Educational research today: in search of legitimation

Abstract

Current educational research must overcome serious epistemological conflicts that condition its development: incommensurability, difficulty of integration, relativism, among others. These questions arise because this research has justified its field and practice based on its own historicity. The presence of these problems has led to a task of seeking legitimacy; however, this legitimation continues to be based on the historicity of research and its productions. In this way, the research is enveloped in a circle from which it cannot leave unless the eyes of the researchers begin to transcend the field itself and its own practice.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Christopher, J. (2016) Insufficiency of Entitlement Criteria as Justification for Knowledge Claims in Narrative Research. Philosophical Studies in Education, 47, 108-117.

Code, L. et al. (2012) Epistemological Diversity: A Rountable, en Ruitenberg, C. y Phillips, D. C. (eds.) Education, Culture and Epistemological Diversity: Mapping a Disputed Terrain. New York, Springer, 121-143. - https://doi.org/10.1007/978-94-007-2066-4_7

Denzin, N. y Lincoln, Y. (eds.) (2000) Handbook of Qualitative Research. London, Sage Publications.

Elliot, J. (2005) La investigación-acción en educación (5.ª edición). Madrid, Morata.

Feyerabend, P. (1986) Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Madrid, Tecnos.

Flick, U. (2015) Dise-o de la investigación cualitativa. Madrid, Morata.

Galeano, M. E. (2004) Dise-o de proyectos de investigación cualitativa. Medellín – Colombia, Fondo Editorial Universidad eafit.

Gelonch Villarino, S. (2010) Voz «Inconmensurabilidad», en González García, A. (ed.) Diccionario de filosofía. Pamplona, eunsa.

Gurdián Fernández, A. (2007) El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José-Costa Rica, cecc- aeci.

Horsthemke, K. (2017) «Epistemological Diversity» in Education: Philosophical and Didactic Considerations. Forum Pedagogiczne, 1, 265-282. Consultado el 29 de marzo de 2018. http://edoc.ku-eichstaett.de/20468/1/18.Horsthemke.pdf.

Kuhn, T. (2004) La estructura de las revoluciones científicas (8.ª reimpresión). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Latorre, A. (2003) La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, Graó.

Martín, A. V. (2007) El status epistemológico y el objeto de la Ciencia de la Educación. Tesis doctoral. San Juan, Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes.

Méndez Coca, D. (2013) La metodología científica y la investigación educativa. Acta Universitaria, 23 (1), 23-30. Consultado el 28 de marzo de 2018. http://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/viewFile/410/pdf.

Méndez Pardo, A. y Méndez Pardo, S. (coords.) (2007) El docente investigador en educación: Textos de Wilfred Carr. Chiapas-México, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Morse, J. (1991) Approaches to Qualitative-Quantitative Methodological Triangulation. Nursing Research, 40 (2), 120-123. - https://doi.org/10.1097/00006199-199103000-00014

Newman, I.; Ridenour, C.; Newman, C.; Smith, S. y Brown, R. (2012) Detecting Low Incidents Effects: The Value of Mixed Methods Research Designs in Low-N Studies. Mid-Western Educational Researcher, 25 (4), 31-46.

Ridenour, C. y Newman, I. (2008) Mixed Methods Research: Exploring the Interactive Continuum. usa, Southern Illinois University Press.

Rodríguez Gómez, D. y Valldeoriola Roquet, J. (2001) Metodología de la investigación. Catalu-a, Universitat Oberta de Catalunya. Consultado el 30 de agosto de 2017. http://myuvmcollege.com/uploads/lectura2011-09/Metodolog%C3%ADa%20de%20investigaci%C3%B3n-2064.pdf.

Rodríguez Sabiote, C.; Pozo Llorente, T. y Gutiérrez Pérez, J. (2006) La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. Relieve, 12 (2), 289-305.

Shavelson, R. y Towne, L. (eds.) (2002) Scientific Research in Education. Washington, dc, National Academy of Sciences.

Siegel, H. (2012) Epistemological Diversity and Education Research: Much Ado About Nothing Much? en Ruitenberg, C. y Phillips, D. C. (eds.) Education, Culture and Epistemological Diversity: Mapping a Disputed Terrain. New York, Springer, 65-83. - https://doi.org/10.1007/978-94-007-2066-4_4

Sirvent, M. T. (2007) Investigación-acción participativa. Conferencia dada en la Pre-Jornada de Acción Participativa en Investigación, Bahía Blanca, Argentina. Consultado el 3 de abril de 2017. https://www.youtube.com/watch?v=4M-_TVc9mCw.

Suasnábar, C. (2013) La institucionalización de la educación como campo disciplinar. Un análisis desde la perspectiva de la historia social de las ciencias sociales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (59), 1281-1304.

Vasilachis de Gialdino, I. (1992) Métodos Cualitativos i. Los problemas teórico-epistemológicos. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina. Consultado el 3 de abril de 2017. http://www.ceil-conicet.gov.ar/acerca-de/integrantes/irene-vasilachis-de-gialdino/.

Vasilachis de Gialdino, I. (2009) Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. Forum: Qualitative Social Research, 10 (2), 1-26.

Vasilachis de Gialdino, I. (2011) De las nuevas formas de conocer y de producir conocimiento, en Denzin, N. y Lincoln, Y. Manual de Investigación Cualitativa. Vol. i. El campo de la Investigación Cualitativa. Barcelona, Gedisa.

Yeasmin, S. y Ferdousour Rahman, K. (2012) «Triangulation» Research Method as the Tool of Social Science Research. bup Journal, 1 (1), 154-163.
Boarini, M. G. (2018). Educational research today: in search of legitimation. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 133–155. https://doi.org/10.14201/teoredu301133155

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Gisella Boarini

,
Universidad Nacional de Cuyo
conicet-Centro de Investigaciones Cuyo. Primitivo de la Reta 522. 5500, Mendoza
+