The fall of the walls of knowledge in the digital society and the emerging pedagogies

Abstract

The contribution analyse the consequences of knowledge society in the transformation of the space and place for learning. We consider that there are three main pillars in the new learning spaces that we have to take into account: the seamless learning, the ubiquity and the personal learning networks. The emergent pedagogies have to facilitate the fall of the walls of the knowledge. It is necessary to provide new skills for lifelong learning and wide learning. We consider that it is necessary the development of new pedagogies much more transparent and based on learning design. This article deals with the actual meaning of knowledge and the changes involved the place and time for learning through the characterization of learning. Finally, we establish the characteristics and dimensions of emerging pedagogies to enable the removal of the walls of knowledge.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ADELL, J., & CASTAÑEDA, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. HERNÁNDEZ, M. PENNESI, D. SOBRINO & A. VÁZQUEZ (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. págs. 13-32.

ATTWELL, G. (2007). The Personal Learning Environments - the future of eLearning? eLearning Papers, 2(1), 1-8.

BARTOLOMÉ, A. & STEFFENS, K. (2011). Technologies for self-regulated learning. En R. CARNEIRO, P., LEFRERE, K., STEFFENS, K. & UNDERWOOD, J. (Eds.), Self-regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments: A European Review (pp. 21-31). Rotterdam: Sense Publishers.

BEREITER, C. (2002). Education and mind in knowledge age. Hillsdale: N.J, Lawrence Erlbaum associates.

BURBULES, N. C. (2014). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados: educación y sociedad, 1(1), 131-134.

CONOLE, G. (2013). Las pedagogías de los entornos personales de aprendizaje. En L. CASTAÑEDA & J. ADELL (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 185-188). Alcoy: Marfil.

COPE, B., & KALANTZIS, M. (2010). “Multialfabetización”: nuevas alfabetizaciones, nuevas formas de aprendizaje. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 25(98), 53-92.

DEWEY, J. (1975). Democracia y Educación. Madrid: Morata.

DOWNES, S. (2010). New technology supporting informal learning. Journal of Emerging Technologies in Web Intelligence, 2(1), 27-33.
http://dx.doi.org/10.4304/jetwi.2.1.27-33

FREIRE, J., & SCHUCH BRUNET, K. (2010) Políticas y prácticas para la construcción de una universidad digital. La Cuestión Universitaria, 6. Boletín Electrónico de la Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria, UPM, 2: 85-94.

HAN, B-C. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.

HAN, B-C. (2014). Psicopolítica. Barcelona:Herder.

INNERARITY, D (2011). La democracia del conocimiento. Por una Sociedad inteligente. Barcelona: Paidós.

JOKISALO, E., & RIU, A. (2009). Informal learning in the era of Web 2.0. eLearning Papers. 14(5).

LUHMANN, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. Barcelona: Anthropos.

MOR, Y., & CRAFT, B. (2012). Learning design: reflections upon the current landscape. Research in learning technology, 20.
http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v20i0.19196

SHARPLES, M., et al. (2012), Innovating Pedagogy makers. Milton Keyne: Open University.

SIEMENS, G. (2006). Connectivism: Learning theory or pastime of the self-amused. Manitoba, Canada: Learning Technologies Centre.

SIEMENS, G. (2010). Conociendo el conocimiento. Ediciones Nodos Ele.

SUÁREZ, C. (2012). De la escuela-lugar a la escuela-nodo. Blog sobre Educación y Virtualidad. Recuperado el 20 diciembre de 2014. http://educacion-virtualidad.blogspot.com.es/2012/03/de-la-escuela-lugar-la-escuelanodo.html

VELETSIANOS, G. (2010). A definition of emerging technologies for education. En VELETSIANOS, G. (ed.) Emerging technologies in distance education (pp. 3-22). Athabasca, CA: Athabasca University Press.

WILD, F., MÖDRITSCHER, F., & SIGURDARSON, S. (2008). Designing for change: mash-up personal learning environments. eLearning Papers, 9.
Gros, B. (2015). The fall of the walls of knowledge in the digital society and the emerging pedagogies. Education in The Knowledge Society, 16(1), 58–68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Begoña Gros

,
Universidad de Barcelona
Facultad de EducaciónUniversidad de Barcelona
+