The Museum: An Educational Space for Social Equality. The Pioneer Case of the National Pedagogic Museum in Spain (1882-1941)

Abstract

This research analyses the National Pedagogic Museum’s role in the redefinition of both the museum model and the Spanish education model. The importance of this institution resides in the conviction held by museum employees, members of the Institución Libre de Enseñanza, regarding the significance of education in the transition to a more equitable social system. Building upon this hypothesis, the objectives of this research are, firstly, to define the conceptual basis that gave life to this museum and its operation; secondly, to describe the transformation of the museum model that these postulates implied; and lastly, to study some of the Museum’s museographic proposals intended to promote equality through education. The research methodology consists in an ordered deductive process. From the starting point of a theoretical framework analysing the role of education in achieving equality and the state of Spanish education in the context of that moment, institutional members’ postulates are related to the museum’s overall design, producing an analysis of their impact through a study of two specific cases: those of the embroidery works exhibitions celebrated in 1913 and in 1915. Source materials include some writings of museum director Manuel Bartolomé Cossío, as well as numerous references from the field of museology. The current importance of education as proper to the museum’s role is evidence of the historical pertinence of the aspects discussed herein, becoming the principal conclusion hereof.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abellán García-González, J. L. (1989). Filosofía de la Institución Libre de Enseñanza: El krauso-positivismo. En J. A. Ferrer Benimeli (coord.), Masonería, política y sociedad, Vol. 1 (pp. 405-418). Zaragoza: Centro de Estudios Históricos de la Masonería Española.

Adorno, T. W. (1962). Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad. Barcelona: Ediciones Ariel.

Anónimo (1913). Exposición de bordados y encajes populares. Por el Arte. Gaceta de la Asociación de Pintores y Escultores, año I, n. 5. Madrid: Artes Gráficas Mateu. Recuperado el 24 de abril de 2017 de: https://ddd.uab.cat/pub/porart/porart_a1913m5n5.pdf

Arnaldo, J. (2016). Las visitas escolares al Museo del Prado. En S. Guerrero (ed.), El arte de saber ver. Manuel B. Cossío, la Institución Libre de Enseñanza y el Greco (pp. 261-271). Madrid: Fundación Francisco Giner de los Ríos.

Arnaldo, J. (2013). El permanente esfuerzo de legitimación intelectual del museo. Museos.es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, 9-10, 70-85.

Arnaldo, J. (Ed.) (2009). Los museos en la educación. Madrid: Fundación Colección Thyssen–Bornemisza.

Arnaldo, J. (2008). El educador de museo. Formación y reconocimiento de una profesión. Amigos de los Museos, 27, 21?25.

Arias, L. (2015). Nuevos planteamientos museográficos en los museos de arte contemporáneo: de las primeras críticas al museo en los albores del siglo XX a los actuales microrrelatos. Complutum, 26(29), 133-143.

Bauman, Z. (2007). Arte, ¿líquido? Madrid: Ediciones sequitur.

Blanco Jiménez, C. (2005). Hacia una cultura universal: algunos precedentes en la enseñanza de la Historia del Arte. Tendencias pedagógicas, n. extra 2, 127-134.

Bolaños, A. (2016, 8 de marzo). La brecha salarial de género en España, la sexta más alta de la Unión Europea. El País. Recuperado el 24 de abril de 2017 de: http://economia.elpais.com/economia/2016/03/07/actualidad/1457378340_855685.html

Bolaños Atienza, M. (2008). Historia de los museos en España: memoria, cultura, sociedad. Gijón: Trea.

Bolaños Atienza, M. (ed.) (2002). La memoria del mundo. Cien años de museología. 1900-2000. Gijón: Trea.

Brunet, I. y Pastor, I. (2002). Formación, empleabilidad y desigualdades sociales. Témpora, 5, 15-59.

Carta de un maestro. (1918, 9 de junio). La Acción. Diario de la noche. Recuperado el 24 de abril de 2017 de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003514285&page=3&search=?=es

Castells, M. (2004). Space of flows, space of places: Materials for a Theory or Urbanism in the Information Age. En S. Graham (ed.), The Cybercities Reader (pp. 82–93). London: Routledge.

Clair, J. (2010). La paradoja del conservador. Barcelona: Editorial Elba.

Cossío, M. B. (1929). De su jornada (fragmentos). Madrid: imprenta de Blass S.A.

Cossío, M. B. (1884). Algunos vacíos del Museo del Prado. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 177, 187-189.

España, el país más desigual de la OCDE (2016, 18 de enero). La Vanguardia. Recuperado el 24 de abril de 2017 de: http://www.lavanguardia.com/economia/20160118/301484073871/espana-desigual-ocde.html

Fernández, M. (1990). No hay más cera que la que arde: educación, formación y empleo en España en el umbral de los 90. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 293, 7-52.

Fernández, M. (2003). Los museos: espacios de cultura, espacios de aprendizaje. IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 55-61.

García, M. (2015). Días de emoción intensa. Sobre el entusiasmo y sus propietarios. Historia y Memoria de la Educación, 2, 73-96.

García Fernández, I. (2015). El papel de los museos en la sociedad actual: discurso institucional o museo participativo. Complutum, 26(2), 39-47.

García del Dujo, Á. (1985). Museo Pedagógico Nacional (1882-1941). Teoría educativa y desarrollo histórico. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.

Garrido González, J. Á. y Pinto Martín, A. (1996). La educación estética en la Institución Libre de Enseñanza. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27, 151-166.

Hernández Fraile, P. (1987). Museo Pedagógico Nacional. Boletín de la ANABAD, 37, 615-620.

Herranz, A. (2017, 27 de julio). Desigualdad salarial y salarios más bajos, por ser mujer. El Diario. Recuperado el 24 de abril de 2017 de: http://www.eldiario.es/desigualdadblog/desigualdad_de_genero-desigualdad_salarial-derechos_de_las_mujeres_6_541455852.html

Jiménez-Landi Martínez, A. (1996). La Institución Libre de Enseñanza y su ambiente. Tomo IV: Periodo de expansión influyente. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Jiménez-Landi Martínez, A. (1984). Las excursiones de la Institución. Estudios turísticos, 83, 101-108.

Lorenzo Vicente, J. A. (1999). La formación del pedagogo laboral. Revista Complutense de Educación, 10(1), 127-158.

Marco Tello, P. (2007). El diálogo entre el museo y la formación de maestros. En R. Calaf, O. Fontal y R. Valle (coords.), Museos de Arte y Educación. Construir patrimonios desde la diversidad (pp. 387-406). Gijón: Ediciones Trea, S. L.

Martín Baró, A. (2014). Panorama de la educación 2014. Indicadores de la OCDE. Madrid: Fundación Santillana. S. L.

Molero Pintado, A. (1985). La Institución Libre de Enseñanza: Un proyecto español de renovación pedagógica. Madrid: Anaya.

Núñez, C. E. (2005). Educación. En A. Carreras y X. Tafunell (eds.), Estadísticas históricas de España, siglos XIX-XX. Volumen 1 (pp. 155-244). Madrid: Fundación BBVA.

Otero Urtaza, E. (1994). Manuel B. Cossío: pensamiento pedagógico y acción educativa. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Otero Urtaza, E. (ed.) (2007). El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Ciencia y Biblioteca Nueva, S.L.

Otero Urtaza, E. (2012). Manuel B. Cossio’s 1882 Tour of European Education Museums. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, 48(2), 197-213.

Pomian, K. (2007). Sobre la historia. Madrid: Cátedra.

Riviére, G. H. (1993). La Museología / Textos y testimonios. Madrid: Akal.

Valéry, P. (1999). Le problème des musées. En J. L. Arántegui (ed.), Piezas sobre arte (pp. 137-140). Madrid: Visor, La balsa de la medusa.

VV. AA. (1985). Manuel B. Cossío y el Museo Pedagógico, 1935-1985. Madrid: Comunidad de Madrid.

Valverde, Marqués de (1915). Catálogo de la exposición de lencería y encajes españoles del siglo xvi al xix / Por el Marqués de Valverde. Madrid: Artes Gráficas Mateu. Recurso disponible en la web (consultado el 27-04-2016): http://ddd.uab.cat/pub/llibres/1915/73834/catexplen_a1915@mnac.pdf
Mateo De Castro, J. (2017). The Museum: An Educational Space for Social Equality. The Pioneer Case of the National Pedagogic Museum in Spain (1882-1941). El Futuro Del Pasado, 8, 83–120. https://doi.org/10.14516/fdp.2017.008.001.003

Downloads

Download data is not yet available.
+