Teaching the use of ict to older people: an account of an experience

  • Cristina Moreno Pabón
    Facultad de Educación. Universidad Autónoma de Madrid cristina.moreno[at]uam.es
  • Cristina Alconada Fernández
    Experta en Tecnología Educativa, profesora de Pluma y Arroba
  • José Dulac Ibergallartu
    Director de Pluma y Arroba y de la investigación Aula Adaptativa

Abstract

In this article, we present the research we have been developing for the last two years, working with ict resources and tools to teach older people about its use, functionalities and benefits that can be provided to them. We believe that in today’s society we have not given a satisfactory response to the formation of this group of older people that we think is disadvantaged in terms of the use of ict training and we are considering it a necessity in the face of constant advances and changes related to technologies. The tools we have incorporated are the digital board and tablets for Internet browsing and use of some applications related to Android devices and referred to drawing and cognitive improvements, basic robots to start programming, emotional involvement and logical thinking and glasses of virtual reality to bring the immersive novelty in the knowledge or memory of different environments.The good results obtained in this period encourage us to continue and consolidate the research project and define the most appropriate didactic models and the relevant digital basic competences.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Agudo, S.; Pascual, M. A. y Fombona, J. (2012) Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 39, 193-201.

Alconada, C.; Alonso, C.; Dulac, J. y Gallego, D. (2009) La pizarra digital. Interactividad en el aula. Madrid: Cultiva.

Gallego, D. y Dulac, J. (2005) Informe final del Iberian Research Project. Recuperado de http://www.dulac.es/Iberian%20research/ Informe%20final.doc.

Moreno Pabón, C. (2012) Proyecto de Innovación Docente MeTaEducArte (Método para Talleres de Educación desde el Arte). Nuevos métodos en la educación artística: talleres de arte contemporáneo en la educación primaria e infantil. En M.ª V. de Haro de San Mateo, (coord.) Novedades Docentes en el eees (pp. 71-96). Madrid (España): Visión libros.

Moreno Pabón, C. (2013) MeTaEducArte (Método para Talleres de Educación desde el Arte). El arte contemporáneo como medio de expresión, en la Educación Infantil y Primaria con uso de tic. En Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 19, núm. especial (marzo 2013) (pp. 339-349). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Moreno Pabón, C. y Dulac, J. (2016) Aula Adaptativa y MeTaEducArte: Proyecto tic en la tercera edad. En tic actualizadas para una nueva docencia universitaria (pp. 551-566). Mc Graw Hill Education. - https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42041

Pavón, F. y Castellanos, A. (2000) Tecnologías avanzadas: nuevos retos de comunicación para los mayores. Universidad Huelva.

Pujol, R. y Abellán, A. (2016) Un perfil de las personas mayores en España 2016. Indicadores estadísticos básicos. Madrid. Informes envejecimiento en Red, n.º 14.
Moreno Pabón, C., Alconada Fernández, C., & Dulac Ibergallartu, J. (2018). Teaching the use of ict to older people: an account of an experience. Aula, 24, 93–103. https://doi.org/10.14201/aula20182493103

Downloads

Download data is not yet available.
+