The approach of Hospital Pedagogy in the Venezuelan context

Abstract

This document is intended to represent the reality of Hospital Pedagogy in Venezuela. Its purpose is to provide a historical view first, of the most significant events that allowed the emergence, development and consolidation of Hospital Pedagogy in Venezuela, as well as the implementation and commissioning of the first hospital wards. Then, addressing teacher training in Hospital Pedagogy, he continues to research in the advancement of this type of education in our context, as well as the description of programs and projects conducted in the country for the benefit of the hospitalized population and the presentation of some final considerations.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cardone, P. y Monsalve, C. (2010) Pedagogía Hospitalaria. Una propuesta educativa. Caracas: FEDUPEL.

Fundación Musical Simón Bolívar. Programa de Atención Hospitalaria. Recuperado el 26 de agosto de 2016, de https://fundamusical.org.ve/educacion/programa-de-atencion-hospitalaria/.

Fundación Telefónica (2014) Sistematización de buenas prácticas. Atención integral del niño, niña y adolescente en Aulas Fundación Telefónica en Hospitales. Caracas: Fundación Telefónica Venezuela.

Hermo, C. (2013) El perfil del docente que labora en espacios educativos en el contexto hospitalario. Revista Latidos, 3, 30.

Izaguirre, M. (2007) Saludarte: Proyectos de Atención Integral a Niños Pacientes. Recuperado el 06 de septiembre de 2016, de http://www.pedagogiahospitalaria.net/jornadas/2007/ ponencias/Maria_Antonieta_Izaguirre.pdf.

John, Y. (2006) La Pedagogía Hospitalaria en el Marco del Sistema Educativo Bolivariano.
Caracas: Ministerio de Educación y Deportes.

Ley Marco para la Pedagogía Hospitalaria en América Latina y el Caribe (2014) Comisión de Educación, Cultura, Ciencia, Tecnología y Comunicación. Chile.

Ley Orgánica para la Protección del niño, niña y del adolescente (1998) Gaceta Oficial de la República de Venezuela, n.º 5266, 2 de octubre de 1998. Venezuela.

Lizardo, J. (2010) Programa de la asignatura electiva Abordaje pedagógico del infante en situación de hospitalización. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Lizasoáin, O. (2016) Pedagogía Hospitalaria. Guía para la atención psicoeducativa del alumno enfermo. Madrid: Síntesis.

Rodríguez, L. (2012) Programa de la asignatura electiva Pedagogía Hospitalaria. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Escuela de Educación.

Serradas, M. (2008) Los derechos de los niños hospitalizados: Un compromiso ineludible. Revista Archivos Venezolanos de Puericultura y Pediatría, 71 (2), 59-67.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. Ministerio de Educación (1998) Conceptualización y Política de la atención educativa de las personas con impedimentos físicos. Caracas: Autor.

Violant, V.; Molina, M. y Pastor, C. (2011) Pedagogía Hospitalaria. Bases para la atención integral. Barcelona: Laertes.
Serradas Fonseca, M. (2017). The approach of Hospital Pedagogy in the Venezuelan context. Aula, 23, 121–134. https://doi.org/10.14201/aula201723121134

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marian Serradas Fonseca

,
Universidad Nacional Abierta de Venezuela
Universidad Nacional Abierta de Venezuela, Centro Local Yaracuy.
+