The managing role of the school principal in Mi Compu. Mx program

  • Leonardo David Glasserman Morales
    Tecnológico de Monterrey glasserman[at]itesm.mx
  • Omar Iván Gavotto Nogales
    Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora
  • Nélida Aurea Ramírez Montalvo
    Universidad Autónoma de Guadalajara.

Abstract

This study is part of a macro research project, which seeks to identify digital competences developed by students and teachers participating in the program called Mi Compu.Mx in the states of Tabasco, Colima and Sonora, Mexico. This article describes the experience of implementing the program in the state of Sonora reported from the perspective of the principal and the management carried out in the process of educational innovation. The aim of the study was to identify the managing role of the school principal while implementing an innovation program in the context of the state of Sonora, Mexico. The research question was: What is the involvement of the school principal in the implementation of Mi Compu.Mx program in elementary schools in the state of Sonora, Mexico? A qualitative methodology was followed with a case study approach where interviews were conducted with 114 heads of primary level. Key findings revealed that the school principal participates as manager of material resources to fulfill the autonomy of school management and is essential to ensure the necessary conditions for full functioning of innovation projects with technology in the classroom.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguerrondo, I. y Xifra, S. (2002). La escuela del futuro. Cómo piensan las escuelas que innovan. Buenos Aires: Papers Editores.

Delni (1998). Lifelong Learning: A New Learning Culture for All. Recuperado de: http://www.delni.gov.uk/acfbb7f.pdf

Diario Oficial de la Federación (2014). Acuerdo 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. México: Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5335233&fecha=07/03/2014

Fullan, M. (2011). Investigación sobre el cambio educativo presente y futuro. Revista Digital Lasaliana, (3), 31-35.

García, V. y Medina, R. (1986). Organización y gobierno de centros educativos. España: Ediciones RIALP.

Giroux, H. y Schmidt, M. (2004). Closing the achievement gap: A metaphor for children left behind. Journal of Educational Change, 5(3), 213-228. doi:http://dx.doi.org/10.1023/B:JEDU.0000041041.71525.67

Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las Ciencias Humanas. Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

González, R. M, Castañeda, F. A., Torres, M, Banda, R., Vargas, R. y Ruiz, F. (2013). Colaboración en comunidad de práctica para el desarrollo profesional del profesor. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (42), 103-113.

Hepp, P., Prats-Fernández, M. A., Holgado-García, J. F. (2015). Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 30-43. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2458

Hodkinson, P., Biesta, G., James, D. y Gleeson, D. (2005). Overcoming the climate change in FE: A cultural approach to improving learning. Recuperado de: http://www.tlrp.org/dspace/retrieve/3492/hodkinson_outcomes_poster.pdf

Kukulska-Hulme, A. (2010). Learning cultures on the move: where are we heading? Educational Technology & Society, 13(4), 4-14. Disponible: http://oro.open.ac.uk/25679/

Ramírez-Cavassa, C. (2008). La gestión administrativa en las instituciones educativas. México: Editores Noriega.

Sánchez-Romero, G. D. (2013). Patrones de reproducción de las desigualdades digitales y desarrollo digital. Análisis de las prácticas de uso de las TIC en una comunidad rural en el sur de Veracruz. Virtualis, 4(8), 67-82. Recuperado de: http://aplicaciones.ccm.itesm.mx/virtualis/index.php/virtualis/index

SATICXXI (2014). Mi compu MX. Recuperado de: http://www.saticxxi.gob.mx/micompu/%C2%BFqu%C3%A9-es-el-programa-mi-compu

Secretaría de Educación Pública (2014). Lineamientos de operación para el programa de inclusión y alfabetización digital. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/liinclusionyalfabetizaciondigital.pdf

Senge, P. (2012). La quinta disciplina. México: Granica.

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (4ª. Ed.). Madrid: Morata.

Valencia, A. C. y Rodríguez-Arroyo, J. A. (2014). Análisis comparativo entre la gestión de escuelas Básicas de México y Canadá: actores y contextos. CONSENSUS, 19(9), 25-44.

Yáñez, C., Okada, A. y Palau, R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 87-102. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2454
Glasserman Morales, L. D., Gavotto Nogales, O. I., & Ramírez Montalvo, N. A. (2016). The managing role of the school principal in Mi Compu. Mx program. Education in The Knowledge Society, 17(2), 91–108. https://doi.org/10.14201/eks201617291108

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo David Glasserman Morales

,
Tecnológico de Monterrey
Profesor investigador en la Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales.

Omar Iván Gavotto Nogales

,
Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora
Profesor investigador en la división de Gestión e Innovación.

Nélida Aurea Ramírez Montalvo

,
Universidad Autónoma de Guadalajara.
Profesora de posgrado.
+