Media Literacy in Family Stages. Diagnosis, Requirements and Training Proposal

Abstract

This research describes, on the one hand, media literacy processes that occur in a sample of families from Spain; with a focus on: their degree of critical thinking on the use of technical language, the effective and responsible management, the discrimination of values and trends carried by the media, the assessment of information transmitted by them, their training, commitment and participation as consumers thereof. On the other hand, it collects their most pressing demands and concerns about the media usually used by the family. The methodology is qualitative, and information has been extracted through the application of a Focus Group in nine Spanish provinces. Among the most important results include the extensive knowledge that families have on the media and the fear of the use and construction of messages on social networks and the need for more training around them. Ultimately, the urgency of research to design a training plan about media literacy that enhances critical skills at home and encourages the participation of its members as active and responsible citizens, while giving them specific knowledge about the technical and audiovisual language, the practical and accountable management, the influence of values, and the aesthetic trends of media.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Barbeta-Viñas, M. y Cano, T. (2018). ¿Una paternidad no tan nueva? Los discursos de jóvenes y padres sobre la implicación paterna: una comparación. Revista Española de Sociología, 27, doi:https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.37

Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A. y Oregui-González, E. (2018). Mediación parental del uso de Internet en el alumnado de Primaria: creencias, estrategias y dificultades. Comunicar, 54, 71-79. doi:https://doi.org/10.3916/C54-2018-07

Cabezuelo, F., Torrecillas, T. y Núñez, L. (2016). Un nuevo reto comunicativo: la autorictas doméstica versus el empoderamiento digital juvenil. Opción, 32(9), 249-267.

Calvo, S. y San Fabián, J.L. (2018). Redes sociales y socialización afectiva de las personas jóvenes: necesidades docentes en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2), 5-20. doi:https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.001

Cuervo Sánchez, S.L. y Medrano Samaniego, C. (2013). Alfabetizar en los medios de comunicación: más allá del desarrollo de competencias. Revista Teoría de la Educación, 25(2), 111-131.

Charmaraman, L. (2013). Congregating to create for social change: urban youth media production and sense of community. Learning, Media and Technology, 38(1), 102-115. doi:https://doi.org/10.1080/17439884.2011.621956

Díez-Gutiérrez, E. y Díaz-Nafría, J.M. (2018). Ecologías de aprendizaje ubico para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, 54, 49-58. doi:https://doi.org/10.3916/C54-2018-05

Martínez, R., Valenzuela, A.L. y Varela, L. (2018). El impacto de la crisis en la conciliación de los tiempos cotidianos. Sociología, problemas y prácticas, 87, 29-44. doi:https://doi.org/10.7458/SPP2018879498

Gamito, R., Aristizabal, R., Vizcarra, M.T. y Tresserras, A. (2017). La Relevancia de trabajar el uso crítico y seguro de internet en el ámbito escolar como clave para fortalecer la competencia digital. Fonseca, Journal of Communication, 15, 11-25. doi:https://doi.org/10.14201/fjc2017151125

García Jiménez, A., Tur-Viñes, V. y Pastor, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, 16(1), 22-46. doi:https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101

González, N., Sedeño, A. y Gozálvez, V. (2012). Diseño de un Focus Group para valorar la competencia mediática en escenarios familiares. ICONO 14, 10 (3), 116-133. doi:https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.191

Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía democrática en la cultura digital. Comunicar, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 36, 131-138. doi:https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-04

Gonzálvez, M.T., Espada, J.P. y Tejeiro, R. (2017). El uso problemático de videojuegos está relacionado con problemas emocionales en adolescentes. Adicciones, 29(3), 180-185.

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. y Ludgate, H. (2013). NMC Horizon Report: Higher Education. Texas: The New Media Consortium.

Joyanes, L. (2009). La computación en la nube (Cloud computing): el nuevo paradigma tecnológico para empresas y organizaciones en la Sociedad del Conocimiento. Icade, 76, 89-112. Madrid: Universidad Pontifica de Comillas.

López-Sánchez, C. & García del Castillo, J.A. (2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(1), 108-124. doi:http://doi.org/10.21501/22161201.1928

Marina, J.A. (2011). Educar a los niños sobre las conductas seguras en la red. Recuperado de https://goo.gl/Kx7mGx.

Moeller, S. (2009). Fomentar la libertad de expresión con la alfabetización mediática mundial. Comunicar, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 32, 65-72. doi:https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-005

Monsoriu, F. (2008). Manual de redes sociales en internet. Barcelona: Creaciones Copyright.

Nikken, P. y Jansz, J. (2014). Developing scales to measure parental mediation of young children’s internet use. Learning, Media and Technology, 39(2), 250-266. doi:https://doi.org/10.1080/17439884.2013.782038

Oduor, E., Neustaedter, C., Odom, W., Tang, A., Moallem, N., Tory, M., et al. (2016). The frustrations and benefits of mobile device usage in the home when copresent with family members. En Proceedings of the annual designing interactive systems conference (1-13). doi:http://doi.org/10.1145/2901790.2901809

Panek, E. (2014). Evidence for the effects of parental mediation and childhood media use on US college students’ social media use. Journal of Children and Media, 8(2), 127-145. doi:https://doi.org/10.1080/17482798.2013.825213

Pelechá i Pons, J. (2005). La disociación entre televisión y educación. Comunicar, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(2), 1-8.

Rivera, R., Santos, D., Cabrera, V. y Docal, M.C. (2016). Consumo de pornografía on-line y off-line en adolescentes colombianos. Comunicar, 46, 37-45. doi:http://doi.org/10.3916/C46-2016-04

Ruiz-Ariza, A., López-Serrano, S., Suárez-Manzano, S. y Martínez-López, E. J. (2018). Videojuegos activos y cognición. Propuestas educativas en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2). doi:https://doi.org/10.5944/ried.21.2.19799

Ruiz-Corbella, M. y De-Juanas, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre Educación, 25, 95-113.

Solano, M. y Viñarás, M. (2013). Las nuevas tecnologías en la familia y la educación: retos y riesgos de una realidad inevitable. Madrid: CEU.

Sook-Jung, L. y Young-Gil, Ch. (2007). Children’s Internet Use in a Family Context: Influence on Family Relationships and Parental Mediation. CyberPsychology & Behavior, 10(5),640-644. doi:https://doi.org/10.1089/cpb.2007.9975

Torrecillas-Lacave, T. (2013). Los padres, ante el consumo televisivo de los hijos: Estilos de mediación. Revista Latina de Comunicación social, 68, 27-54. doi:https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-968

Torrego, J. C. et al. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Barcelona: Graó.

UNESCO (2018). Tendencias mundiales en libertad de expresión y desarrollo de los medios: 2017-2018. Informe mundial. París. Recuperado de: https://goo.gl/dJZqXX
González-Fernández, N., Ramírez García, A., & Aguaded Gómez, I. (2019). Media Literacy in Family Stages. Diagnosis, Requirements and Training Proposal. Education in The Knowledge Society, 20, 13. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a11

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca

Author Biography

Natalia González-Fernández

,
Facultad de Educación, Universidad de Cantabria, España
Facultad de Educación, Universidad de Cantabria, España
+