Carlos Arniches and the architecture that teaches

Abstract

Carlos Arniches’s contribution to Spanish architecture for education had personal features unevenly reflected by scientific literature. The present study draws from one of the most intensive researches on this architect and his work, aiming to reflect the singularities and character of an «architecture as a tool to the service of education» that Arniches strove to give to the scholar building for the Instituto Escuela, how he tried to confer an educational character to his decisions as an architect.Historic and archival research produced documents of Arniches’s buildings, now evaluated to understand the length of the author’s challenge, as stated in pre-approvalreports. Starting from analysis supported by multimodal methods, it is sought to determine whether there are reasons to establish something like the «principles of an architecture to solve socio-educative dilemmas» in the education realm. If so, study will pursue to which measure, the subjacent intention, how do they materialize in architectural terms, and what their educational role may be, if any.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Añón, R. M. (2001) La arquitectura de las escuelas primarias municipales de Sevilla. 1900-1937. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla. Sevilla.

Añón, R. M. (200?) La Arquitectura de las Escuelas Primarias Municipales de Sevilla y su contribución al racionalismo. En Arquitectura del Racionalismo en Sevilla: Inicios y Continuidades (pp. 58-71) Sevilla: Fundación para la Investigación y Difusión de la Arquitectura.

Añón, R. M. (2008) La Arquitectura Pública Escolar de la Ciudad. Evolución y Características. en Los Cuadernos de la Ciudad Educadora, n.º 1 (pp. 29-37). Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.

Arévalo, F. (2012) El análisis documental y el levantamiento como metodología de investigación en arquitecturas desaparecidas. EGA: Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 20, 13?-1?3.

Aristóteles. Retórica, Libro 1, capítulo II, párrafo I.

Arniches, C. (1933) Sección preparatoria del Instituto Escuela de 2.ª Enseñanza – Madrid. A.C. Documentos de Arquitectura Contemporánea, n.º 9, 1.er trimestre, 27-28.

Augé, M. (1993/2009) Los no lugares: espacios para el anonimato. Madrid: Gedisa.

Bakema, J. (1962) An Emperor’s house at Split became a town for 3000 people. Forum, 2, ?5-78.

Bohigas, O. (1970) Arquitectura española de la Segunda República. Barcelona: Tusquets.

Bohigas, O. (1998) Modernidad en la arquitectura española de la Segunda República. Barcelona: Tusquets.

Bourdieu, P. (1967) Postface. En E. Panofsky Architecture gothique et pensée scolastique. París: Éditions de Munuit.

Bourdieu, P. (1977/1972) Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511812507

Bourdieu, P. (1989) Social Space and Symbolic Power. Sociological Theory, 7, 1, 1?-25. doi: https://doi.org/10.2307/202060

Bozal, V. (199?) Historia del Arte en España. Desde Goya a nuestros días. Madrid: Ediciones Istmo.

Brihuega, J. (1981) Las vanguardias artísticas en España. 1909-1936. Madrid: Istmo.

Brubaker, C. W. (1962) The relation of learning to space and vice versa. NASSP Bulletin, ?6, 197. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://bul.sagepub.com/content/?6/27?/197. doi: https://doi.org/10.1177/019263656204627433

Buckley, R. y Crispin, J. (1973) Los vanguardistas españoles. 1925-1935. Madrid: Alianza Editorial.

Cacho Viú, V. (1961) La Institución Libre de Enseñanza. Madrid: RIALP.

Cohen, L.; Manion, L. y Morrison, K. (2007) Research Methods in Education. Londres-Nueva York: Routledge.

Crespo Comesaña, J. M. y Pino Juste, M. (2010) La estética de las edificaciones escolares en Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de Galicia. Revista de Educación, 351, enero-abril, ?85-511.

Diario de Sesiones, n.os 299 y 302. Madrid: Congreso de los Diputados.

Diez-Pastor, M. C. (2003) Carlos Arniches y Martín Domínguez, y los demás. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid. Madrid.

Diez-Pastor, M. C. (2005) Carlos Arniches y Martín Domínguez. Arquitectos de la «Generación del 25». Madrid: Mairea.

Diez-Pastor, M. C. (2012a) Architectural koinè and Trans-National Spanish Architecture: En Quek y D. Deane (eds.) Nationalism and Architecture. Londres: Ashgate.

Diez-Pastor, M. C. (2012b) Carlos Arniches, arquitecto de la Junta para Ampliación de Estudios. En 100 JAE. Madrid: CSIC-Residencia de Estudiantes.

Eriksen, A. (1973) Space for learning. NASSP Bulletin, 57, 120. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://bul.sagepub.com/content/57/37?/120. Doi: https://doi.org/10.1177/019263657305737420

Fernández-Montesinos, C. (1989). El espacio en la educación infantil. Orientaciones arquitectónicas. Madrid: Consejería de Educación-CAM.

Flores, C. (1961) Arquitectura española contemporánea. Madrid: Aguilar.

Flygt, E. (2009) Investigating architectural quality theories for school evaluation: a critical review of evaluation instruments in Sweden. Educational Management Administration and Leadership, 37, 6?5. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://ema.sagepub.com/con- tent/37/5/6?5.

Freire, P. (1972) Pedagogia do oprimido. Nueva York: Herder & Herder.

García-Mercadal, F. (1928) Nuevo arte en el mundo. Arquitectura, 1928. La Gaceta Literaria, n.º 32, 15 de abril, 2.

Giner, B. (1980) 50 años de arquitectura española II. Madrid: Adir.

Grunewald, D. A. (2003) Foundations of place: a multidisciplinary frame for place-conscious education. American Educational Research Journal, ?0, 3, 619-65?. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://www.jstor.org/stable/3699??7.

Guerrero, S. (1999) Arquitectura y arquitectos en la Residencia de Estudiantes. Residencia. 8:15.

Guerrero, S. (2010) Fortuna crítica y memoria física de las arquitecturas de la JAE después de 1939. En 100 JAE, vol. 2. Madrid: CSIC-Residencia.

Hauser, A. (1973/196?) Historia social de la literatura y el arte. Madrid: Guadarrama.

Hockett, H. C. (1955) The Critical Method in Historical Research and Writing. London: Macmillan.

Hurtado, E. (199?) Del Cerro del Viento a la Colina de los Chopos. Arquitectura, n.° 297, 1.er trimestre, 66-67.

Jacobs, S. (1962) The Architecture of Martín Domínguez & Associates. Ítaca: Universidad de Cornell.

Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2001) Multimodal Discourse The Modes and Media of Contemporary Communication. Londres: Bloomsbury Academic.

Kress, G. et al. (2005) English in Urban Classrooms. London-NY: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203397305

Lefaivre, L. y De Roode, I. (2002) Aldo Van Eyck: Playgrounds. Rotterdam: NAI Publishers.

Lefaivre, L. y Tzonis, A. (1999) Aldo Van Eyck. Humanist Rebel: Inbetweening in a Postwar World. Róterdam: 010 Publishers.

Lefebvre, H. (197?) La production de l’espace. París: Éditions Anthropos.

Lubetkin, B. y Ginsberg, J. (1931) Comment conçevez-vous la fenêtre? L’Architecture d’aujourd’hui, ?.

Maure, L. (1987) Secundino Zuazo arquitecto. Madrid: coam.

Michelis, M. de (1991) Heinrich Tessenow (1876-1950). Milán: Electa.

Montgomery, T. (2008) Space matters: experiences of managing static formal learning spaces. Active Learning in Higher Education, 9, 122. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://alh.sagepub.com/content/9/2/122. doi: https://doi.org/10.1177/1469787408090839

Mumford, L. (192?) Sticks and Stones. A Study of American Architecture and Civilization. Nueva York: Boni and Liveright.

Niece, R. (1988) The impact of environment on teaching and learning. NASSP Bulletin, 72, 79. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://bul.segepub.com/content/72/508/79.

Núñez Izquierdo, S. (2009) Los archivos colegiales de arquitectos y aparejadores y su utilidad para la investigación de la historia de la arquitectura contemporánea. En Archivos y fondos documentales para el arte contemporáneo (pp. 307-313). Valladolid: Junta de Castilla y León-Universidad de Extremadura.

Oliver Jaume, J. y Seguí Aznar, M. (eds.) (1998) Guillem Forteza, arquitecte escolar. Palma: Consellería de Cultura, Educació i Esports-Govern Balear.

Ontañón, E. (2010) El Instituto-Escuela, laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. En 100 JAE, vol. 2. Madrid: CSIC-Residencia.

Rappoport, A. (1969) House, Form and Culture. Englewood Cliffs-N.J.: Prentice Hall.

Rodríguez Méndez, F. J. (200?) Arquitectura escolar en España (1857-1936). Madrid como paradigma (pp. ?53-?59). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Rodríguez Méndez, F. J. (2007) La Institución Libre de Enseñanza y la arquitectura escolar. Historia de la Educación, n.º 25, ?67-?91. Universidad de Salamanca.

R. A. (1928) A.D.G.B. Bundeschulle im Bernau bei Berlin. Arquitectura, n.º 112, 25?-263.

S. A. (193?) Instituto-Escuela de Madrid. Nuevas Formas, 193?, pp. 5-10.

S. A. (1935) Nuevo pabellón del Instituto Escuela destinado a párvulos. Nuevas Formas, 233-253.

Salmerón, P. y Pérez Torre, R. M. (201?) La investigación documental aplicada a la restauración del patrimonio inmueble. Archivamos: Boletín ACAL, 91, 29-36.

Santana, F. y Pérez Luque, M. J. (1993) Superando barreras de dispersión documental en investigación. Communication & Society, 1-2.

Scott, J. (1990) A Matter of Record. Cambridge: Polity Press.

Sureda García, B. (2008) L’educació a Mallorca a l’època de la Guerra Civil: els canvis a la cultura escolar. Educació i Història de l’Educaciò, 12, 65-90.

Tafuri, M. y Dal Co, F. (2012) Architettura Contemporanea. Storia universale dell’architettura. Milán: Electa, 1.ª ed., 1976.

Tzonis, A. y Lefaivre, L. (1986) Classical Architecture. The Poetics of Order. Cambridge-Mass.: MIT Press.

Ucha, R. (1980) 50 años de arquitectura española I. Madrid: Adir.

Val Moreno, G. del (2011) La verdad del documento: problemática de las fuentes documentales en la investigación de la actividad artística de Giovanni Battista Crescenzi. Anales de Historia del Arte, vol. extra, 93-110.

Van Eyck, A. (1979) Ironbound statement. Niet om het even. Amsterdam: Van Gennep.

Vázquez Astorga, M. (2013) Escuelas de enseñanza primaria pública en Aragón (1923-1970). Zaragoza: Institución «Fernando el Católico».

Vázquez Ramil, R. (2012) Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. Madrid: Akal.

Vieira de Almeida, P. (2005) Da teoria, oito lições. Porto: CEAA-ESAP.

Viñao, A. (2010) Pedagogía y experiencias educativas en la jae: revisión historiográfica y nuevos enfoques. En 100 JAE, vol. 2. Madrid: csic-Residencia.

Vygotsky, L. (1933/1966) Play and its role in the mental development of the child. Voprosy psikhologii, 1966, 6. Trad. Catherine Mulholland. Recuperado el 30 de abril de 2017, de www.marxists.org.

Vygotsky, L. (1978) Mind in Society: the Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, ma: Harvard University Press.

Woolner, P.; Hall, E.; Wall, K. y Dennison, D. (2007) Getting together to improve the school environment: user consultation, participatory design and student voice. Improving Schools, 10, 233. Recuperado el 30 de abril de 2017, de http://imp.sagepub.com/con-tent/10/3/233.
Diez-Pastor Iribas, C., & Diez-Pastor Iribas, S. C. (2017). Carlos Arniches and the architecture that teaches. Aula, 23, 179–214. https://doi.org/10.14201/aula201723179214

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Concha Diez-Pastor Iribas

,
ACTA
Dra. Arq. y MRES. Investigadora principal ACTA

Sara C. Diez-Pastor Iribas

,
ACTA
Investigadora ACTA
+