The Actors behind the Educational Policy of the Civic-Military Dictatorship in Chile (1973-1990)

Abstract

The objective of this article is to analyse the trajectories of the intellectuals who participated in the different instances in charge of legislating around the educational policy implemented during the Civil Military Dictatorship led by Augusto Pinochet in Chile (1973-1990). The group of intellectuals analysed includes the Ministers of Education from the period 1973-1978, the Frigate Captains Eduardo Cabezón Contreras and Juan Enrique Fröemel Andrade, as well as the civilian and military members of the Legislative Commissions related to the educational field. In methodological terms, the article adopts a historiographical approach built upon a wide variety of sources that provide information about the actors involved in the legislative process and their initiatives. Laws and decrees promulgated by the Civil Military Dictatorship were thus analysed, together with the minutes of the Military Government Junta that record the meetings for the legislative work in which the subjects here considered participated. The results show, on the one hand, the relevance acquired by military intellectuals in the first stage of the regime, as well as the early influence of the Chicago Boys in the ideological production on education of the Chilean Civil Military Dictatorship.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adler Lomnitz, L., y Melnick, A. (1998). Neoliberalismo y Clase Media: el caso de los profesores de Chile. Santiago: DIBAM-Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Almonacid, C., Luzón, A., & Torres, M. (2008). Educational Quasi-Market in Chile: The Discourse of Policy Makers. Education Policy Analysis Archives, 16(8), pp. 1-47. https://doi.org/10.14507/epaa.v16n8.2008

Almonacid, C. (2016). Política educativa en primera persona. Santiago: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Altamirano, C. (2005). Para un programa de historia intelectual y otros ensayos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Altamirano, C. (2006). Intelectuales. Notas de Investigación. Buenos Aires: Norma.

Altamirano, C. (2013). Sobre la Historia Intelectual. Políticas de la Memoria, 13, pp. 157-162.

Barros, R. (2005). La Junta Militar. Pinochet y la Constitución de 1980. Santiago: Editorial Sudamericana.

Bellei, C. (2015). El gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago: LOM.

Berchenko, P. (1983). Populismo y autoritarismo: alternativas escolares en Chile, 1964-1977. Perpiñán: Universidad de Perpiñán.

Bohoslavsky, E., y Soprano, G. (2010). Un Estado con rostro humano. Funcionarios e instituciones estatales en Argentina (de 1880 a la actualidad). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Brunner, J. (1983). Tendencias de cambio en el sistema de educación superior. Chile: 1973-1982. Santiago: FLACSO.

Cabaluz, F. (2015). El proyecto curricular de la dictadura cívico-militar en Chile (1973 - 1990). Perspectiva Educacional, 54(2), pp. 165-180. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.54-Iss.2-Art.340

Candina, A. (2014). Vivir una dictadura: historia y memoria de los profesores en Chile (1973-1990). Historia 396, 2, pp. 187-216.

Castro, P. (1977). La Educación en Chile de Frei a Pinochet. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Cavallo, A., Salazar, M., y Sepúlveda, Ó. (2008). La historia oculta del régimen militar. Memoria de una época 1973-1988. Santiago: Uqbar Editores.

Cavieres, E. (2009). La neoliberalización de la educación chilena o la privatización del sistema educativo «por dentro». Revista Electrónica Diálogos Educativos, 9, pp. 18-57.

Correa, S. (2005). Con las riendas del poder. La derecha chilena en el siglo XX. Santiago: Editorial Sudamericana.

Cox, C., y Gysling, J. (1990). La formación del profesorado en Chile 1842-1987. Santiago: CIDE.

Cox, C. (2003). Políticas Educacionales en el Cambio de Siglo. La reforma del sistema escolar en Chile. Santiago: Editorial Universitaria.

Cristi, R. (2011). El pensamiento político de Jaime Guzmán. Una biografía intelectual. Santiago: LOM.

Délano, M., y Traslaviña, H. (1989). La herencia de los Chicago Boys. Santiago: Las Ediciones del Ornitorrinco.

Errázuriz, J. (2017). Control y disciplinamiento de la comunidad estudiantil en los primeros años del régimen militar (1973-1975): los expedientes de Geografía y Teatro en la Universidad de Chile. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, 8, pp. 36-56.

Espínola, C. (2019). Los detenidos desaparecidos del Pedagógico: el caso de Historia. Santiago: Editorial Santa Inés.

Falabella, A., y Ramos, C. (2019). La larga historia de las evaluaciones nacionales a nivel escolar en Chile. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, 11, pp. 66-98.

Falabella, A. (2015). El mercado escolar en Chile y el surgimiento de la nueva gestión pública: el tejido de la política entre la dictadura neoliberal y los gobiernos de la centroizquierda (1979 a 2009). Educação & Sociedade, 36(132), pp. 699-722. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152420

Faunes, M. (2008). Aulas que permanecerán vacías. Santiago: Cuarto Propio.

Fiorucci, F. (2013). Presentación. Revista de historia intelectual, 17, pp. 165-168.

Flórez, M. (2015). Systems, ideologies and history: a three-dimensional absence in the study of assessment reform processes. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 22(1), pp. 3-26. https://doi.org/10.1080/0969594X.2014.943153

Gill, L. (2005). Escuela de las Américas. Entrenamiento militar, violencia política e impunidad en las Américas. Santiago: LOM.

Guerrero, M. (2008). Desde el túnel. Diario de vida de un detenido desaparecido. Santiago: LOM.

Huneeus, C. (2000). El régimen de Pinochet. Santiago: Editorial Sudamericana.

Latorre, C., Núñez, I., González, L., y Hevia, R. (1991). La Municipalización de la Educación: una mirada desde los administradores del sistema. Un estudio a nivel comunal. Santiago: PIIE.

Mönckeberg, M. (2007). El negocio de las universidades en Chile. Santiago: Debate.

Neut, S. (2017). Control ideológico en los programas secundarios transitorios en Historia y Ciencias Sociales (1974-1981). Educaçao e Pesquisa, 44, pp. 1-18. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201702160736

Núñez, I. (1982). Cambios en la situación del magisterio. Santiago: PIIE.

Núñez, I. (1989). Historia del trabajo docente y formación de profesores en Chile. Santiago: PIIE.

Núñez, I. (1990). Reformas educacionales e identidad de los docentes. Chile, 1960-1973. Santiago: PIIE.

Núñez, I. (2003). La ENU entre dos siglos. Ensayo histórico sobre la Escuela Nacional Unificada. Santiago: LOM.

Oliva, M. (2010). Política educativa chilena 1965-2009. ¿Qué oculta esa trama? Revista Brasileira de Educação, 15(44), pp. 311-328. https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200008

Pérez Navarro, C. (2017). El control de las escuelas durante la Dictadura Cívico Militar chilena: el caso de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago. Historia de la Educación. Anuario, 18, pp. 5-25. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v22i45.1072

Pérez Navarro, C. (2018). Reconstruction of the process of elaboration of the Organic Constitutional Law of Education: actors, projects and ideological disputes. Chile, 1973-1990. Espacio, Tiempo y Educación, 5(2), pp. 179-195. https://doi.org/10.14516/ete.170

Pérez Navarro, C., y Zurita, F. (2021). La escuela chilena bajo la Dictadura Civil Militar (1973-1980): la experiencia escolar en contexto autoritario. Historia y Memoria de la Educación, 14, pp. 587-614. https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.29003

PIIE. (1984). Las Transformaciones Educacionales bajo el Régimen Militar. Santiago: PIIE.

Policzer, P. (2014). Los modelos del horror. Represión e información en Chile bajo la Dictadura Militar. Santiago: LOM.

Póo, X. (2016). La dictadura de los sumarios (1974-1985). Universidad de Chile intervenida. Santiago: Editorial Universitaria.

Rebolledo, J. (2012). La danza de los cuervos: el destino final de los detenidos desaparecidos. Santiago: Ceibo Ediciones.

Rebolledo, J. (2013). El despertar de los cuervos: Tejas Verdes, el origen del exterminio en Chile. Santiago: Ceibo Ediciones.

Rebolledo, J. (2015). A la sombra de los cuervos: los cómplices civiles de la dictadura. Santiago: Ceibo Ediciones.

Retamal, J. (2013). Nos siguen pegando abajo. Jaime Guzmán, dictadura, concertación y alianza: 40 años de educación de mercado. Santiago: Ceibo Ediciones.

Rodríguez, L., y Petitti, M. (2017). Estado, política y educación en la provincia de Buenos Aires: trayectorias de los directores generales y ministros (1875-2015). Historia de la Educación. Anuario, 18(1), pp. 41-65.

Rodríguez, L. (2017). Los Ministros de Educación en Argentina (1854-2015): análisis de los perfiles profesionales de las elites políticas. História da Educação, 21(51), pp. 397-417. https://doi.org/10.1590/2236-3459/66794

Ruiz, C. (2010). De la República al mercado. Ideas educacionales y política en Chile. Santiago: LOM.

Ruiz, C., Reyes, L., y Herrera, F. (2018). Privatización de lo público en el sistema escolar. Chile y la agenda global de educación. Santiago: LOM.

Salazar, M. (2011). Las letras del horror. Tomo I: La DINA. Santiago: LOM.

Salazar, M. (2012). Las letras del horror. Tomo II: La CNI. Santiago: LOM.

Sánchez, P. (2013). Una asignatura pendiente: profesores y profesoras detenidos/as desaparecidos/as y ejecutados/as en Chile de 1973 a 1990. Santiago: Editorial ARCIS.

Slachevsky, N. (2015). Una revolución neoliberal: la política educacional en Chile desde la dictadura militar. Educação e Pesquisa, 41, pp. 1473-1486. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508141660

Timmermann, F. (2005). El factor Pinochet: dispositivos de poder, legitimación, élites, Chile, 1973-1980. Santiago: Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez.

Valdés, J. (1995). Pinochet’s economists. The Chicago School in Chile. Cambridge and New York: Cambridge University Press.

Valdivia, V. (2003). El Golpe después del Golpe. Leigh vs. Pinochet. Chile 1960 – 1980. Santiago: LOM.

Valdivia, V., Álvarez, R., y Pinto, J. (2006). Su revolución contra nuestra revolución. Vol. I. Izquierdas y derechas en el Chile de Pinochet (1973- 1981). Santiago: LOM.

Valdivia, V., Álvarez, R., y Pinto, J. (2008). Su revolución contra nuestra revolución. Vol. II. La pugna marxista-gremialista en los ochenta. Santiago: LOM.

Valencia, L. (1986). Anales de la República. Santiago: Editorial Andrés Bello.

Vergara, P. (1981). Autoritarismo y cambios estructurales en Chile. Santiago: FLACSO.

Vergara, P. (1985). Auge y caída del neoliberalismo. Santiago: FLACSO.

Vidal, H. (2006). La Gran Logia de Chile (1973-1990). Su comportamiento ante el fin de la Democracia y las violaciones a los Derechos Humanos. Santiago: Mosquito Editores.

Vieira, C., Strang, B., y Osinski, D. (2015). História Intelectual e Educação: trajetórias, impressos e eventos. Jundiaí: Paco Editorial.

Vieira, C. (2008). Intelligentsia e intelectuais. Sentidos, conceitos e possibilidades para a história intelectual. Revista Brasileira de História da Educação, 16, pp. 63-85.

Villagrán, F., Agüero, F., Salazar, M., y Délano, M. (2005). Represión en Dictadura: el papel de los civiles. Santiago: LOM.

Weibel, M. (2019). Prácticas sociales genocidas: La transformación de la educación escolar chilena entre los años 1979 y 1990. Revista Austral de Ciencias Sociales, 36, pp. 251-274. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2019.n36-13

Zurita, F. (2015). Violencia, poder político y políticas públicas educacionales: el trabajo docente bajo la dictadura militar en Chile (1973-1990). Revista Teoria e Prática da Educação, 18(1), 89-100. https://doi.org/10.4025/tpe.v18i1.29000

Zurita, F. (2017a). Las Políticas Públicas Educacionales sobre el Trabajo Docente en Chile: análisis de la configuración estatal de la docencia durante la dictadura militar (1973-1990). (Tesis Doctoral). Universidad Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil.

Zurita, F. (2017b). Represión y vigilancia hacia el Trabajo Docente durante la Dictadura Militar en Chile (1973-1990). Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 19(38), 285-322. https://doi.org/10.12795/araucaria.2017.i38.13

Zurita, F. (2018). Educación y Espacio Público en la experiencia histórica reciente de Chile: El caso de la transformación neoliberal y autoritaria del sistema educacional durante la Dictadura Militar (1973-1990). Cadernos de História da Educação, 17(3), 691-715. https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-6

Zurita, F. (2020a). El trabajo docente durante la Dictadura Cívico-Militar en Chile (1973-1990): una mirada desde las políticas públicas educacionales. Revista História da Educação, 24, e92711. https://doi.org/10.1590/2236-3459/92711

Zurita, F. (2020b). El trabajo docente bajo sospecha los límites a las prácticas docentes en las Políticas Públicas Educacionales de la Dictadura Cívico Militar en Chile (1973-1990). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 35, 207-227.
Zurita Garrido, F., & Pérez Navarro, C. (2024). The Actors behind the Educational Policy of the Civic-Military Dictatorship in Chile (1973-1990). El Futuro Del Pasado, 15, 937–977. https://doi.org/10.14201/fdp.31141

Downloads

Download data is not yet available.
+