Cultural Consumption, Imaginaries, and Heroism in the Iconic Representation of Pablo Escobar

Abstract

The purpose of this research on the representations of Pablo Escobar is to analyze their iconic character in relation to the attraction or rejection they produce in various audiences based on their aesthetic condition and the depth of their contents. The analysis of the daily presence of the representations of Pablo Escobar is carried out using the methodology proposed by the iconic turn, which assesses their symbolic value attending to criteria such as the performance of their agents, the scenarios of significance, their promotion by the market, and their reception by different audiences. The exacerbated representation of Colombia’s most recent violent past, as stereotyped in the figure of Pablo Escobar, is collected from various platforms of audiovisual products, the internet, previous investigations, and interviews with tourists who participate in the so-called narcotours in Colombia, particularly in Medellín. One of the most important findings of the investigation is that the continuous diffusion of the representations of Pablo Escobar in multiple scenarios of meaning have led to their being understood as a synthesis of cultural elements in which the corruption and violence that have dominated the history of Colombia for decades feature prominently. In this sense, the iconic status of the representations of Pablo Escobar is conferred both by the social instances with the power to create and transmit their narratives with a heroic background, as well as by the audiences that welcome or reject them.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adriaensen, B. (2016). Turisteando en Narcolandia: la comodificación de la violencia en Arrecife de Juan Villoro. En Adriansen, B., Kunz, M. (eds.), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 109-124). Madrid: Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954878871-005

Alexander, J. (2012). The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. California: University of California Press.

Alexander, J., Bartmanski, D. (2012). Materiality and Meaning in Social Life: Toward an Iconic Turn in Cultural Sociology. En J. Alexander, D. Bartmanski, B. Giesen (eds.), Iconic Power: Materiality and Meaning in Social Life (pp. 1-12). New York: Springer. https://doi.org/10.31819/9783954878871-005

Alexander, J., Bartmanski, D., Giesen, B. (eds.). (2012). Iconic Power: Materiality and Meaning in Social Life. New York: Springer. https://doi.org/10.1057/9781137012869

Alvarado, S. (2018, 5 de diciembre). El fantasma de Pablo Escobar sigue vivo a 25 años de su muerte. The New York Times. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.nytimes.com/es/2018/12/05/espanol/america-latina/pablo-escobar-muerte.html

Álvarez, S., Pérez, A. (2016). Nosotros y los otros. Las representaciones de la nación y sus habitantes 1880-1910. Bogotá: Universidad Javeriana.

Bartmański, D. (2012). Iconspicuous Revolutions of 1989: Culture and Contingency in the Making of Political Icons. En J. Alexander, D. Bartmanski, B. Giesen (eds.), Iconic Power: Materiality and Meaning in Social Life (p. 39-65). New York: Springer. https://doi.org/10.1057/9781137012869_4

Benjamin, W. (1991). Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid: Taurus.

Bhabha, H. (2000). Narrando la nación. Buenos Aires: Manantial.

Boehm, G., Mitchell, W. (2009). Pictorial versus Iconic Turn: Two Letters. Culture, Theory and Critique, 50, pp. 103-121. https://doi.org/10.1080/14735780903240075

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Caldas, G. (2018). La última cena de San Pablo Escobar. Medellín: Unaula.

Campbell, J. (1997). El héroe de las mil caras. New York: FCE.

Caracol Radio Medellín. (2018, 2 de diciembre). Este es el narcotour que tiene cansado a Medellín. Caracol Radio. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://caracol.com.co/emisora/2018/12/03/medellin/1543792555_769715.html

Casey, N. (2018, 22 de septiembre). 25 Years After Escobar’s Death, Medellín Struggles to Demolish a Legend. The New York Times. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de www.nytimes.com/2018/09/22/world/americas/medellin-colombia-pablo- escobar.html

Castoriadis, C. (1997). El Imaginario Social Instituyente. Zona Erógena, 35, pp. 1-9.

Castrodale, J. (2019, 2 de junio). Este restaurante sobre Pablo Escobar sirve hamburguesas acompañadas de cocaína falsa. Vice. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.vice.com/es_latam/article/evex8w/munchies-restaurante-pablo-escobar-sirve-hamburguesas-con-cocaina-falsa

Duno-Gottberg, L., Hytlon, F. (2009). Huellas de lo real. Testimonio y cine de la delincuencia en Venezuela y Colombia. Revista Iberoamericana, 74(223), pp. 531-557. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.2008.5283

El Espectador. (2018, 6 de febrero). Polémica por restaurantes con la imagen de Pablo Escobar en Singapur y Barcelona. Recuperado el 5 de febrero de 2023 de https://www.elespectador.com/noticias/actualidad/polemica-por-restaurantes-con-la-imagen-de-pablo-escobar-en-singapur-y-barcelona-articulo-737517

El Tiempo (1997, 20 de febrero). Amado Carrillo Cifuentes, El Pablo Escobar de México. El Tiempo. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-576872

EL Universal (2013, 6 de julio). El «Pablo Escobar italiano», deportado desde Colombia, llegó a Italia. El Universal. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.eluniversal.com.co/mundo/el-pablo-escobar-italiano-deportado-desde-colombia-llego-italia-125646-JTEU213785

Fressard, O. (2006). El imaginario social o la potencia de inventar de los pueblos. Trasversales, 2. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de http://www.trasversales.net/t02olfre.htm

Giraldo, C., Van Broeck, A., Posada, L. (2014). El pasado polémico de los años ochenta como atractivo turístico en Medellín, Colombia. Turismo y Sociedad, 15, pp. 101-114. https://doi.org/10.18601/01207555.n15.06

Hall, S. (1997). Representation, Meaning, and Language. En Hall, S., Evans, J., Nixon, S. (eds.), Representation. Cultural Representations and Signifying Practices (pp. 15-30). London: Sage.

Haraway, D. (2013). The promises of Monsters: A regenerative politics for inappropriate/d others. En L. Gorssberg, C. Nelson, P. Treichler (eds.), Cultural Studies (pp. 295-336). New York: Routledge.

Koolen, B. (2019). Persiguiendo a Pablo: un análisis discursivo de la oferta del turismo alrededor de la figura de Pablo Escobar en Medellín, Colombia. (Trabajo inédito de maestría). Radboud Universiteit Nijmegen, Nimega. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://theses.ubn.ru.nl/server/api/core/bitstreams/c4326fa1-9b70-48ce-9b24-b35a0293a22b/content

La Nación. (2018, 21 de noviembre). El excéntrico bar en honor a Pablo Escobar que colombianos en París piden que sea cerrado. Recuperado el 30 de abril de 2020 de https://www.semana.com/nacion/articulo/bar-en-honor-a-pablo-escobar-que-colombianos-en-paris-piden-que-sea-cerrado/591589

Leavy, P. (2007). Iconic events: Media, politics, and power in retelling history. Lanham, MD: Lexington Books.

López, C., Pons, È., Riu, M. (2018). Cocaína, violencia y realismo mágico: qué sucede cuando Netflix explica Colombia. En S. Girando Luque (ed.), ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo (pp. 201-218). Barcelona: Editorial UOC.

Mandoki, K. (2008). Estética cotidiana y juegos de la cultura: Prosaica l. México D.F.: Siglo XXI.

Marschall, S. (2012). Tourism and memory. Annals of Tourism Research, 39(4), pp. 2216-2219. https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.07.001

Mediterráneo Digital (2016, 8 de septiembre). Sacan una app para hablar como Pablo Escobar. Mediterráneo digital. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.mediterraneodigital.com/gente-y-tv/canal-famosos/sacan-una-app-para-hablar-como-pablo-escobar

Naef, P. (2018). «Narco-heritage» and the touristification of the drug Lord Pablo Escobar in Medellin, Colombia. Journal of Anthropological Research, 74(4), pp. 485-502. https://doi.org/10.1086/699941

Padilla, C. (2016). Borrador #1, o la perpetuidad del Voto Nacional. Bogotá: Proyecto Bachue.

Pobutsky, A. (2013). Peddling Pablo: Escobar’s Cultural Renaissance. Hispania, 96(4), 2013, pp. 684-699. https://doi.org/10.1353/hpn.2013.0104

Pobutsky, A. (2017). ¿Qué destino le espera a Pablo Escobar? Letras Hispanas, 13, pp. 51-65.

Portafolio (2019, 22 de febrero). Así fue la implosión del edificio Mónaco, casa de Escobar, en Medellín. Portafoilio. Recuperado el 5 de febrero de 2023 de https://www.portafolio.co/economia/gobierno/asi-fue-la-implosion-del-edificio-monaco-casa-de-escobar-en-medellin-526673

Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta.

Robb, E. (2009). Violence and recreation: Vacationing in the realm of dark tourism. Anthropology and Humanism, 34(1), pp. 51-60. https://doi.org/10.1111/j.1548-1409.2009.01023.x

Salazar, A. (2012) La parábola de Pablo. Barcelona: Ediciones Península.

Sanín, J. (2010). Made in colombia. La construcción de la colombianidad a través del mercado. Revista Colombiana de Antropología, 46(1), pp. 27-61. https://doi.org/10.22380/2539472X.972

Santana-Acuña, A. (2014). How a literary work becomes a classic: The case of One Hundred Years of Solitude. American Journal of Cultural Sociology, 2(1), pp. 97-149. https://doi.org/10.1057/ajcs.2013.16

Seaton, T. (2009). Thanatourism and its discontents: An appraisal of a decade’s work with some future issues and directions. En T. Jamal, M. Robinson (eds.), The SAGE Handbook of Tourism Studies (pp. 521-542). London: Sage, 2009. https://doi.org/10.4135/9780857021076.n29

Semana (2017, 22 de abril). El Pablo Escobar de Ecuador. Revista Semana. Recuperado el 5 febrero de 2023, de https://www.semana.com/nacion/articulo/narcotrafico-la-historia-de-un-hombre-que-paso-de-la-pobreza-a-ser-un-narco/522863

Tavera, E. (2017, 27 de junio). El narcotour que muestra la otra cara de Medellín. Hacemos memoria. Hacemos memoria. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de http://hacemosmemoria.org/2017/06/27/el-narcotour-que-muestra-la-otra-cara-del-cartel-de-medellin/

Trujillo, S. (2018, 11 de diciembre). El lamentable juego de mesa de Pablo Escobar que se ganó las críticas de los colombianos. Fayerwayer. Recuperado el 5 de febrero de 2023, de https://www.fayerwayer.com/2018/12/pablo-escobar-juego-de-mesa/

Van Broeck, A. (2018). ‘Pablo Escobar tourism’–Unwanted tourism: Attitudes of tourism stakeholders in Medellín, Colombia. En P. R. Stone, R. Hartmann, T. Seaton, R. Sharpley, L. White (eds.), The Palgrave Handbook of Dark Tourism Studies (pp. 291-318). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-47566-4_12

Woodward, I., Ellison, D. (2012). How to make an iconic commodity: The case of Penfolds’ Grange wine. En J. Alexander, D. Bartmanski, B. Giesen (eds.), Iconic Power: Materiality and Meaning in Social Life (pp. 155-169). New York: Springer. https://doi.org/10.1057/9781137012869_10

Zizek, S. (2009). Sobre la violencia: seis reflexiones marginales. Buenos Aires: Paidós.
Patiño Prieto, J. C. (2024). Cultural Consumption, Imaginaries, and Heroism in the Iconic Representation of Pablo Escobar. El Futuro Del Pasado, 15, 881–907. https://doi.org/10.14201/fdp.29905

Downloads

Download data is not yet available.
+