The Art in the Cinema and his Use like Extension of the Knowledge of the Artistic Fact

  • Sonia Ríos Moyano
    Universidad de Málaga srios[at]uma.es
  • Reyes Escalera Pérez
    Universidad de Málaga

Abstract

Cinema, art and culture are constantly intermingled. From the birth of cinema, the influences and relations between art and cinema are demonstrable. With the passing of years, cinema has come to appear as a tool of great persuasive and educational power. In this article, we will insist on the importance of cinema as an educational complement to the learning of a period, author or work. Cinema looks at art, and it makes art in movement, especially, when a movie is inspired by an imagined period. Of particular relevance is an acquaintanceship with films that show us the greatness, vices and virtues of the most controversial artists of modern history, as well as topics related to the study of Art History. This is markedly important in regards to the grouping of films that focus on life or a specific work of art or historical period, as these can serve to broaden both contents and learning.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AA. VV., «El cinema: fonts i recursos didactics». Graó. Barcelona, nº 5, enero de 1996.

AA. VV., «Els audiovisuals a l'aula. El cinema a l'escola». Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. 1ª edicio, abril de 1998.

AA.VV., Historia general del cine, Madrid, Cátedra, 1995, 12 vols.

Aguilar, C., Guía del cine español. Madrid, Cátedra, 2007.

Benet, V. J., Un siglo en sombras. Introducción a la historia y la estética del cine, Valencia, Ediciones de La Mirada, 1999.

Calero Ruiz, C., «Vatel y otros arquitectos de sueños efímeros. Banquetes, sentidos y triunfi en las cortes europeas de la época moderna». Revista Latente, nº 9, 2011, pp. 45-58.

Calvo Serraller, F., «La fotogenia cinematográfica de los artistas», Arte y parte, nº 28, Madrid, Editorial Arte y Parte, 2000, pp. 82-94.

Camarero, G., Pintores en el cine, Madrid, Ediciones JC Clementine, 2009.

Carracedo Manzanera, C., «Diez ideas para aplicar el cine en el aula», en I Congreso de Español como Lengua Extranjera en Asia-Pacífico, pp. 229-267. [ (Consultado: 20/2/2014)].

Casetti, F., Teorías del cine, Madrid, Cátedra, 1994.

Fuentes Torres, M. Á. y Medina Galeote, J., «Modos y representaciones del artista en el cine. Fichas de películas de artistas y de Picasso y su obra» en Gómez Gómez, A. (Coord.), Cine, arte y artistas, Fundación Picasso y Ayuntamiento de Málaga, 2008, pp. 135-214.

García Gómez, F., «La docencia de la historia del cine desde el punto de vista de un historiador del arte», Revista Latente, nº 6, 2008, pp. 67-72.

García Ochoa, S., «Cine e iconología: análisis del film desde la historia del arte» en Quintana, nº 4, 2005, pp. 153-163.

Gavilán Sánchez, J. A. y Lamarca Rosales, M., Conversaciones con cineastas españoles, Universidad de Córdoba, 2002.

Gómez Álvarez, J. L., «Fuentes iconográficas del imaginario histórico-artístico de los estudiantes de la enseñanza media española», Toleitola. Revista de educaión del CEP de Toledo, nº 9, 2007, pp. 61-62 [ (Consultado: 20/2/2014)].

Gómez Gómez, A. (coord.), Cine, arte y artistas, Fundación Picasso y Ayuntamiento de Málaga, 2008.

Gubern, R., Historia del cine, Barcelona, Lumen, 1995.

Herrera, J., «Dalí en el legado Buñuel», Revista Latente, nº 5, 2007, pp. 143-154.

Hueso Montón, A. L., «Un director en continua progresión. La obra de Carlos Saura», Voir et lire Carlos Saura (III). ¡Ay, Carmela!, Dijon, Université de Bourgogne, 2000.

Hueso Montón, A. L., «La historia en el cine: cuestiones de método», Ficciones históricas. Cuadernos de la Academia, nº 6, 1999, pp. 23-32.

Martel Lucini, J. C.: «Carlos Saura», LEER. El magazine literario, nº 92, pp. 64-66, 1997.

Martínez Salanova, E., «Utilización del cine en las aulas. Aprender pasándolo de película», Revista Comunicar, nº 11, 1998, pp. 27-36.

Melendo, A., «De Michelangelo Buonarrotti en El Moisés, 1515, A Michelangelo Antonioni en Lo sguardo di Michelangelo, 2004», Revista Latente, nº 6, 2009, pp. 121-131.

Mingo, A. y Martínez-Burgos, P., El Greco en el cine, Toledo, Ed. Celya y Sociedad de Eventos Culturales El Greco, 2014.

Órtiz Villeta, A., «La mujer pintora: Frida (Julie Taymor, 2002), en Gómez Gómez, A. (coord.), Cine, arte y artistas, Fundación Picasso y Ayuntamiento de Málaga, 2008, pp. 123-134.

Otero Vázquez, E., «Goya-Saura-Storaro: Tres artistas en el séptimo arte», Revista Latente, nº 7, 2011, pp. 107-121.

Palacio, M., «La obra de Carlos Saura en la crítica especializada española», en Le cinéma de Carlos Saura, Bordeaux, Presses Universitaires,1984.

Payán, M. J, El cine español actual, Madrid, Ediciones JC, 2001.

Poyato Sánchez, P., «Fulgor ígneo y escritura en El Loco del pelo rojo de Minelli (a propósito de la incorporación de la pintura de Van Gogh al texto fílmico)» en Gómez, A. (coord.), Cine, arte y artistas, Fundación Picasso y Ayuntamiento de Málaga, 2008, pp. 97-122.

Ramírez, J.A., Medios de masas e historia del arte, Madrid, Cátedra, 1988.

Yepes, A. L., «Bibliografía española sobre Historia del cine», en Documentación de las ciencias de la información, vol. VI. Univ. Complutense. Madrid, 1982, pp. 41-55.

Valero Martínez, T., «Cine e Historia: una propuesta didáctica». Making Of, nº 32, 2005, pp. 21-26.
Ríos Moyano, S., & Escalera Pérez, R. (2014). The Art in the Cinema and his Use like Extension of the Knowledge of the Artistic Fact. El Futuro Del Pasado, 5, 65–89. https://doi.org/10.14516/fdp.2014.005.001.003

Downloads

Download data is not yet available.
+