The managing role of the school principal in Mi Compu. Mx program
Abstract This study is part of a macro research project, which seeks to identify digital competences developed by students and teachers participating in the program called Mi Compu.Mx in the states of Tabasco, Colima and Sonora, Mexico. This article describes the experience of implementing the program in the state of Sonora reported from the perspective of the principal and the management carried out in the process of educational innovation. The aim of the study was to identify the managing role of the school principal while implementing an innovation program in the context of the state of Sonora, Mexico. The research question was: What is the involvement of the school principal in the implementation of Mi Compu.Mx program in elementary schools in the state of Sonora, Mexico? A qualitative methodology was followed with a case study approach where interviews were conducted with 114 heads of primary level. Key findings revealed that the school principal participates as manager of material resources to fulfill the autonomy of school management and is essential to ensure the necessary conditions for full functioning of innovation projects with technology in the classroom.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aguerrondo, I. y Xifra, S. (2002). La escuela del futuro. Cómo piensan las escuelas que innovan. Buenos Aires: Papers Editores.
Delni (1998). Lifelong Learning: A New Learning Culture for All. Recuperado de: http://www.delni.gov.uk/acfbb7f.pdf
Diario Oficial de la Federación (2014). Acuerdo 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. México: Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5335233&fecha=07/03/2014
Fullan, M. (2011). Investigación sobre el cambio educativo presente y futuro. Revista Digital Lasaliana, (3), 31-35.
García, V. y Medina, R. (1986). Organización y gobierno de centros educativos. España: Ediciones RIALP.
Giroux, H. y Schmidt, M. (2004). Closing the achievement gap: A metaphor for children left behind. Journal of Educational Change, 5(3), 213-228. doi:http://dx.doi.org/10.1023/B:JEDU.0000041041.71525.67
Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las Ciencias Humanas. Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.
González, R. M, Castañeda, F. A., Torres, M, Banda, R., Vargas, R. y Ruiz, F. (2013). Colaboración en comunidad de práctica para el desarrollo profesional del profesor. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (42), 103-113.
Hepp, P., Prats-Fernández, M. A., Holgado-García, J. F. (2015). Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 30-43. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2458
Hodkinson, P., Biesta, G., James, D. y Gleeson, D. (2005). Overcoming the climate change in FE: A cultural approach to improving learning. Recuperado de: http://www.tlrp.org/dspace/retrieve/3492/hodkinson_outcomes_poster.pdf
Kukulska-Hulme, A. (2010). Learning cultures on the move: where are we heading? Educational Technology & Society, 13(4), 4-14. Disponible: http://oro.open.ac.uk/25679/
Ramírez-Cavassa, C. (2008). La gestión administrativa en las instituciones educativas. México: Editores Noriega.
Sánchez-Romero, G. D. (2013). Patrones de reproducción de las desigualdades digitales y desarrollo digital. Análisis de las prácticas de uso de las TIC en una comunidad rural en el sur de Veracruz. Virtualis, 4(8), 67-82. Recuperado de: http://aplicaciones.ccm.itesm.mx/virtualis/index.php/virtualis/index
SATICXXI (2014). Mi compu MX. Recuperado de: http://www.saticxxi.gob.mx/micompu/%C2%BFqu%C3%A9-es-el-programa-mi-compu
Secretaría de Educación Pública (2014). Lineamientos de operación para el programa de inclusión y alfabetización digital. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/liinclusionyalfabetizaciondigital.pdf
Senge, P. (2012). La quinta disciplina. México: Granica.
Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (4ª. Ed.). Madrid: Morata.
Valencia, A. C. y Rodríguez-Arroyo, J. A. (2014). Análisis comparativo entre la gestión de escuelas Básicas de México y Canadá: actores y contextos. CONSENSUS, 19(9), 25-44.
Yáñez, C., Okada, A. y Palau, R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 87-102. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2454
Delni (1998). Lifelong Learning: A New Learning Culture for All. Recuperado de: http://www.delni.gov.uk/acfbb7f.pdf
Diario Oficial de la Federación (2014). Acuerdo 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. México: Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5335233&fecha=07/03/2014
Fullan, M. (2011). Investigación sobre el cambio educativo presente y futuro. Revista Digital Lasaliana, (3), 31-35.
García, V. y Medina, R. (1986). Organización y gobierno de centros educativos. España: Ediciones RIALP.
Giroux, H. y Schmidt, M. (2004). Closing the achievement gap: A metaphor for children left behind. Journal of Educational Change, 5(3), 213-228. doi:http://dx.doi.org/10.1023/B:JEDU.0000041041.71525.67
Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las Ciencias Humanas. Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.
González, R. M, Castañeda, F. A., Torres, M, Banda, R., Vargas, R. y Ruiz, F. (2013). Colaboración en comunidad de práctica para el desarrollo profesional del profesor. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (42), 103-113.
Hepp, P., Prats-Fernández, M. A., Holgado-García, J. F. (2015). Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 30-43. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2458
Hodkinson, P., Biesta, G., James, D. y Gleeson, D. (2005). Overcoming the climate change in FE: A cultural approach to improving learning. Recuperado de: http://www.tlrp.org/dspace/retrieve/3492/hodkinson_outcomes_poster.pdf
Kukulska-Hulme, A. (2010). Learning cultures on the move: where are we heading? Educational Technology & Society, 13(4), 4-14. Disponible: http://oro.open.ac.uk/25679/
Ramírez-Cavassa, C. (2008). La gestión administrativa en las instituciones educativas. México: Editores Noriega.
Sánchez-Romero, G. D. (2013). Patrones de reproducción de las desigualdades digitales y desarrollo digital. Análisis de las prácticas de uso de las TIC en una comunidad rural en el sur de Veracruz. Virtualis, 4(8), 67-82. Recuperado de: http://aplicaciones.ccm.itesm.mx/virtualis/index.php/virtualis/index
SATICXXI (2014). Mi compu MX. Recuperado de: http://www.saticxxi.gob.mx/micompu/%C2%BFqu%C3%A9-es-el-programa-mi-compu
Secretaría de Educación Pública (2014). Lineamientos de operación para el programa de inclusión y alfabetización digital. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/liinclusionyalfabetizaciondigital.pdf
Senge, P. (2012). La quinta disciplina. México: Granica.
Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (4ª. Ed.). Madrid: Morata.
Valencia, A. C. y Rodríguez-Arroyo, J. A. (2014). Análisis comparativo entre la gestión de escuelas Básicas de México y Canadá: actores y contextos. CONSENSUS, 19(9), 25-44.
Yáñez, C., Okada, A. y Palau, R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 87-102. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2454
Glasserman Morales, L. D., Gavotto Nogales, O. I., & Ramírez Montalvo, N. A. (2016). The managing role of the school principal in Mi Compu. Mx program. Education in The Knowledge Society, 17(2), 91–108. https://doi.org/10.14201/eks201617291108
Most read articles by the same author(s)
- Leonardo David Glasserman Morales, María Soledad Ramírez Montoya, Use of open educational resources (OER) and learning objects (LO) in k12 instruction , Education in The Knowledge Society: Vol. 15 No. 2 (2014)
- Carlos Enrique George Reyes, Leonardo David Glasserman Morales, Research Competencies Mediated by Technologies: A Systematic Mapping of the Literature , Education in The Knowledge Society: Vol. 22 (2021)
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
21%
33%
Days to publication
367
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−