Music, Culture and Society in the Local Context: The Case of Andújar Through the Weekly Newspaper El Guadalquivir (1907-1917)
Abstract This paper participates from the objectives and methodology proposed by RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale) and thus studies the musical life of Andújar, an Andalusian city, between 1907 and 1917 through one of its most relevant periodicals, El Guadalquivir, a conservative weekly newspaper oriented to information and entertainment. Within the ideological line of the studied journal, the results obtained suggest that musical life was clearly related (a) to the political, social and economic situation of the city and (b) to a series of private entities and figures of the local high-bourgeoisie, whose activities were soon enriched and complemented by those deployed around the cinematograph and the music bands, which had a deeper popular impact.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aguilar Arancel, M. A. (1999). La vida musical en Santa Cruz de Tenerife en el tercio central del siglo xix. El museo canario, 14(2), 463-516.
Álvarez García, F. J. (2011). Teatros salmantinos y actividad musical en el primer cuarto del s. xx a través de la prensa local. El Futuro del Pasado, 2, 615-632.
Álvarez García, F. J. (2012). Antecedentes y constitución de la primera sociedad filarmónica salmantina a través de la prensa local (1907-1910). El Futuro del Pasado, 3, 439-458.
Álvarez García, F. J. (2013). Música y cafés salmantinos a comienzos del s. XX, a través de la prensa local. El Futuro del Pasado, 4, 459-480.
Álvarez García, F. J. (2015). Instituciones académicas con participación musical en Salamanca a comienzos del s. XX. El Futuro del Pasado, 6, 233-251. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2015.006.001.010
Álvarez García, F. J. (2017). «Carnaval y música en Salamanca en la primera década del s. XX a través de la prensa local». El Futuro del Pasado, 7, 459-476. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2016.007.001.016
Anuario del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración (1906-1911). Madrid: Bailly-Baillière.
Ayala Herrera, I. (2013). Música y municipio: Marco normativo y administración de las bandas civiles en España (1931-1986). Estudio en la provincia de Jaén (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Granada, Granada.
Casares Rodicio, E. (Ed.). (1986). Legado Barbieri: Biografías y Documentos sobre música y músicos españoles. Madrid: Fundación Banco Exterior.
Caballero Venzalá, M. (1979). Diccionario bio-bibliográfico del Santo Reino. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.
Chamocho Cantudo, M. A. (2009). Ensayo bio-bibliográfico sobre música y músicos en Andújar. En Chamocho Cantudo, M. A. (coord.), Historia de Andújar (vol. 1, pp. 474-475). Andújar: Ayuntamiento, Área de Cultura.
Checa Godoy, A. (1986). Historia de la prensa giennense (1808-1983). Jaén: Diputación Provincial.
Checa Godoy, A. (1991). Historia de la prensa andaluza. Sevilla: Fundación Blas Infante.
Clares Clares, E. (2005). Bandas y música en la calle: Una visión a través de la prensa en las ciudades de Murcia y Cartagena. Revista de Musicología, 28(1), 543-562.
Crespí, J. (1998). Publicaciones periódicas musicales del siglo xix en Catalunya. En Actas del 18º Congreso de la AIBM, Archivos y Centros de Documentación (San Sebastián, 21-26 junio 1998) (pp. 213-234). Madrid: AEDOM.
Cuenca Benet, F. (1927). Galería de músicos andaluces. La Habana: Cultura.
Cuenca Benet, F. (1940). Teatro andaluz contemporáneo: artistas líricos y dramáticos. La Habana: Maza, Caso y Cía.
De Córdoba, S. (1993). Los teatros en Andújar, 1875-1935. El nuevo Guadalquivir, 19, 21-22.
Díez Huerga, A. (2005). La vida musical del Oviedo decimonónico: aproximación a su estudio. Boletín del Real Instituto de Estudios Asturianos, 165, 181-216.
Encabo Fernández, E. (2011). El movimiento wagneriano en Murcia (1879-1922). Anuario musical, 66, 211-234.
Encabo Fernández, E. (2012). Actividad orfeonística en Murcia (1867-1933): de la Sociedad Filarmónica al Orfeón Murciano Fernández Caballero. Revista de Musicología, 28(1), 143-172.
Giménez Rodríguez, F. J. (2006), Felip Pedrell en la revista La Alhambra (1902-1922). Recerca musicològica, 16, 117-148.
Giménez Rodríguez, F. J. (2012). Partituras musicales en publicaciones periódicas españolas en el cambio de siglo xix al xx. En Lolo Herranz, B. y Gosálvez Lara, J. C. (coords.), Imprenta y edición musical en España (ss. xviii-xx) (pp. 527-550). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Gimeno Arlanzón, B. (2005). Sociedad cultura y actualidad artística en la España de fines del siglo xix a través de las publicaciones periódicas musicales: Zaragoza y la revista El Correo Musical, 1888 (I), Anuario musical, 60, 169-215.
Gimeno Arlanzón, B. (2006), Sociedad, cultura y actualidad artística en la España de fines del siglo xix a través de las publicaciones periódicas musicales: Zaragoza y la revista «El Correo Musical», 1888 (II). Anuario musical, 61, 211-262.
Hernández Rodríguez, Z. (2014). El movimiento coral como manifestación de la cultura popular en Santander (1865-1936). En De Gregorio Godeo, E. y Ramón Torrijos, M. M. (eds.), Visiones multidisciplinares sobre la cultura popular (pp. 150-163). Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
Iglesias Martínez, N. (1992). La música en el Boletín de la Propiedad Intelectual (1847-1915). Madrid: Biblioteca Nacional.
Jiménez Cavallé, P. (1991). La música en Jaén. Jaén: Diputación Provincial.
Libbi, D., Budden, J. (s.f.), Mancinelli, Luigi. En Grove music online. Recuperado el 4 de noviembre de 2016 de http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/17592.
Muñoz Tuñón, A. (2000). Gálvez. En Casares Rodicio, E. (dir.), Diccionario de la música española e hispanoamericana (vol. 5, p. 358). Madrid: SGAE.
Nagore Ferrer, M. (2001). La revolución coral: estudio sobre la Sociedad Coral de Bilbao y el movimiento coral europeo (1800-1936). Madrid: ICCMU.
Ortega Campos, I. (1998). Los primeros años del cinematógrafo en Jaén. Jaén: Unicaja.
Pérez Colodrero, C. (2011). De la gaditana Eloísa d’Herbil a la almeriense Remedios Martínez Moreno. Siete mujeres andaluzas dedicadas a la música en la época de la Restauración. En Vázquez Bermúdez, I. (coord.), Logros y retos: actas del III Congreso Universitario Nacional ‘Investigación y Género’ [CD-Rom] (pp. 1534-1554). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Pérez García, L. P. (2000). Andújar y el largo siglo XIX. Andújar: Consejería de Educación y Ciencia.
Pérez García, L. P. (2005). Andújar 1900-1936: Monarquía, República, Dictadura. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.
Pérez Zalduondo, G. (2008). La crítica musical en la prensa artística y literaria española (1920-1936). En Henares Cuéllar, I. y Caparrós Masegosa, M. D. (eds.), La crítica de arte en España (1830-1936) (pp. 315-336). Granada: Universidad de Granada.
Pidal, M. A. (1998). Breve reflexión sobre la Gaceta Musical de Madrid, un modelo de crítica musical en el siglo xix. En Aviñoa, X. (ed.), Miscel.lània Oriol Martorell (pp. 359-378). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Polanco Olmos, R. (2008). La crítica musical en la prensa diaria valenciana: 1912-1923. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Valencia, Valencia.
Romero Domínguez, L. (2009). La buena prensa. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces.
Sánchez de Andrés, L. (2005). Cosme José de Benito, maestro de la Real Capilla del Escorial, y su Ofertorio para la festividad de la Inmaculada Concepción. En Campos y Fernández de Sevilla, F. J. (ed.), La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte (vol. 2, pp. 1247-1268). Madrid: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, Ediciones Escurialenses.
Sánchez López, V. (2014). Música, prensa y sociedad en la provincia de Jaén durante el siglo xix. Jaén: Diputación Provincial, Instituto de Estudios Giennenses.
Sobrino, R. (1993). Un estudio de la prensa musical española en el siglo xix: vaciado científico e índices informáticos de la prensa musical española, Revista de Musicología, 16(6), 3510-3518.
Torres Laguna, C. (1981). Andújar a través de sus actas capitulares. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses, Diputación Provincial.
Torres Mulas, J. (1991). Las publicaciones periódicas musicales en España (1812-1990): estudio crítico-bibliográfico, repertorio general. Madrid: Instituto de Bibliografía Musical.
Vargas Liñán, B. (2013). La crítica musical en la prensa española no especializada (1833-1874), en Marín López, J. et alii (eds.), Musicología global, musicología local (pp. 1655-1676). Madrid: SEdeM.
Villalba, L. (1900). El archivo de música de El Escorial. La ciudad de Dios, 7, 99.
Álvarez García, F. J. (2011). Teatros salmantinos y actividad musical en el primer cuarto del s. xx a través de la prensa local. El Futuro del Pasado, 2, 615-632.
Álvarez García, F. J. (2012). Antecedentes y constitución de la primera sociedad filarmónica salmantina a través de la prensa local (1907-1910). El Futuro del Pasado, 3, 439-458.
Álvarez García, F. J. (2013). Música y cafés salmantinos a comienzos del s. XX, a través de la prensa local. El Futuro del Pasado, 4, 459-480.
Álvarez García, F. J. (2015). Instituciones académicas con participación musical en Salamanca a comienzos del s. XX. El Futuro del Pasado, 6, 233-251. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2015.006.001.010
Álvarez García, F. J. (2017). «Carnaval y música en Salamanca en la primera década del s. XX a través de la prensa local». El Futuro del Pasado, 7, 459-476. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2016.007.001.016
Anuario del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración (1906-1911). Madrid: Bailly-Baillière.
Ayala Herrera, I. (2013). Música y municipio: Marco normativo y administración de las bandas civiles en España (1931-1986). Estudio en la provincia de Jaén (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Granada, Granada.
Casares Rodicio, E. (Ed.). (1986). Legado Barbieri: Biografías y Documentos sobre música y músicos españoles. Madrid: Fundación Banco Exterior.
Caballero Venzalá, M. (1979). Diccionario bio-bibliográfico del Santo Reino. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.
Chamocho Cantudo, M. A. (2009). Ensayo bio-bibliográfico sobre música y músicos en Andújar. En Chamocho Cantudo, M. A. (coord.), Historia de Andújar (vol. 1, pp. 474-475). Andújar: Ayuntamiento, Área de Cultura.
Checa Godoy, A. (1986). Historia de la prensa giennense (1808-1983). Jaén: Diputación Provincial.
Checa Godoy, A. (1991). Historia de la prensa andaluza. Sevilla: Fundación Blas Infante.
Clares Clares, E. (2005). Bandas y música en la calle: Una visión a través de la prensa en las ciudades de Murcia y Cartagena. Revista de Musicología, 28(1), 543-562.
Crespí, J. (1998). Publicaciones periódicas musicales del siglo xix en Catalunya. En Actas del 18º Congreso de la AIBM, Archivos y Centros de Documentación (San Sebastián, 21-26 junio 1998) (pp. 213-234). Madrid: AEDOM.
Cuenca Benet, F. (1927). Galería de músicos andaluces. La Habana: Cultura.
Cuenca Benet, F. (1940). Teatro andaluz contemporáneo: artistas líricos y dramáticos. La Habana: Maza, Caso y Cía.
De Córdoba, S. (1993). Los teatros en Andújar, 1875-1935. El nuevo Guadalquivir, 19, 21-22.
Díez Huerga, A. (2005). La vida musical del Oviedo decimonónico: aproximación a su estudio. Boletín del Real Instituto de Estudios Asturianos, 165, 181-216.
Encabo Fernández, E. (2011). El movimiento wagneriano en Murcia (1879-1922). Anuario musical, 66, 211-234.
Encabo Fernández, E. (2012). Actividad orfeonística en Murcia (1867-1933): de la Sociedad Filarmónica al Orfeón Murciano Fernández Caballero. Revista de Musicología, 28(1), 143-172.
Giménez Rodríguez, F. J. (2006), Felip Pedrell en la revista La Alhambra (1902-1922). Recerca musicològica, 16, 117-148.
Giménez Rodríguez, F. J. (2012). Partituras musicales en publicaciones periódicas españolas en el cambio de siglo xix al xx. En Lolo Herranz, B. y Gosálvez Lara, J. C. (coords.), Imprenta y edición musical en España (ss. xviii-xx) (pp. 527-550). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Gimeno Arlanzón, B. (2005). Sociedad cultura y actualidad artística en la España de fines del siglo xix a través de las publicaciones periódicas musicales: Zaragoza y la revista El Correo Musical, 1888 (I), Anuario musical, 60, 169-215.
Gimeno Arlanzón, B. (2006), Sociedad, cultura y actualidad artística en la España de fines del siglo xix a través de las publicaciones periódicas musicales: Zaragoza y la revista «El Correo Musical», 1888 (II). Anuario musical, 61, 211-262.
Hernández Rodríguez, Z. (2014). El movimiento coral como manifestación de la cultura popular en Santander (1865-1936). En De Gregorio Godeo, E. y Ramón Torrijos, M. M. (eds.), Visiones multidisciplinares sobre la cultura popular (pp. 150-163). Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
Iglesias Martínez, N. (1992). La música en el Boletín de la Propiedad Intelectual (1847-1915). Madrid: Biblioteca Nacional.
Jiménez Cavallé, P. (1991). La música en Jaén. Jaén: Diputación Provincial.
Libbi, D., Budden, J. (s.f.), Mancinelli, Luigi. En Grove music online. Recuperado el 4 de noviembre de 2016 de http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/17592.
Muñoz Tuñón, A. (2000). Gálvez. En Casares Rodicio, E. (dir.), Diccionario de la música española e hispanoamericana (vol. 5, p. 358). Madrid: SGAE.
Nagore Ferrer, M. (2001). La revolución coral: estudio sobre la Sociedad Coral de Bilbao y el movimiento coral europeo (1800-1936). Madrid: ICCMU.
Ortega Campos, I. (1998). Los primeros años del cinematógrafo en Jaén. Jaén: Unicaja.
Pérez Colodrero, C. (2011). De la gaditana Eloísa d’Herbil a la almeriense Remedios Martínez Moreno. Siete mujeres andaluzas dedicadas a la música en la época de la Restauración. En Vázquez Bermúdez, I. (coord.), Logros y retos: actas del III Congreso Universitario Nacional ‘Investigación y Género’ [CD-Rom] (pp. 1534-1554). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Pérez García, L. P. (2000). Andújar y el largo siglo XIX. Andújar: Consejería de Educación y Ciencia.
Pérez García, L. P. (2005). Andújar 1900-1936: Monarquía, República, Dictadura. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.
Pérez Zalduondo, G. (2008). La crítica musical en la prensa artística y literaria española (1920-1936). En Henares Cuéllar, I. y Caparrós Masegosa, M. D. (eds.), La crítica de arte en España (1830-1936) (pp. 315-336). Granada: Universidad de Granada.
Pidal, M. A. (1998). Breve reflexión sobre la Gaceta Musical de Madrid, un modelo de crítica musical en el siglo xix. En Aviñoa, X. (ed.), Miscel.lània Oriol Martorell (pp. 359-378). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Polanco Olmos, R. (2008). La crítica musical en la prensa diaria valenciana: 1912-1923. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Valencia, Valencia.
Romero Domínguez, L. (2009). La buena prensa. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces.
Sánchez de Andrés, L. (2005). Cosme José de Benito, maestro de la Real Capilla del Escorial, y su Ofertorio para la festividad de la Inmaculada Concepción. En Campos y Fernández de Sevilla, F. J. (ed.), La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte (vol. 2, pp. 1247-1268). Madrid: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, Ediciones Escurialenses.
Sánchez López, V. (2014). Música, prensa y sociedad en la provincia de Jaén durante el siglo xix. Jaén: Diputación Provincial, Instituto de Estudios Giennenses.
Sobrino, R. (1993). Un estudio de la prensa musical española en el siglo xix: vaciado científico e índices informáticos de la prensa musical española, Revista de Musicología, 16(6), 3510-3518.
Torres Laguna, C. (1981). Andújar a través de sus actas capitulares. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses, Diputación Provincial.
Torres Mulas, J. (1991). Las publicaciones periódicas musicales en España (1812-1990): estudio crítico-bibliográfico, repertorio general. Madrid: Instituto de Bibliografía Musical.
Vargas Liñán, B. (2013). La crítica musical en la prensa española no especializada (1833-1874), en Marín López, J. et alii (eds.), Musicología global, musicología local (pp. 1655-1676). Madrid: SEdeM.
Villalba, L. (1900). El archivo de música de El Escorial. La ciudad de Dios, 7, 99.
Pérez Colodrero, C. (2017). Music, Culture and Society in the Local Context: The Case of Andújar Through the Weekly Newspaper El Guadalquivir (1907-1917). El Futuro Del Pasado, 8, 445–471. https://doi.org/10.14516/fdp.2017.008.001.015
Downloads
Download data is not yet available.
+
−