de la información y las comunicaciones, las del aprendizaje y del conocimiento y las tecnologías para el empoderamiento y la participación como instrumentos de apoyo al docente de la universidad del siglo xxi. Revista Medisur, 12 (1), 289-294.

Habermas, J. (1999) Teoría de la Acción Comunicativa i, racionalidad de la acción y racionalización social. Buenos Aires, Argentina, Editorial Taurus humanidades.

Hine, C. (2004) Etnografía Virtual. Barcelona, España, Editorial uoc.

icfes (2015) Guía de orientación: Módulo de Comunicación escrita, Saber Pro 2015-2. Bogotá, D. C., icfes.

icfes (2017) Guía de orientación: Saber 11. Bogotá, D. C., icfes.

López, M. y Bernal, C. (2016) La cultura digital en la escuela pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30 (1), 103-110.

Martínez, E. (2013) Seminario de Tesis, Marco Metodológico: Tipo, Alcance y diseño de investigación. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Consultado el 14 de septiembre de 2016. http://www.uaeh.edu.mx/docencia/VI_Lectura/maestria/documentos/LECT85.pdf.

Morozov, E. (2011) El desengaño de Internet: Los mitos de la libertad en la red. Barcelona, Editorial Destino.

Ortiz, J. (2017) El diálogo como respuesta ética en las escuelas pluralistas. Revista Teoría de la Educación, 29 (2), 25-39.

Osuna, C.; Díaz, K. y López, M. (2016) Operacionalización e indicadores de la pedagogía de la alteridad. Revista Teoría de la Educación, 28 (2), 185-200.

Prada, L. (2010) Modelo andragógico basado en competencias tic para docentes universitarios, un preámbulo hacia la ciberdidaxia. Tesis de doctorado. Universidad Interamericana de educación a distancia de Panamá.

Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants. Adaptación al castellano del texto original por la Institución Educativa sek. Consultado el 24 de abril de 2016. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf.

Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1999) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, Ediciones Aljibe.

Sartori, G. (1998) Homo Videns: la sociedad teledirigida. Buenos Aires, Argentina, Editorial Taurus.

Scolari, C. (2008) Hipermediaciones: Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona, Editorial Gedisa.

Scolari, C. (2015) Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona, Editorial Gedisa.

Searle, J. (1994) Actos de habla, ensayo de filosofía del lenguaje. Barcelona, España, Editorial Planeta-De Agostini.

Secretaría de Educación Distrital (2015) Currículo 40x40, esta es la jornada completa de Bogotá: una política que transforma vidas y realidades sociales. Consultado el 15 de febrero de 2016. http://www.educacionbogota.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=273.

Vasilachis, I. et al. (2006) Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona, España, Editorial Gedisa.

Vidal, V. y Aguirre, J. (2013) Perspectivas de alteridad en el aula. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 38, 5-15.
Moncada Guzmán, C. J., & Sánchez Castellanos, M. V. (2018). The reading, textual creation and otherness in the framework of digital didactics. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 131–153. https://doi.org/10.14201/teoredu302131153

Downloads

Download data is not yet available.
+