Mediamorphosis and misinformation in the infosphere: media, digital and information literacy face of changes in information consumption habits

  • Juan Ignacio Aguaded
    Universidad de Huelva. ignacio[at]aguaded.es
  • Luis M. Romero-Rodríguez
    Universidad de Huelva.

Abstract

From a theoretical reflection, this work is evidence that the current communicational and digital ecosystem is endogenous and systemically misinformative, as it has gradually become an information overload and infoxicative scenario, traversed by a dynamic of mediamorphosis, in which traditional media are looking to compete for the preference of the audience facing the multiplicity of digital platforms in the way of their economic subsistence, usually spreading pseudo-contents with limbic great value, but lacking useful in the process of decision making. Consequently, this paper analyzes the above problems by reviewing various multidisciplinary academic contributions to later refer those from within the theories of media, digital and information literacy contribute recommendations and pragmatic schemes to cope with the situation. The work focuses on media-digital society in the context of media convergence and multiple screens, outlining the social changes that are currently embedded audiences. Obtained results showed the need to adapt an “infodiet” or media ecology from the user’s perspective, alternating moments of disconnection, without deserting the efforts that Educommunication and communication policy could contribute in social transformation, in order promote educational, cultural and informative content from the perspective of pluralism, citizen participation and pragmatic reconstruction towards public service media.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AGUADED, J.I. (2014). Desde la infoxicación al derecho a la comunicación. Comunicar, 4(21), 7-8.
http://doi.org/vgx

ALEXA. (2014). Actionable Analytics for the Web: Buzzfeed.com. Recuperado el 21 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/crPCV3

ARRÁEZ, R., (1998). La comunicación para el desarrollo. Su aplicación para el medio radio. Revista Latina de Comunicación Social, 9 (1).

ASOCIACIÓN DE LA PRENSA DE MADRID. (2013). Informe anual de la profesión periodística. Recuperado el 20 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/inykkI

BADKE, W. (2009). Media, ICT, and Information Literacy. Online, 3(5), 47-49.

BOEKHORST, A.K. (2012). (M)IL and its Kind. International Conference of the Media and Information Literacy for Knowledge Society (Moscow).

CÁCERES-ZAPATERO, M.D. (2013). El discurso de los expertos a propósito de la telerrealidad. Estudios sobre el mensaje periodístico, 20(2), 661-676.
http://doi.org/xv7

CORNELLA, A. (2010). Infoxicación: Buscando un orden en la información. Barcelona: Infonomía.

DE-PABLOS, J. & MATEOS-MARTÍN, C. (2004). Estrategias informativas para acceder a un periodismo de calidad, en prensa y TV: Patologías y tabla de mediación para recuperar la calidad en prensa. Ámbitos, 11-12, 341-365.

ETLING, B., KELLY, J., FARIS, R. & PALFREY, J. (2009). Mapping the Arabic Blogosphere: Politics, Culture, and Dissent. Harvard University: The Berkman Center for Internet and Socie-ty. Recuperado el 18 de diciembre
de 2014 de: http://goo.gl/pbQKZv

FLORIDI, L. (2014). L´informazione trasdiegetica. Lectio magistralis di Luciano Floridi. Universitá Degli Studi di Ferrara. Recuperado el 20 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/OCc8Px

FREEMAN, J. (2009). The Tyranny of E-mail: The Four-Thousand-Year Journey to Your Inbox. Nueva York: Scribner

HANSON, J. (2007). 24/7: How Cell Phones and the Internet Change the Way We Live, Work and Play. Westport, USA: Praeger Publishers

HONORÉ, C. (2004). In Praise of Slowness. Nueva York: Harper Collins.

HUMANES, M. L. (2006). La Anarquía Periodística: Por qué le llaman información cuando quieren decir... En F. ORTEGA, Periodismo sin Información. (pp. 51-75). Madrid: Tecnos.

IAB EUROPE. (2014). Mediascope Europe Bulletin. Recuperado el 19 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/wXnqXI

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE). (2014). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares: Año 2014. Recuperado el 17 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/8bGUiV

INTERNATIONAL DATA CORPORATION. (2013). Amount of Global Data. Recuperado el 19 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/4nYEx1

INTERNATIONAL TELECOMMUNICATION UNION (ITU). (2013). The World Telecommunication Indicators Database. Recuperado el 17 de
diciembre de 2014 de http://goo.gl/iMeCxF

JACOBY, J. (1977). Information Load and Decision Quality: Some Contested Issues. Journal of Marketing Research, 14(4), 569-573.
http://dx.doi.org/10.2307/3151201

JANTZ, G.L. (2012). #Hooked: The Pitfalls of Media, Technology and Social Networking. Florida: Siloam Press.

JOHNSON, C. A. (2012). The Information Diet: A Case for Conscious Consumption. San Francisco: O’Reilly & Associates.

KARLOVA, N. & FISHER, K. (2012). “Plz RT”: A Social Difussion Model of Misinformation and Disinformation for Understanding Human Information Behaviour. Proceedings of the ISIC2012 (Tokyo). Lee, A.Y.L. & So, C.Y.K. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: simi-litudes y diferencias. Comunicar 21(42), 137-146.
http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-13

LIPPMAN, W. (1922). Public Opinion. New York: McMillan.

LIVINGSTONE, S., VAN COUVERING, E.J. & THUMIM, N. (2005). Adult Media Literacy: A Review of the Literature. London: Ofcom.

LÓPEZ-GARCÍA, A. (2004). La desinformación en la aldea global como forma de conocimiento. Ágora: Revista de Ciencias Sociales, 10, 19-30.

MALHOTRA, N. K. (1984). Reflections on the Information Overload Paradigm in Consumer Deci-sion Making. Journal of Consumer Research, 4(10), 436-440.
http://dx.doi.org/10.1086/208982

MARCUSE, H. (1968). El hombre unidimensional. México: Ariel.

MILGRAM, S. (2010). The Individual in a Social World: Essays and Experiments. Londres: Print-er&Martin.

NIELSEN. (2014). Nielsen World Internet Stats. Nielsen Corporation. Recuperado el 19 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/P75CTk.

ORTEGA, F. (2006). Periodismo sin información. Madrid: Tecnos. Palomo, M.A. (2014). Telerrealidad: Las pantallas son suyas. El País. Recuperado el
21 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/PlxR9e

PÉREZ-LATRE, F.J. (2011). Paradojas de la comunicación digital. Aceprensa, 29 julio 2011. Recuperado el 14 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/hiRqkX

PÉREZ-RODRÍGUEZ, MA. (2003). La paradoja de la comunicación sin fronteras. La “fractura digital”. Portularia, 3, 299-310.

PÉREZ-TORNERO, JM. (2005). El futuro de la sociedad digital y los nuevos valores de la educación en medios. Comunicar, 25, 247-258.

ROMERO-RODRÍGUEZ, L. (2014). Pragmática de la desinformación: Estratagemas e incidencia de la calidad informativa de los medios. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva: Repositorio Institucional Arias Montano. Recuperado el 22 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/gzy95A

ROTTEN, J., OLSZEWSKI, D., CHARLETON, M. & SOLER, E. (1978). Loud Speech, Conglomerate Noise, and Behavioral Aftereffects. Journal of Applied Psychology, 6(3), 360-365.

SARTORI, G. (1998). Homo Videns: La Sociedad Teledirigida. Madrid: Taurus.
http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.63.3.360

SEARLE, J.R. (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós.

SERRANO-PUCHE, J. (2013). Hacia una “comunicación slow”: El hábito de la desconexión digital periódica como elemento de alfabetización mediática. Trípodos, 34, 201-214.

SERRANO-PUCHE, J. (2014). Por una dieta digital: hábitos mediáticos saludables contra la “obesidad informativa”. Ambitos, 24.

SHENK, D. (2003). Information Overload, Concept of. En E. Science, Encyclopedia of Interna-tional Media and Communications, 2, 396-399. Boston: Elservier.

SOENGAS, X. (2013). El papel de Internet y de las redes sociales en las revueltas árabes: Una alternativa a la censura de la prensa oficial. Comunicar, 4(21), 147-155.
http://doi.org/xvq

STEWART, T. R., MONINGER, W. R., HEIDEMAN, K., & REAGAN-CIRINCIONE, P. (1992). Effects of Improved Information on the Components of Skill in Weather Forecasting. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 53, 107-134.
http://dx.doi.org/10.1016/0749-5978(92)90058-F

THOM, R. (1992). Pouvoirs de la forme. Paris: Aarhus University.UNESCO (2012). Media and Information Literacy. Communication and Information. Recuperado el 2 de diciembre de 2014 de: http://goo.gl/gaq2dT

VICTORIA-MAS, J.S., GÓMEZ-TINOCO, A. & ARJONA-MARTÍN, J.B. (2012). Comunicación “Slow” (y la publicidad como excusa). Madrid: Fragua.

WAJCMAN, J., BITTMAN, M. & BROWN, J. (2009). Intimate Connections: The Impact of (2009). Intimate Connections: The Impact of the Mobile Phone on Work/Life Boundaries. En: GOGGIN, G.; HJORTH, L. (eds.). Mobile Technologies: From Telecommunications to Media. Nueva York: Routledge, 9-22.

WATZLAWICK, P. (1979). ¿Es real la realidad? Confusión, Desinformación, Comunicación. Barcelona: Heider.
Aguaded, J. I., & Romero-Rodríguez, L. M. (2015). Mediamorphosis and misinformation in the infosphere: media, digital and information literacy face of changes in information consumption habits. Education in The Knowledge Society, 16(1), 44–57. https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Ignacio Aguaded

,
Universidad de Huelva.
Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento Didáctica de la Educación. Universidad de Huelva.

Luis M. Romero-Rodríguez

,
Universidad de Huelva.
Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento Didáctica de la Educación. Universidad de Huelva.
+