The Illusory ‘Outsides’ of Libertarian Education

Abstract

The assertion of the inherent goodness of human beings has been one of the cornerstones of Anarchist thought. Thus, many strands of anarchism have directed their political activity towards the goal of deserting from capitalist society in order to reinstate this primal tendency to the Good. This article exposes the variations of this argument throughout history, along with its educational implications, whilst critizicing both their erroneous premises -the existence of two ‘outsides’ lying beyond society where emancipatory potencies are said to reside- and the means through which some anarchists have unsuccessfully tried to overcome the essentialism of their comrades. In demonstrating the falsity of those ‘outsides’ the worrying political implications of taking the illusions of the possibility of desertion at face value will be unfolded. Given its impossibility, any attempts at affirming its actuality leads to an uncritical form of praxis which cannot but reproduce the capitalist social relations. In the last instance, the latter unwillingly naturalizes the class society it manifestly opposes. Finally, the last section will expose several theses on how to organize our practice in a revolutionary direction. First, the need to depart from a materialist conception of the human essence, which, rather than portraying it as a set of potencies prior to society, and thus asocial and transhistorical, it understands it as the ensemble of social relations at a given stage. Second, emancipatory possibilities being harboured by the latter, i.e., capitalist social forms, rather than inscribed in an abstract ‘human nature’, it follows that a struggle consciously directed in and against those forms should substitute calls for ‘desertion’.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguiriano, M. (en prensa-a). En el nombre de lo humano. Subjetividad y alienación en Marx. En L. Felipe (Ed.), Anatomías de Marx. Sapientia.
Aguiriano, M. (en prensa-b). Huidas hacia ninguna parte. Para una crítica marxista de la ideología de la huida. Res Publica.
Avrich, P. (1980/2006). The Modern School Movement. Anarchism and education in the United States. AK Press.
Bakunin, M. (1882/2006). Dios y el Estado. Terramar.
Bakunin, M. (1986). Miguel Bakunin: La Educación Integral. En F. García Moriyón (Ed.), Escritos anarquistas sobre educación. Bakunin, Kropotkin, Mella, Robin, Faure y Pelloutier (pp. 21-34). Zero.
Cappelletti, Á (2010). Francisco Ferrer y la pedagogía libertaria. La Malatesta.
Cornaton, M. (1977). Análisis crítico de la no-directividad. Marsiega.
Cuevas Noa (2014). Anarquismo y educación. La propuesta sociopolítica de la pedagogía libertaria (2ª. ed.). Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo.
De Cambra Bassols, J. (1981). Anarquismo y positivismo. El caso Ferrer. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Faure, S. (1986). Sébastien Faure: La Ruche (La Colmena). En F. García Moriyón (Ed.), Escritos anarquistas sobre educación. Bakunin, Kropotkin, Mella, Robin, Faure y Pelloutier (pp. 84-112). Zero.
Faure, S. (2013). La Ruche. Una experiencia pedagógica. La Malatesta-Tierra de Fuego.
Ferrer i Guàrdia, F. (1910/2013). La Escuela Moderna. Póstuma explicación y alcance de la enseñanza racionalista. La Malatesta.
Fontán Jubero, P. (1978). La escuela y sus alternativas de poder. Estudio crítico sobre la autogestión educativa. CEAC.
García, H. C. y Olmeda, A. (2015). Aprendiendo a obedecer. Crítica del sistema de enseñanza. La Neurosis o Las Barricadas.
González, B. (2004). El Roure: una escuela para cuidar el alma infantil. Cuadernos de Pedagogía, 341, 30-35.
Holloway, J. (2010). Crack Capitalism. Pluto Press.
Illich, I. (1971/2006). La sociedad desescolarizada. En V. Borremans y J. Sicilia (Rev.), Obras reunidas I (pp. 189-326). FCE.
Kozol, J. (1972). Free Schools. Houghton Mifflin.
Kropotkin, P. A. (1902/2020). El apoyo mutuo: Un factor de evolución. Pepitas de Calabaza, 3ª. ed.
Lerena, C. (1983). Reprimir y liberar. Crítica sociológica de la educación y de la cultura contemporánea. Akal.
Lerena, C. (1989). Escuela, ideología y clases sociales en España. Círculo de Lectores.
Manacorda, M. A. (1977). El principio educativo en Gramsci. Sígueme.
Martín Luengo, J. (1993). La Escuela de la Anarquía. Madre Tierra.
Marx, K. (1845). Tesis sobre Feuerbach. https://www.marxists.org/espanol/m-e/1840s/45-feuer.htm
Morris, B. (2014). Bakunin and the human subject. Anarchist Studies, 22(2), 8-16. https://www.proquest.com/scholarly-journals/bakunin-human-subject/docview/1635249316/se-2
Movimiento Libertario Español. C. N. T. en Francia. (1945). Memoria del Congreso de Federaciones Locales celebrado en París del 1.º al 2 de mayo de 1945. Dictámenes. Comité Nacional. https://books.google.es/books?id=wSJYAAAAMAAJ&hl=es&pg=PA1#v=onepage&q&f=false.
Neill, A. S. (1975a). Padres problema y los problemas de los padres. Editores Mexicanos Unidos.
Neill, A. S. (1975b). Summerhill: un punto de vista radical sobre la educación de los niños. FCE.
Palacios, J. (1984). La cuestión escolar. Críticas y alternativas (6ª. ed.). Laia.
Pérez Rueda, A. (2022). Las falsas alternativas. Pedagogía libertaria y nueva educación. Virus.
Ponce, A. (2005). Educación y lucha de clases. Akal.
Puig Rovira, J. M. (2001). Alexander S. Neill y las pedagogías antiautoritarias. En J. Trilla (Coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (pp. 151-176). Graó.
Rousseau, J. J. (1762/1990). Emilio, o De la educación. Alianza.
Ruano Bellido, R. (Ed.). (2013). Contra la ignorancia. Textos para una introducción a la pedagogía libertaria. El Viejo Topo.
Saraceno, C. (1977). Experiencia y teoría de las comunas infantiles. Libros de Confrontación.
Sarno, G. (2016). Introducción a la pedagogía libertaria: con algunos ejemplos históricos en el Estado español. Autor.
Seuillères. (1971). A. S. Neill: Libres enfants de Summerhill. Esprit, 7-8, 180-182.
Snyders, G. (1978a). ¿Adónde se encaminan las pedagogías sin normas? Paidós, 2ª. ed.
Snyders, G. (1978b). Escuela, clase y lucha de clases. Comunicación.
Stirner, M. (1844/2004). El único y su propiedad. Valdemar.
Tiana Ferrer, A. (1987). Educación libertaria y revolución social. Escuela Abierta.
Tort Bardolet, A. (2001). Ivan Illich: la desescolarización o la educación sin escuela. En J. Trilla (Coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (pp. 271-296). Graó.
Pérez Rueda, A. (2024). The Illusory ‘Outsides’ of Libertarian Education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 36(1), 53–71. https://doi.org/10.14201/teri.31256

Downloads

Download data is not yet available.
+