Social networks and higher education: The attitudes of university students towards the educational use of social networks, back to test
Abstract In a context in which social networks continue to advance in its social use, this study aims to investigate the attitudes of university students towards the educational use of social networks. Through a questionnaire we have interrogated a sample (N = 141) of new students on their knowledge and use of social networks, in their personal and academic lives. Our main results certify that students use much social networks in their personal life but not in their academic tasks, partly because of the lack of initiative of teachers to use them. In any case, no major misgivings for their incorporation are observed, and attitudes are generally better than those documented in previous studies. Therefore, we can proceed to incorporate social networks normally into university life.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Barberá, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0. RED. Revista de Educación a Distancia. 7. 1-17.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Duart, J.- M. (2009). Internet, redes sociales y educación. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 6(1), 1-2.
Espuny, C., González, J., Lleixà, M. & Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 171-185.
Esteve. F. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria. 5, 59-68.
Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en redes sociales. Comunicar. Revista científica de educomunicación. XVII(33). 73-81. doi:http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-007
García Cadena, C. H. (2006). La medición en las ciencias sociales y en la psicología. En R. Landero Hernández & M. T. González Ramírez (Eds.), Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp. 139-166). México: Trillas.
García Sans, A (2008). Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo: Una experiencia con Facebook. Actas del XIII Congreso Internacional en Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: La Web 2.0. UNED. Madrid.
Gómez, M., Roses, S., & Farias; P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38; 131-138. doi:http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-04
González Martínez, J., & Ruiz Nova, A. (2013). #ActitudesMaestros: Las actitudes de los futuros maestros hacia el uso educativo de las redes sociales. Educatio Siglo XXI, 31,(1), 287-312.
Haro, J. J. de (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. Didáctica Innovación y Multimedia, 13. Recuperado el 10 de febrero de 2010 en: http://www.raco.cat/index.php/dim/article/view/138928/189972.
Imbernón, F., Silva, P., & Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar, 36, 107-114.
Martín-Moreno, Q. (2004). Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas, Granada. Grupo Editorial Universitario. 55-70.
Ortega, S., & Gacitúa, J. C. (2008). Espacios interactivos de comunicación y aprendizaje. La construcción de identidades. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 5(2), 17-25.
Santamaría, F. (2008). Posibilidades pedagógicas. Redes sociales y comunidades educativas. TELOS. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 76. 99-109.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Duart, J.- M. (2009). Internet, redes sociales y educación. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 6(1), 1-2.
Espuny, C., González, J., Lleixà, M. & Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 171-185.
Esteve. F. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria. 5, 59-68.
Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en redes sociales. Comunicar. Revista científica de educomunicación. XVII(33). 73-81. doi:http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-007
García Cadena, C. H. (2006). La medición en las ciencias sociales y en la psicología. En R. Landero Hernández & M. T. González Ramírez (Eds.), Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp. 139-166). México: Trillas.
García Sans, A (2008). Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo: Una experiencia con Facebook. Actas del XIII Congreso Internacional en Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: La Web 2.0. UNED. Madrid.
Gómez, M., Roses, S., & Farias; P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38; 131-138. doi:http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-04
González Martínez, J., & Ruiz Nova, A. (2013). #ActitudesMaestros: Las actitudes de los futuros maestros hacia el uso educativo de las redes sociales. Educatio Siglo XXI, 31,(1), 287-312.
Haro, J. J. de (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. Didáctica Innovación y Multimedia, 13. Recuperado el 10 de febrero de 2010 en: http://www.raco.cat/index.php/dim/article/view/138928/189972.
Imbernón, F., Silva, P., & Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar, 36, 107-114.
Martín-Moreno, Q. (2004). Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas, Granada. Grupo Editorial Universitario. 55-70.
Ortega, S., & Gacitúa, J. C. (2008). Espacios interactivos de comunicación y aprendizaje. La construcción de identidades. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 5(2), 17-25.
Santamaría, F. (2008). Posibilidades pedagógicas. Redes sociales y comunidades educativas. TELOS. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 76. 99-109.
González Martínez, J., LleixÀ Fortuño, M., & Espuny Vidal, C. (2016). Social networks and higher education: The attitudes of university students towards the educational use of social networks, back to test. Education in The Knowledge Society, 17(2), 21–38. https://doi.org/10.14201/eks20161722138
Most read articles by the same author(s)
- Juan González Martínez, Meritxell Estebanell Minguell, Marta Peracaula Bosch, Robotics or Coding? The Concept of Computational Thinking in Pre-service Teachers , Education in The Knowledge Society: Vol. 19 No. 2 (2018)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−