Comparative Study of Academic Stress Associated with Returning to School after COVID-19 of Students of the Bachelor’s Degree in Preschool Education within the Normal School Training System in Mexico

  • Fabiola Lizet González Gutiérrez
    Instituto de Estudios Superiores de Educación Normal Gral. Lázaro Cárdenas del Río, Cuidad Lerdo, Durango flizet[at]yahoo.com
  • Solyenitzi Guadalupe González Gutiérrez
    Investigadora independiente

Abstract

The initial training of the students of the Degree in Preschool Education at the Institute of Higher Studies of Normal Education Gral. Lazaro Cárdenas del Río, takes place in an endless number of situations and they experience a set of individual and institutional situations, product of the demand and the demand to which they are exposed during the teaching and learning experiences when studying the degree, coupled with the post-COVID-19 face-to-face return process that has brought conditions that have affected the physical, psychological and behavioral reactions of our students and that has been manifested in their learning process. The main objective of the present investigation is to identify the levels of academic stress of the students of the degree in preschool education. The present investigation is a quantitative approach, whose scope is descriptive, not experimental, correlational. For this, the instrument used for data collection was based on the SISCO Inventory of Academic Stress (SV-21). The results where possible explanatory causes are analyzed, as well as some intervention measures to reduce stress in students of the Degree in Preschool Education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. A. (1989). Stress, un enfoque integral. Científico-Técnica.
BARRAZA, A. (2007). Estrés académico: un estado de la cuestión. Psicología Científica.com. http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologiapdf-232-estres-academicoun-estado-de-la-cuestion.pdf [4, octubre, 2022].
BARRAZA, A. (2018). Inventario sisco sv-21. Inventario sistémico cognoscitivista para el estudio del estrés académico. Segunda versión de 21 ítems. Ecorfan, México. https://bit.ly/3aYzbY1.Barraza, A. (junio, 2020). El estrés de pandemia (COVID 19) en la población mexicana. Centro de Estudios Clínica e Inves-tigación Psicoanalítica S. C. México. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf
BERRÍO, N., & MAZO, R. (2011). Estrés académico. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia, 3(2), 55-82. https://bit.ly/3CcnB7m
CABANACH, R. G., FERNÁNDEZ-CERVANTES, R., GONZÁLEZ, L., & FREIRE, C. (2010). Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Fisioterapia, 32, 151-158.
CENTRO DE ESTUDIOS CLÍNICA E INVESTIGACIÓN PSICOANALÍTICA S. C. (2018). Disponible en http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf..
DOMINGUES-HIRSCH, C., DEVOS-BARLEM, E. L., DE ALMEIDA, L. K., TOMASCHEWSKI-BARLEM, J. G., LERCH-LUNARDI, V., & MARCELINO-RAMOS, A. (2018). Stress triggers in the ed-ucational environment from the perspective of nursing students. Texto & Contexto Enfermagem, 27(1).
GARCÍA, P. (2021). Educación en pandemia: los riesgos de las clases a distancia. Instituto Mexicano para la Competitividad.
GÓMEZ, G., & RIVAS, M. (2017). Resiliencia académica, nuevas perspectivas de interpretación del aprendi-zaje en contextos de vulnerabilidad social. Calidad en la Educación, 47, 215-233.
GONZÁLEZ CABANACH, R.; SOUTO-GESTAL, A.; GONZÁLEZ-DONIZ, L. Y FRANCO TABOADA, V. (2018). Perfiles de afrontamiento y estrés académico en estudiantes universitarios. Re-vista de Investigación Educativa, 36(2), 421-433. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.290901.
GONZÁLEZ VELÁZQUEZ, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pan-demia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 9(25). https://doi.org/10.31.644/IMASD.25.2020.a10
GUTIÉRREZ, J., MONTOYA, L., TORO, B., BRIÑÓN, M., ROSAS, E., & SALAZAR, L. (2010). Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Revista CES Medicina, 7-17.
JEREZ-MENDOZA, M., & OYARZO-BARRÍA, C. (2015). Estrés académico en estudiantes del Departamen-to de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 53(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002
LAZARUS, R., & FOLKMAN, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Ediciones Martínez Roca.
LÓPEZ, A. (2016). Estrés académico en maestros en formación de la ibycenech: Un estudio comparativo entre dos licenciaturas. Recie. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 3(1), 453-461. https://bit.ly/3lYxMad
MARTÍN, I. M. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, 1(25), 87-99.
MCKAY, M., DAVIS, M., & FANNING, O. (1998). Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés. Mar-tínez Roca.
POLO, A., HERNÁNDEZ, J. M., & POZA, C. (1996). Evaluación del estrés académico en estudiantes univer-sitarios. Revista Ansiedad y Estrés, 2(2-3), 159-172.
PULIDO, M., SERRANO, M., VALDÉS, E., CHÁVEZ, M., HIDALGO, P., & VERA, F. (2011). Estrés acadé-mico en estudiantes universitarios. Psicología y Salud, 31-37.
REYES, N. (2015). Síndrome de burnout y afrontamiento en médicos adscritos a la unidad de medicina fa-miliar No. 21, derivado de la pandemia COVID-19 [Tesis de Posgrado, Universidad Nacional Autóno-ma de México, Facultad de Medicina, Unidad de Posgrado].
RUIZ, A. P. (1996). El estrés en la educación. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 11, 153-166.
SARUBBI DE REARTE, E., & CASTALDO, R. I. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes uni-versitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XX Jorna-das de Investigación. Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (pp. 290-294). Facultad de Psicología – Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
UNICEF. (2016). Estado Mundial de la infancia 2017. Niños en un mundo digital. UNICEF. https://www.unicef.org/media/48611/file
González Gutiérrez, F. L., & González Gutiérrez, S. G. (2024). Comparative Study of Academic Stress Associated with Returning to School after COVID-19 of Students of the Bachelor’s Degree in Preschool Education within the Normal School Training System in Mexico. Aula, 30, 193–207. https://doi.org/10.14201/aula202430193207

Downloads

Download data is not yet available.
+