The Arrival of the Diabolo Game in Spain: A Chronicle for Social History in Childhood Education and Sports
Abstract Since ancient times, the invention and the circulation of toys have been subject to the social and moral norms of each era. Childhood, play and toys have sustained the paradigms of socialization and have channeled the flow of the underlying moral codes of dominant societies. Starting from this consideration, the objective of this essay is to contribute to the social history of games and toys; in this case, linking the arrival of the game of diabolo in Spain with its socio-pedagogical historical context in the period between 1906 to 1910. Based on a methodology that addresses the heuristic issue, that is, access to newspaper through digital archives of the historical press and other biographical studies, a hermeneutic part or archaeo-genealogical discourse is constructed within the framework of Critical Theory. The arrival of the game of diabolo in Spain in 1907 provides a case-study to analyze the forms of knowledge and power of the dominant society on childhood education policies and, likewise, to illuminate the pedagogical counter-discourses of resistance or opposition to the social order. The presence of diabolo as an outdoor game caused a conflict of coexistence; it represented the banality of a fashion, but it also raised awareness of the idea of paying more attention to recreational needs and public spaces for play.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Álvarez Junco, J. (2008). Degeneración y afeminamiento en el imaginario político español en torno a 1898. En J.-Y. Frétigné y F. Jankowiak (eds.), Décadence dans la culture et la pensée politiques: Espagne, France et Italie, XVIIIe-XXe siècle (pp. 221-237). Rome: École française de Rome.
Álvarez Jurado, M. y Torrebadella-Flix, X. (2022b). La recepción en España de los tratados franceses sobre Educación Física y Gimnástica (1883-1901). Ámbitos. Revista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 47, pp. 67-80. https://hdl.handle.net/10396/23993
Álvarez Jurado, M. y Torrebadella, X. (2022a). La bibliografía gimnástica extranjera en el proceso de institucionalización de la educación física española del siglo XIX (1807-1883). Traducciones y adaptaciones. Retos, 43, pp. 143-153. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89003
Andújar, I. y Brasó, J. (2017). La lógica interna en Los Juegos de niños (1560) de Peter Brueghel. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(50), pp. 426-441. https://doi.org/10.5232/ricyde2017.05008
Anónimo. (1823). Jeux des jeunes filles de tous les pays, representés en vingt-cinq lithograhies dápres ou par MM. Xavier le Prince, Colin et Noel, offrant des coutumes de toutes les nations…Paris: Nepveu; Alphonse Giroux.
Anónimo (ca. 1822 [1813]). Alphabet gymnastique dédié aux enfants studieux. Paris: Locard et Davi.
Aubry, M. (1813). Le Jeu du Diable en vaudevilles, son origine et la manière de le jouer. Almanach pour l’an 1813. Dédié aux jeunes filles et garçons. París: M. Aubry.
Bantulà, J. (2006). La introducció dels jocs populars i tradicionals en l’educació escolar dels infants. Temps d’Educació, 30, pp. 235-247.
Bantulà, J. (2008). Per una pedagogia del joc: la seva aposta educativa des del segle XIX. Revista Catalana de Pedagogia, 6, pp. 361-380.
Bardina, J. (Ed.). (1911). Congreso de Primera Enseñanza de Barcelona. Barcelona: Tip. «La Industria» de Manuel Tasis.
Belèze, G. (1856). Jeux des adolescents. Paris: L. Hachette.
Belin-Mandar (1835). Dictionnaire de la conversation et de la lecture. Vol. XX. Paris: Belin-Mandar.
Brasó, J. (2017). Historia y pedagogía de la Escuela del Mar (1922-1938). Estudio icónico-hermenéutico. Social and Education History, 6(3), pp. 226-260. https://doi.org/10.17583/hse.2017.2717
Brasó, J. y Arderiu, M. (2021). Las cometas. De la memoria histórica al trabajo competencial en educación física. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 14(2), pp. 1-24. https://doi.org/10.1344/reire2021.14.232363
Brasó-Rius, J. y Torrebadella-Flix, X. (2015). Anàlisi i classificació dels jocs de la infància de Joan Amades en funció de la seva lògica interna i del gènere dels practicants (1674-1947). REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), pp. 18-42. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.2822
Brasó, J. y Garcia, J. (2019). Semblances entre l’agogé lacedemònia i l’educació neoliberal actual. Reflexions per una educació crítica. Temps d’Educació, 56, pp. 17-36. Recuperado el 29 de marzo de 2024 de: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/360520
Brasó, J. y García, J. (2020). Juegos y juguetes libres. La filosofía y obsesión de Walter Benjamin. El Pasado, 11, pp. 441-455. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.015
Brasó, J., y Torrebadella, X. (2015). «El marro», un juego tradicional y popular en la educación física española (1807-1936). Revista Complutense de Educación, 26(3), pp. 697-719. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44680
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2017a). ¿Por qué nos hacen jugar en la escuela?: Reflexiones pedagógicas para entender (¿criticar?) la enseñanza actual. En La educación ante los retos de una nueva ciudadanía: actas del XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educación (pp. 541-549). Murcia: Universidad de Murcia.
Brasó, J. y Torrebadella Flix, X. (2017b). El juego motor del marro: una indagación acerca de sus raíces pedagógicas. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 72(1), pp. 245-264. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.01.010
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2018) Reflexiones para (re)formular una educación física crítica / Ideas to Re(Formulate) a Critical Physical Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 18 (71) pp. 441-462 https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.003
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2019). El juego popular de las Cuatro esquinas: 30 variantes para recuperar su uso en la educación del siglo XXI. Historia de la Educación, 38, pp. 155-177. https://doi.org/10.14201/hedu201938155177
Brasó, J. y Torrebadella Flix, X. (2020). Pedagogías comparadas. De la Escuela del Mar (1922) y Pere Vergés a la Escuela 26 de enero (1943) y Enric Gibert. Revista Española de Educación Comparada, 36, pp. 146-179.
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2021). Una visión histórica del juego del marro. Entre la libertad recreativa y el encierro pedagógico. Revista de Investigación en Educación, 19(1), 5-24. https://doi.org/10.35869/reined.v19i1.3510
Breton, M. (1812). La chine en miniature. t. VI. Paris: Nepveu.
Campan, Mme [Jeanne Louise Henriette Genet] (1845). Tratado de la educación de las niñas, ó sea, Consejos á las madres que desean educar bien a sus hijas. Barcelona: Imp. Manuel Saurí.
Capellà, P. (2013). La ciutat de les joguines. Barcelona, 1840-1918. Maçanet de la Selva: Gregal.
Capellà, P. (2014). La història de la joguina: estat de la qüestió d’una reconstrucció disciplinària. Educació i Història: revista d’història de l’educació, 24, pp. 219-242.
Casas, A. (1910). Ensayos. Algo de pedagogía. La educación física en la escuela. El libro como instrumento de enseñanza y educación. Influencia de los cantos escolares en las escuelas de instrucción primaria. Valencia: Est. Tip. de Manuel Pau.
Celnart, Mme. [Élisabeth-Félicie Bayle-Mouillard] (1830). Manuel complet des jeux de société: renfermant tous les jeux qui conviennent... Paris: Librairie Encyclopédique de Roret.
Cerezo, J. F. y Cerezo, M. Á. (2019). Bibliografía sobre juegos populares y educación en la historia. Historia de la Educación, 38, pp. 375-389. https://doi.org/10.14201/hedu201938375389
Corredor-Matheos, J. (1981). La joguina a Catalunya. Barcelona: Edicions 62.
Corredor-Matheos, J. (1999). El juguete en España. Madrid: Espasa Calpe.
De Rementería, M. (1836). Nuevo manual completo de juegos de tertulia y de prendas… París: Imp. de Pillet Ainé.
De Savigny, L. (1846). Le Livre des jeunes filles: jeux, récréations, exercices, arts utiles et d’agrément, amusements... Paris: G. Havard.
De Savigny, L. (Abbé). (1846). Le Livre des jeunes filles: jeux, récréations, exercices, arts utiles et d’agrément, amusements... Paris: G. Havard.
Del Perojo, J. (1908a). Ensayos sobre educación (2.ª ed.). Madrid: Imprenta de «Nuevo Mundo».
Del Perojo, J. (1908b). La educación española: discursos pronunciados en el Congreso de los Diputados los días 18 y 19 de diciembre de 1907 y la pedagogía y la política. Madrid: Nuevo Mundo.
Desval, H. (1909). Mens sana in corpore sano. El Monitor Sanitario, pp. 98-101.
Díaz-Plaja, F. (1984). Apuntes para una historia del juguete. Barcelona: Bruguera.
Donné, A. (1870). Consejos a las madres sobre el modo de criar a los niños. Madrid: Imp. de D. C. Frontaura.
Duplessi-Bertaux, J. (1814). Recueil de cent sujets de divers genres, composés et gravés à l’eau-forte par J. Duplessi-Bertaux, précédés de Notes historiques sur la gravure à l’eau-forte. Paris: J. Duplessi-Bertaux.
Elschenbroich, D. (1979). El juego de los niños. Estudios sobre la génesis de la infancia. Bilbao: Zero.
Estadella, J. (1910). Educación Física en las escuelas de primera enseñanza. Lérida: Imp. «Juventut».
Fernández de los Ríos, Á. (1852). Los juegos en las diferentes edades en todos los pueblos del mundo desde la antigüedad más remota hasta nuestros días. Madrid: Biblioteca Universal.
Fernández Villabrille, F. (1862). Los juegos de la primera edad. Madrid: Est. Tip. de Mellado.
Fernández Villabrille, F. (1864). Juegos y entretenimientos de las niñas. Madrid: Mellado.
Fournier, E. (1889). Histoire des jouets et des jeux d’enfants. Paris: E. Dentu.
Fry, C. B. (1907a, marzo). The devil Game: diabolo. C. B. Fry’s Magazine, pp. 582-588.
Fry, C. B. (1907b, diciembre). The devil Game: diabolo. C. B. Fry’s Magazine, pp. 251-260.
Galera, A. D. (2015). Educación física y protección de la infancia en la I Restauración (1875-1931). Regulaciones laborales e instituciones complementarias escolares. Cabás, 13, pp. 1-37.
Gimeno, A. (1906). Apertura del curso académico de 1906 á 1907. Discurso leído por el Excmo. Sr. Ministro de Instrucción Pública y Bellas Artes__, el día 1° de octubre, en la Universidad Central. La Escuela Moderna, nº 187, pp. 641-669.
Janet (1913). Le Diable couleur de rose, ou le jeu a la Mode. París: Janet.
Kendrick, J. (1852). Every Boy’s Book of Games, Sports, and Diversions: Or, The School-boy’s Manual of Amusement, Instruction, and Health. London: John Kendrick.
Key, E. (1906). El siglo de los niños. Tomo II. Barcelona: Herrich y Cª.
Le Rôdeur. (1812, 10 de mayo). «Diable!», Journal des dames et des modes, pp. 201-203.
López Serra, F. (1998). Los juegos en la Institución Libre de Enseñanza. Ensayos, 13, pp. 249-264.
Luis André, E. (1901, junio de 1901). Mentalidad española. La Lectura, pp. 50-56.
Luis André, E. (1906). El histrionismo español: ensayo de psicología política. Barcelona: Imp. de Heinrich y Ca.
Luis André, E. (1910). Ética española. Problemas de la moral contemporánea. Madrid: Imprenta de los Hijos de M.G. Hernández.
Marco, L., y De Ochoa, E. (1897). Repertorio completo de todos los juegos… Madrid: Lib. Ed. de Bailly-Bailliere e Hijos.
Martinet (1813). Le Jeu du diable. Paris: chez Martinet.
Martínez Baselga, P. (1909). Sociología y pedagogía. Zaragoza: Emilio Casañal.
Martínez Baselga, P. (1910). Museo infantil: juguetería y psicología. Zaragoza: Imp. del Hospicio Provincial.
Martínez Sierra, G. (1906, 1 de diciembre). Lo que son los juegos de los niños. Mercurio. Revista Comercial Ibero-Americana, (Barcelona), pp. 1006-1007.
Martínez Sierra, G. (1907, 1 de noviembre). Lo que deben ser los juegos de los niños. Mercurio. Revista Comercial Ibero-Americana (Barcelona), pp. 1320-1321.
Mauri, M. y Torrebadella, X. (2022). Reinventar a Foucault. Una mirada arqueo-genealógica a la historia de la educación física y el deporte escolar en España. Retos, 44, pp. 837–845. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91306
Monés, J. (1977). El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana.
Naharro, V. (1818). Descripción de los juegos de infancia, los mas propios a desenvolver sus facultades físicas, morales, y para servir de abecedario gimnástico. Madrid: Imp. que fue de Fuentenebro.
Payà, A. (2007). Consideraciones pedagógicas sobre los valores y posibilidades educativas del juego en la España contemporánea (1876-1936). Historia de la Educación, 26, pp. 299-325.
Payà, A. (2014). Juego, juguete y educación en la pedagogía española contemporánea. Espacios en blanco, 24, pp. 107-126.
Payà, A. (2019). El juego popular y tradicional en la historia de la educación española contemporánea. Historia de la Educación, 38, pp. 39-57. https://doi.org/10.14201/hedu2019383957
Payà, A. (2023). A vueltas con el diabolo. En P. Álvarez, M. J. Rebollo, y M. C. Chaves (coord.), Patrimonio histórico educativo en femenino: objetos y sensibilidades (pp. 269-271). Gijón: Trea.
Porras, M. I. (2002). Un acercamiento a la situación higiénico-sanitaria de los distritos de Madrid en el tránsito del siglo XIX al XX. Asclepio, 54(1), pp. 219-250. https://doi.org/10.3989/asclepio.2002.v54.i1.127
R. C. [anónimo] (1847). Juegos de los niños traducidos de los mejores manuales acabados de publicar en París. Madrid: Imp. R y Fonseca.
Rabaté, C. (1993-1994). Juegos y educación en algunas revistas infantiles madrileñas de mediados del siglo XIX. Historia de la Educación, 12-13, pp. 365-383.
Richard de Nancy, M. (1849). Tratado sobre la educación física de los niños para el uso de las madres de familia y de las personas dedicadas a la educación de la juventud. Baeza: Imprenta de la Comisión General de Libros.
Ros, A., y Torrebadella, X. (2021). Deconstruyendo y (re)construyendo el juego de «La bandera» de Baden-Powell. Foro de Educación, 19(2), pp. 335-362. http://dx.doi.org/10.14516/fde.728
Saint-Sernin, Mlle [institutrice] (1820). Les Jeux des Jeunes Demoiselles represéntés en estampes d’après les dessins ... París: Chez a Nepveu.
Saiz Otero, C. (1905, 1 de junio) ¿Cómo utilizar los millones de superávit? La Escuela Moderna, n.º 171, pp. 414-428. (Continúa en 1 de julio, n.º 172, pp. 458-470).
Sanz, M. (1909). Higiene de la educación física y moral en los asilos de infancia. Madrid: Imp. de J. Sastre y Cª.
Toledo, E. (1906, 5 de enero). Por la higiene y por el pueblo. Revista de especialidades médicas, pp. LXI-LXIII.
Torrebadella-Flix, X. (2011). La educación física y la actividad gimnástico-deportiva de las mujeres a partir de la bibliografía especializada del siglo XIX. Arenal. Revista de historia de las mujeres, 18(1), pp. 147-179. https://doi.org/10.30827/arenal.v18i1.1444
Torrebadella-Flix, X. (2015a). Forjando los Juegos Olímpicos de Barcelona: La contribución de Narciso Masferrer y Sala en la configuración del deporte nacional e internacional (1900-1910). Citius, Altius, Fortius, 8(1), pp. 61-103 https://doi.org/10.15366/citius2015.8.1.003
Torrebadella-Flix, X. (2015b). Orígenes de la educación física en las escuelas públicas: El caso particular del Ayuntamiento de Barcelona durante el siglo XIX. Cabás, 13, pp. 38-64. https://doi.org/10.35072/CABAS.2015.67.47.002
Torrebadella Flix, X. (2020). La escolarización de la educación física. Un análisis de cinco imágenes publicadas en la prensa de Barcelona de principios del siglo XX (1910-1913). Revista Brasileira de História da Educação, 20, pp. 1-30. https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e115
Torrebadella-Flix, X. y Brasó, J. (2017). Barcelona y el problema de la educación física en la primera enseñanza a principios del siglo XX. Las Escuelas Catalanas del Distrito VI. Revista Brasileira de História da Educação, 17(2), pp. 135-174. https://doi.org/10.4025/rbhe.v17n2.915
Torrebadella-Flix, X. y Vicente-Pedraz, M. (2017). En torno a los orígenes del fútbol como deporte escolar en España (1883-1936). De moda recreativa a dispositivo disciplinario. Educación Física y Ciencia, 19(1), e018. https://doi.org/10.24215/23142561e018
Torrebadella, X. (2011a). Repertorio bibliográfico inédito de la educación física y el deporte en España (1800-1939). Madrid: Fundación Universitaria Española.
Torrebadella, X. (2011b). Vicente Naharro y los juegos corporales en la educación física española de la primera mitad del siglo XIX. Ágora para la Educación física, 13(2), 165-182. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23717 [consulta el 20 marzo 2024]
Torrebadella, X. (2014). Regeneracionismo e impacto de la crisis de 1898 en la educación física y el deporte español. Arbor, 190(769): a173. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5012
Torrebadella, X. (2016). Francisco Ferrer Guardia, postmoderno avanzado y precursor de la educación física crítica. Análisis y reflexión para un giro didáctico. Educar, 52(1), pp. 169-191. https://doi.org/10.5565/rev/educar.756.
Torrebadella, X. (2022). «Ladrones de la infancia». La educación física española entre 1909 y 1914. Revista Educación, política y Sociedad, 7(1), pp. 103-145. https://doi.org/10.15366/reps2022.7.1.005
Torrebadella, X. (2022). La Federación Gimnástica Española y el «problema de la educación física» en la España de principios del siglo XX. Prohistoria - Historia, políticas de la historia, 37. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi37.1610
Torrebadella-Flix, X. (2024). El vestigio del 98 en la educación física y el deporte: lenguaje y figuras retóricas. En M. Á. Puche y A. Nomdedeu (eds.), El léxico especializado en el español contemporáneo (1884-1936) (pp. 63-84). Berlin: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b21885
Torrebadella, X. y Brasó, J. (2022). La libertad vigilada. En torno a la invención del juego educativo en España. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(1), pp. 25-44. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.12795
Torrebadella, X. y Gutiérrez-García, C. (2022). Boxeo, Jiu-jitsu, lucha grecorromana y esgrima de bastón en Barcelona. Sportsmen y clases sociales a principios del siglo XX. RAMA. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 17(1), pp. 73-107. https://doi.org/10.18002/rama.v17i1.7257
Torrebadella, X. y Mauri, M. (2023). Los festivales escolares de Educación Física en la Barcelona de principios del siglo XX: mitos y tradiciones inventadas de la educación moderna y de la regeneración. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 41, pp. 99-124.
Valero, J. R. (1997). Origen y desarrollo de la industria del juguete en Ibi (1900-1942). Alicante: Universidad de Alicante. Servicio de Publicaciones.
Vallejo, M. (1907, 30 de noviembre). El Diábolo. La Ciudad lineal, pp. 504 y 507.
Vázquez García, F. (2021). Cómo hacer cosas con Foucault. Instrucciones de uso. Madrid: Dado Ediciones.
Álvarez Jurado, M. y Torrebadella-Flix, X. (2022b). La recepción en España de los tratados franceses sobre Educación Física y Gimnástica (1883-1901). Ámbitos. Revista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 47, pp. 67-80. https://hdl.handle.net/10396/23993
Álvarez Jurado, M. y Torrebadella, X. (2022a). La bibliografía gimnástica extranjera en el proceso de institucionalización de la educación física española del siglo XIX (1807-1883). Traducciones y adaptaciones. Retos, 43, pp. 143-153. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89003
Andújar, I. y Brasó, J. (2017). La lógica interna en Los Juegos de niños (1560) de Peter Brueghel. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(50), pp. 426-441. https://doi.org/10.5232/ricyde2017.05008
Anónimo. (1823). Jeux des jeunes filles de tous les pays, representés en vingt-cinq lithograhies dápres ou par MM. Xavier le Prince, Colin et Noel, offrant des coutumes de toutes les nations…Paris: Nepveu; Alphonse Giroux.
Anónimo (ca. 1822 [1813]). Alphabet gymnastique dédié aux enfants studieux. Paris: Locard et Davi.
Aubry, M. (1813). Le Jeu du Diable en vaudevilles, son origine et la manière de le jouer. Almanach pour l’an 1813. Dédié aux jeunes filles et garçons. París: M. Aubry.
Bantulà, J. (2006). La introducció dels jocs populars i tradicionals en l’educació escolar dels infants. Temps d’Educació, 30, pp. 235-247.
Bantulà, J. (2008). Per una pedagogia del joc: la seva aposta educativa des del segle XIX. Revista Catalana de Pedagogia, 6, pp. 361-380.
Bardina, J. (Ed.). (1911). Congreso de Primera Enseñanza de Barcelona. Barcelona: Tip. «La Industria» de Manuel Tasis.
Belèze, G. (1856). Jeux des adolescents. Paris: L. Hachette.
Belin-Mandar (1835). Dictionnaire de la conversation et de la lecture. Vol. XX. Paris: Belin-Mandar.
Brasó, J. (2017). Historia y pedagogía de la Escuela del Mar (1922-1938). Estudio icónico-hermenéutico. Social and Education History, 6(3), pp. 226-260. https://doi.org/10.17583/hse.2017.2717
Brasó, J. y Arderiu, M. (2021). Las cometas. De la memoria histórica al trabajo competencial en educación física. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 14(2), pp. 1-24. https://doi.org/10.1344/reire2021.14.232363
Brasó-Rius, J. y Torrebadella-Flix, X. (2015). Anàlisi i classificació dels jocs de la infància de Joan Amades en funció de la seva lògica interna i del gènere dels practicants (1674-1947). REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), pp. 18-42. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.2822
Brasó, J. y Garcia, J. (2019). Semblances entre l’agogé lacedemònia i l’educació neoliberal actual. Reflexions per una educació crítica. Temps d’Educació, 56, pp. 17-36. Recuperado el 29 de marzo de 2024 de: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/360520
Brasó, J. y García, J. (2020). Juegos y juguetes libres. La filosofía y obsesión de Walter Benjamin. El Pasado, 11, pp. 441-455. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.015
Brasó, J., y Torrebadella, X. (2015). «El marro», un juego tradicional y popular en la educación física española (1807-1936). Revista Complutense de Educación, 26(3), pp. 697-719. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44680
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2017a). ¿Por qué nos hacen jugar en la escuela?: Reflexiones pedagógicas para entender (¿criticar?) la enseñanza actual. En La educación ante los retos de una nueva ciudadanía: actas del XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educación (pp. 541-549). Murcia: Universidad de Murcia.
Brasó, J. y Torrebadella Flix, X. (2017b). El juego motor del marro: una indagación acerca de sus raíces pedagógicas. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 72(1), pp. 245-264. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.01.010
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2018) Reflexiones para (re)formular una educación física crítica / Ideas to Re(Formulate) a Critical Physical Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 18 (71) pp. 441-462 https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.003
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2019). El juego popular de las Cuatro esquinas: 30 variantes para recuperar su uso en la educación del siglo XXI. Historia de la Educación, 38, pp. 155-177. https://doi.org/10.14201/hedu201938155177
Brasó, J. y Torrebadella Flix, X. (2020). Pedagogías comparadas. De la Escuela del Mar (1922) y Pere Vergés a la Escuela 26 de enero (1943) y Enric Gibert. Revista Española de Educación Comparada, 36, pp. 146-179.
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2021). Una visión histórica del juego del marro. Entre la libertad recreativa y el encierro pedagógico. Revista de Investigación en Educación, 19(1), 5-24. https://doi.org/10.35869/reined.v19i1.3510
Breton, M. (1812). La chine en miniature. t. VI. Paris: Nepveu.
Campan, Mme [Jeanne Louise Henriette Genet] (1845). Tratado de la educación de las niñas, ó sea, Consejos á las madres que desean educar bien a sus hijas. Barcelona: Imp. Manuel Saurí.
Capellà, P. (2013). La ciutat de les joguines. Barcelona, 1840-1918. Maçanet de la Selva: Gregal.
Capellà, P. (2014). La història de la joguina: estat de la qüestió d’una reconstrucció disciplinària. Educació i Història: revista d’història de l’educació, 24, pp. 219-242.
Casas, A. (1910). Ensayos. Algo de pedagogía. La educación física en la escuela. El libro como instrumento de enseñanza y educación. Influencia de los cantos escolares en las escuelas de instrucción primaria. Valencia: Est. Tip. de Manuel Pau.
Celnart, Mme. [Élisabeth-Félicie Bayle-Mouillard] (1830). Manuel complet des jeux de société: renfermant tous les jeux qui conviennent... Paris: Librairie Encyclopédique de Roret.
Cerezo, J. F. y Cerezo, M. Á. (2019). Bibliografía sobre juegos populares y educación en la historia. Historia de la Educación, 38, pp. 375-389. https://doi.org/10.14201/hedu201938375389
Corredor-Matheos, J. (1981). La joguina a Catalunya. Barcelona: Edicions 62.
Corredor-Matheos, J. (1999). El juguete en España. Madrid: Espasa Calpe.
De Rementería, M. (1836). Nuevo manual completo de juegos de tertulia y de prendas… París: Imp. de Pillet Ainé.
De Savigny, L. (1846). Le Livre des jeunes filles: jeux, récréations, exercices, arts utiles et d’agrément, amusements... Paris: G. Havard.
De Savigny, L. (Abbé). (1846). Le Livre des jeunes filles: jeux, récréations, exercices, arts utiles et d’agrément, amusements... Paris: G. Havard.
Del Perojo, J. (1908a). Ensayos sobre educación (2.ª ed.). Madrid: Imprenta de «Nuevo Mundo».
Del Perojo, J. (1908b). La educación española: discursos pronunciados en el Congreso de los Diputados los días 18 y 19 de diciembre de 1907 y la pedagogía y la política. Madrid: Nuevo Mundo.
Desval, H. (1909). Mens sana in corpore sano. El Monitor Sanitario, pp. 98-101.
Díaz-Plaja, F. (1984). Apuntes para una historia del juguete. Barcelona: Bruguera.
Donné, A. (1870). Consejos a las madres sobre el modo de criar a los niños. Madrid: Imp. de D. C. Frontaura.
Duplessi-Bertaux, J. (1814). Recueil de cent sujets de divers genres, composés et gravés à l’eau-forte par J. Duplessi-Bertaux, précédés de Notes historiques sur la gravure à l’eau-forte. Paris: J. Duplessi-Bertaux.
Elschenbroich, D. (1979). El juego de los niños. Estudios sobre la génesis de la infancia. Bilbao: Zero.
Estadella, J. (1910). Educación Física en las escuelas de primera enseñanza. Lérida: Imp. «Juventut».
Fernández de los Ríos, Á. (1852). Los juegos en las diferentes edades en todos los pueblos del mundo desde la antigüedad más remota hasta nuestros días. Madrid: Biblioteca Universal.
Fernández Villabrille, F. (1862). Los juegos de la primera edad. Madrid: Est. Tip. de Mellado.
Fernández Villabrille, F. (1864). Juegos y entretenimientos de las niñas. Madrid: Mellado.
Fournier, E. (1889). Histoire des jouets et des jeux d’enfants. Paris: E. Dentu.
Fry, C. B. (1907a, marzo). The devil Game: diabolo. C. B. Fry’s Magazine, pp. 582-588.
Fry, C. B. (1907b, diciembre). The devil Game: diabolo. C. B. Fry’s Magazine, pp. 251-260.
Galera, A. D. (2015). Educación física y protección de la infancia en la I Restauración (1875-1931). Regulaciones laborales e instituciones complementarias escolares. Cabás, 13, pp. 1-37.
Gimeno, A. (1906). Apertura del curso académico de 1906 á 1907. Discurso leído por el Excmo. Sr. Ministro de Instrucción Pública y Bellas Artes__, el día 1° de octubre, en la Universidad Central. La Escuela Moderna, nº 187, pp. 641-669.
Janet (1913). Le Diable couleur de rose, ou le jeu a la Mode. París: Janet.
Kendrick, J. (1852). Every Boy’s Book of Games, Sports, and Diversions: Or, The School-boy’s Manual of Amusement, Instruction, and Health. London: John Kendrick.
Key, E. (1906). El siglo de los niños. Tomo II. Barcelona: Herrich y Cª.
Le Rôdeur. (1812, 10 de mayo). «Diable!», Journal des dames et des modes, pp. 201-203.
López Serra, F. (1998). Los juegos en la Institución Libre de Enseñanza. Ensayos, 13, pp. 249-264.
Luis André, E. (1901, junio de 1901). Mentalidad española. La Lectura, pp. 50-56.
Luis André, E. (1906). El histrionismo español: ensayo de psicología política. Barcelona: Imp. de Heinrich y Ca.
Luis André, E. (1910). Ética española. Problemas de la moral contemporánea. Madrid: Imprenta de los Hijos de M.G. Hernández.
Marco, L., y De Ochoa, E. (1897). Repertorio completo de todos los juegos… Madrid: Lib. Ed. de Bailly-Bailliere e Hijos.
Martinet (1813). Le Jeu du diable. Paris: chez Martinet.
Martínez Baselga, P. (1909). Sociología y pedagogía. Zaragoza: Emilio Casañal.
Martínez Baselga, P. (1910). Museo infantil: juguetería y psicología. Zaragoza: Imp. del Hospicio Provincial.
Martínez Sierra, G. (1906, 1 de diciembre). Lo que son los juegos de los niños. Mercurio. Revista Comercial Ibero-Americana, (Barcelona), pp. 1006-1007.
Martínez Sierra, G. (1907, 1 de noviembre). Lo que deben ser los juegos de los niños. Mercurio. Revista Comercial Ibero-Americana (Barcelona), pp. 1320-1321.
Mauri, M. y Torrebadella, X. (2022). Reinventar a Foucault. Una mirada arqueo-genealógica a la historia de la educación física y el deporte escolar en España. Retos, 44, pp. 837–845. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91306
Monés, J. (1977). El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana.
Naharro, V. (1818). Descripción de los juegos de infancia, los mas propios a desenvolver sus facultades físicas, morales, y para servir de abecedario gimnástico. Madrid: Imp. que fue de Fuentenebro.
Payà, A. (2007). Consideraciones pedagógicas sobre los valores y posibilidades educativas del juego en la España contemporánea (1876-1936). Historia de la Educación, 26, pp. 299-325.
Payà, A. (2014). Juego, juguete y educación en la pedagogía española contemporánea. Espacios en blanco, 24, pp. 107-126.
Payà, A. (2019). El juego popular y tradicional en la historia de la educación española contemporánea. Historia de la Educación, 38, pp. 39-57. https://doi.org/10.14201/hedu2019383957
Payà, A. (2023). A vueltas con el diabolo. En P. Álvarez, M. J. Rebollo, y M. C. Chaves (coord.), Patrimonio histórico educativo en femenino: objetos y sensibilidades (pp. 269-271). Gijón: Trea.
Porras, M. I. (2002). Un acercamiento a la situación higiénico-sanitaria de los distritos de Madrid en el tránsito del siglo XIX al XX. Asclepio, 54(1), pp. 219-250. https://doi.org/10.3989/asclepio.2002.v54.i1.127
R. C. [anónimo] (1847). Juegos de los niños traducidos de los mejores manuales acabados de publicar en París. Madrid: Imp. R y Fonseca.
Rabaté, C. (1993-1994). Juegos y educación en algunas revistas infantiles madrileñas de mediados del siglo XIX. Historia de la Educación, 12-13, pp. 365-383.
Richard de Nancy, M. (1849). Tratado sobre la educación física de los niños para el uso de las madres de familia y de las personas dedicadas a la educación de la juventud. Baeza: Imprenta de la Comisión General de Libros.
Ros, A., y Torrebadella, X. (2021). Deconstruyendo y (re)construyendo el juego de «La bandera» de Baden-Powell. Foro de Educación, 19(2), pp. 335-362. http://dx.doi.org/10.14516/fde.728
Saint-Sernin, Mlle [institutrice] (1820). Les Jeux des Jeunes Demoiselles represéntés en estampes d’après les dessins ... París: Chez a Nepveu.
Saiz Otero, C. (1905, 1 de junio) ¿Cómo utilizar los millones de superávit? La Escuela Moderna, n.º 171, pp. 414-428. (Continúa en 1 de julio, n.º 172, pp. 458-470).
Sanz, M. (1909). Higiene de la educación física y moral en los asilos de infancia. Madrid: Imp. de J. Sastre y Cª.
Toledo, E. (1906, 5 de enero). Por la higiene y por el pueblo. Revista de especialidades médicas, pp. LXI-LXIII.
Torrebadella-Flix, X. (2011). La educación física y la actividad gimnástico-deportiva de las mujeres a partir de la bibliografía especializada del siglo XIX. Arenal. Revista de historia de las mujeres, 18(1), pp. 147-179. https://doi.org/10.30827/arenal.v18i1.1444
Torrebadella-Flix, X. (2015a). Forjando los Juegos Olímpicos de Barcelona: La contribución de Narciso Masferrer y Sala en la configuración del deporte nacional e internacional (1900-1910). Citius, Altius, Fortius, 8(1), pp. 61-103 https://doi.org/10.15366/citius2015.8.1.003
Torrebadella-Flix, X. (2015b). Orígenes de la educación física en las escuelas públicas: El caso particular del Ayuntamiento de Barcelona durante el siglo XIX. Cabás, 13, pp. 38-64. https://doi.org/10.35072/CABAS.2015.67.47.002
Torrebadella Flix, X. (2020). La escolarización de la educación física. Un análisis de cinco imágenes publicadas en la prensa de Barcelona de principios del siglo XX (1910-1913). Revista Brasileira de História da Educação, 20, pp. 1-30. https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e115
Torrebadella-Flix, X. y Brasó, J. (2017). Barcelona y el problema de la educación física en la primera enseñanza a principios del siglo XX. Las Escuelas Catalanas del Distrito VI. Revista Brasileira de História da Educação, 17(2), pp. 135-174. https://doi.org/10.4025/rbhe.v17n2.915
Torrebadella-Flix, X. y Vicente-Pedraz, M. (2017). En torno a los orígenes del fútbol como deporte escolar en España (1883-1936). De moda recreativa a dispositivo disciplinario. Educación Física y Ciencia, 19(1), e018. https://doi.org/10.24215/23142561e018
Torrebadella, X. (2011a). Repertorio bibliográfico inédito de la educación física y el deporte en España (1800-1939). Madrid: Fundación Universitaria Española.
Torrebadella, X. (2011b). Vicente Naharro y los juegos corporales en la educación física española de la primera mitad del siglo XIX. Ágora para la Educación física, 13(2), 165-182. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23717 [consulta el 20 marzo 2024]
Torrebadella, X. (2014). Regeneracionismo e impacto de la crisis de 1898 en la educación física y el deporte español. Arbor, 190(769): a173. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5012
Torrebadella, X. (2016). Francisco Ferrer Guardia, postmoderno avanzado y precursor de la educación física crítica. Análisis y reflexión para un giro didáctico. Educar, 52(1), pp. 169-191. https://doi.org/10.5565/rev/educar.756.
Torrebadella, X. (2022). «Ladrones de la infancia». La educación física española entre 1909 y 1914. Revista Educación, política y Sociedad, 7(1), pp. 103-145. https://doi.org/10.15366/reps2022.7.1.005
Torrebadella, X. (2022). La Federación Gimnástica Española y el «problema de la educación física» en la España de principios del siglo XX. Prohistoria - Historia, políticas de la historia, 37. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi37.1610
Torrebadella-Flix, X. (2024). El vestigio del 98 en la educación física y el deporte: lenguaje y figuras retóricas. En M. Á. Puche y A. Nomdedeu (eds.), El léxico especializado en el español contemporáneo (1884-1936) (pp. 63-84). Berlin: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b21885
Torrebadella, X. y Brasó, J. (2022). La libertad vigilada. En torno a la invención del juego educativo en España. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(1), pp. 25-44. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.12795
Torrebadella, X. y Gutiérrez-García, C. (2022). Boxeo, Jiu-jitsu, lucha grecorromana y esgrima de bastón en Barcelona. Sportsmen y clases sociales a principios del siglo XX. RAMA. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 17(1), pp. 73-107. https://doi.org/10.18002/rama.v17i1.7257
Torrebadella, X. y Mauri, M. (2023). Los festivales escolares de Educación Física en la Barcelona de principios del siglo XX: mitos y tradiciones inventadas de la educación moderna y de la regeneración. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 41, pp. 99-124.
Valero, J. R. (1997). Origen y desarrollo de la industria del juguete en Ibi (1900-1942). Alicante: Universidad de Alicante. Servicio de Publicaciones.
Vallejo, M. (1907, 30 de noviembre). El Diábolo. La Ciudad lineal, pp. 504 y 507.
Vázquez García, F. (2021). Cómo hacer cosas con Foucault. Instrucciones de uso. Madrid: Dado Ediciones.
Brasó Rius, J., & Torrebadella, X. (2024). The Arrival of the Diabolo Game in Spain: A Chronicle for Social History in Childhood Education and Sports. El Futuro Del Pasado, 16, 761–808. https://doi.org/10.14201/fdp.31666
Most read articles by the same author(s)
- Jordi Brasó Rius, Jordi Garcia Farrero, Free Games and Toys. The Philosophy and Obsession of Walter Benjamin , El Futuro del Pasado: Vol. 11 (2020): A medio camino entre Oriente y Occidente. Relaciones, influencias y legados
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
97%
33%
Days to publication
255
145
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−