Post-Modern Hortus Conclusus: The Shelter of the Technocrats. Representations of the Social Status in Urbanism and Architecture as they are Reflected in Cinema from the late Capitalism (circa. 1980-)

Abstract

In this cultural study we will discuss how the cinema from the last four decades has shown the urban space dedicated to the upper classes: those are very distinctly marked spaces and the upper-lower exchange areas are strictly marked out. During late capitalism cities have been designed according to a markedly bipolar scheme, with small fenced areas reserved to the lucky elite, and large slum areas around them. The films from these years have captured this view, as this art is a diffuser of ideas among large audiences. This analysis has taken into account movies from several genres, kinds and origins: fantasy, drama, cult movies, blockbusters, Hollywood, European cinema, South American movies… The proposed part of the viewing of several movies, plus a theoretical basis of bibliographical references that sustains the discourse.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Argullol, R. (1996). También Zeus debe caer. En R. Argullol [et al.], Blade Runner (pp. 13-24). Barcelo-na: Tusquets.

Augé, M. (2004). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.

Boissière, O. y Lyon, D. (1996). Una entrevista con Ridley Scott. En R. Argullol [et al.], Blade Runner (pp. 129-138). Barcelona: Tusquets.

Boltanski, L. y Chiapello, È. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.

Bukatman, S. (2005). Terminal Identity. The Virtual Subject in Post-modern Science Fiction. Durham: Duke University Press.

Burton, T. (2000). Burton on Burton. Londres: Faber.

Carroll, N. (2011). Haciendo filosofía mediante la imagen en movimiento: el caso de Serene Velocity. En A. García Varas (Ed.), Filosofía de la imagen (pp. 239-266). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Crawford, M. (2004). El mundo en un centro comercial. En M. Sorkin (Ed.), Variaciones sobre un par-que temático. La nueva ciudad americana y el fin del espacio público (pp. 15-46). Barcelona: Gustavo Gili.

De la Iglesia, M. (2018). Has Akira Always Been a Cyberpunk Comic? Arts, 7(3), pp. 1-13 [Consulta: 23/02/2019]. doi: https://doi.org/10.3390/arts7030032.

Dickinson, G. (2006). The Pleasantville Effect: Nostalgia and the Visual Framing of (White) Suburbia. Western Journal of Communication, 70(3), pp. 212-233. https://doi.org/10.1080/10570310600843504.

Fernández Guerrero, G., Martí, S. A. y Flores Ávalos, M. I. (2009). La Zona: la idea de protección a partir del libre confinamiento en la sociedad globalizada. Argumentos, 61, 127-138.

Fernández Porta, E. (2008). Homo Sampler. Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Ana-grama.

Ferrer Ventosa, R. (2017). Mundo Disneylandia. Retratos de la sociedad como parque temático en las series y el cine. Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes, 17, pp. 61-79 [Consulta: 23/02/2019]. Disponible en: http://institucional.us.es/fedro/uploads/pdf/n17/ferrer.pdf.

Ferrer Ventosa, R. (2015). Nosotros los zombis. Revista Sans Soleil, 7, pp. 144-158. Disponible en: http://revista-sanssoleil.com/wp-content/uploads/2015/12/10-FERRER.pdf.

Font, D. (2012). Cuerpo a cuerpo. Radiografías del cine contemporáneo. Barcelona: Galaxia Gutten-berg – Círculo de Lectores.

Fowkes, K. A. (2010). The Fantasy Film. Malden: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444320589.

Gutiérrez, J. M. (1998). Robocop: el cuerpo y el significante. Trama y fondo, 4, pp.79-102.

Hicks, C. (2013). It Came from Burbank: Exhibiting the Art of Tim Burton. En J. A. Weinstock (Ed.), The Works of Tim Burton (pp. 165-178). Nueva York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137370839_10.

Jameson, F. (1996). Teoría de la postmodernidad. Madrid: Trotta.

Jappe, A. (2011). Crédito a muerte. La descomposición del capitalismo y sus críticos. Logroño: Pepi-tas de calabaza.

Kehr, D. (2003). Tim Burton Comes Home with a Story about Tall Tales and Simple Truths. Film Com-ment, 39(6), p. 14. Disponible en: https://search.proquest.com/docview/210285797/fulltextPDF/1B9D2E0C547C44E1PQ/1?accountid=15295.

Knox, P. L. (1998). Ciudades mundiales en un sistema mundial. Debats, 62-63, 81-92.

Lynch, D. (1998). David Lynch por David Lynch, Chris Rodley, editor. Barcelona: Alba.

Lynch, D. (2008). Atrapa el pez dorado. Meditación, conciencia y creatividad. Barcelona: Mondadori.

Mandel, E. (1975). Late Capitalism. London: NLB.

May, J. (2010). Zombie geographies and the undead city. Social & Cultural Geography, 11(3), pp. 285-298 [Consulta: 23/02/2019]. https://doi.org/10.1080/14649361003637166.

Peris Blanes, J. (2018). Ficciones inmunitarias. Sobre la lógica de la inmunidad en la cultura contem-poránea. Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research, vol. 2018 (1), pp. 1-32. https://doi.org/10.1387/pceic.17680.

Phillips, K. R. (2005). Projected fears: Horror films and American Culture. Westport: Praeger.

Rayan, M., y Kellner, D. (1992). Technophobia. En A. Kuhn (Ed.), Alien Zone. Cultural Theory and Con-temporary Sciencie Fiction Cinema (pp. 58-65). Nueva York: Verso.

Slaymaker, J. (2016). Late Capitalist Atrocity Exhibition: Abel Ferrara’s Welcome To New York. Senses of Cinema, 78, pp. 1-8. Disponible en: http://sensesofcinema.com/2016/abel-ferrara/abel-ferrara-welcome-to-new-york/.

Soja, E. W. (2008). Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. Madrid: Trafi-cantes de sueños.

Sorkin, M. (2004). Nos vemos en Disneylandia. En M. Sorkin (Ed.), Variaciones sobre un parque temá-tico. La nueva ciudad americana y el fin del espacio público (pp. 231-260). Barcelona: Gustavo Gili.

Standish, I. (1998). Akira, Postmodernism and Resistance. En D. P. Martínez (Ed.), The Worlds of Ja-panese Popular Culture. Gender, Shifting Boundaries and Global Cultures (pp: 56-74). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511470158.004.

Venturi, R., Izenour, S., y Scott Brown, D. (1978). Aprendiendo de Las Vegas. El simbolismo olvidado de la forma arquitectónica. Barcelona: Gustavo Gili.

Vizcarra, F. (2013). Imágenes de la ciudad en Blade Runner. Bifurcaciones: revista de estudios cultu-rales urbanos, 15, 1-9.

Weber, M. (2013). La ética protestante y el espíritu de capitalismo. Barcelona: Península.

Wood, R. (2003). Hollywood from Vietnam to Reagan… and beyond. Nueva York: Columbia Universi-ty Press.
Ferrer Ventosa, R. (2020). Post-Modern Hortus Conclusus: The Shelter of the Technocrats. Representations of the Social Status in Urbanism and Architecture as they are Reflected in Cinema from the late Capitalism (circa. 1980-). El Futuro Del Pasado, 11, 527–546. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roger Ferrer Ventosa

,
Universidad de Lisboa
Investigador postdoctoral Universidad de Lisboa, CIEBA
+