Methods for Learning Mathematical Content

  • Jakeline Amparo Villota Enríquez
    Universidade Federal do Pará, Brasil javillota[at]hotmail.com
  • Amauri Gouveia Jr
    Universidade Federal do Pará, Brasil

Abstract

The objective of this work is to examine the existing evidence on the impact of two methods on the academic performance of students in mathematics learning. From the methodological design, this study is based on a systematic review of the literature on studies related to methods for learning mathematics in which the articles are identified, categorized and analyzed, noting their characteristics and synthesizing the main research topics and their content. For this reason, based on data consulted was Scopus by its large international reconnaissance where a total of six scientific articles corresponding to the years 2014-2019 were selected whose contents cover learning techniques in relation to academic performance in mathematics. The results show different aspects such as the authorship of the articles, the newspapers where they were published, the type of research, the data collection techniques used, and the research topics relevant to the techniques implemented in the mathematical learning process. Furthermore, a focused analysis was carried out on 5 identified topics: the implementation of the learning methods, the competence generated by the learning methods, the use of technological resources in the learning process, and the context in which the learning methods are used, finally, two learning methods influenced the academic performance of two students in mathematics.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ABELLA, P. (2014-2015). Metodología en la enseñanza de las matemáticas en Primaria. Área de Didáctica de las Matemáticas. Universitat Jaume. https://core.ac.uk/download/pdf/61479796.pdf
ALCÂNTARA, S. (2008). Aprendizagem em Matemáticas: Registro de representação semiótica. PAPIRUS.
ALVITES-HUAMANÍ, C. (2017) Herramientas TIC en el aprendizaje en el área de Matemática: Caso Escuela PopUp, Piura-Perú. Hamut’ay, 4(1), 18-30. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1393
ALRO, H., & SKOVSMOSE, O. (2006) Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Autêntica.
BIOLCHINI, J., GOMES, P., CRUZ, A., & HORTA, G. (2005). Systematic Review in Software Engineering. https://www.cos.ufrj.br/uploadfile/es67905.pdf. Consulta: 01/04/19.
CARRILLO, B. (2009). Dificultades en el aprendizaje matemático. Revista Digital: Innovación y Experiencias Educativas, 1-10.
CASTRILLÓN, L. (2013). Estrategia didáctica de enseñanza utilizando las TIC para Aritmética de Números Enteros en grado octavo: Estudio de caso. Universidad Nacional de Colombia.
CATANIA, A. C. (199). Aprendizagem: comportamento, linguagem e cognição. Artmed.
CÓRDOBA, F. (2014). Las TIC en el aprendizaje de las matemáticas: ¿Qué creen los estudiantes? Congreso iberoamericano de ciencia y tecnología, 1-9.
CRUZ, I. (2013). Matemática divertida: una estrategia para la enseñanza de la Matemática en la Educación Básica. Em I Congreso de Educación Matemática de América Central y el Caribe (CEMACYC). Santo Domingo, República Dominicana. https://www.researchgate.net/profile/Ivanovnna_Cruz_Pichardo/publication/302267222_Matematica_Divertida_Una_Estrategia_para_la_ensenanza_de_la_Matematica_en_la_Educacion_Basica/links/572f33b508ae7441519045bf/Matematica-Divertida-Una-Estrategia-para-la-ensenanza-de-la-Matematica-en-la-Educacion-Basica.pdf
DÍAZ, C.; GARCÍA, J.; GARCÍA, J., & PACHECO, D. (2013). Dificultades de aprendizaje en las matemáticas, prevención y actuación. Ediciones Pirámides. https://www.researchgate.net/profile/Jesus_Garcia33/publication/261703968_Dificultades_de_aprendizaje_en_las_matematicas_prevencion_y_actuacion/links/56c5bfc108ae7fd4625c5612/Dificultades-de-aprendizaje-en-las-matematicas-prevencion-y-actuacion.pdf
DUNLOSKY, J., RAWSON, K. A., MARSH, E. J., NATHAN, M. J., & WILLINGHAM, D. T. (2013). Improving Students’ Learning with Effective Learning Techniques Promising Directions from Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
DUVAL, R. (2003). Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. Em S. Alcântara (2008). Aprendizagem em Matemáticas: Registro de representação semiótica. PAPIRUS.
FERNANDEZ, L., & BUELA, G. (2009). Standards for the preparation and writing of Psychology review articles. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9(2), 329-344.
GODINO, J.; BATANERO, C., & FONT, V. (2013). Fundamentos de la Enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Em Didáctica de las matemáticas para maestros. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/9_didactica_maestros.pdf
GREEN, S., & HIGGINS, J. (2008). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Willey-Blackwell.
MACHADO, F. (2019). Educação Matemática e suas tecnologias. Editora Atena. DOI 10.22533/at.ed.477192405. https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2019/05/E-BOOK
-Educacao-Matematica-e-suas-Tecnologias.pdf
PALMAS, S. (2018). La tecnología digital como herramienta para la democratización de ideas matemáticas poderosas. Revista Colombiana de Educación, (74), 109-132.
PERESTELO, L. (2013). Standards on how to develop and report systematic reviews in Psychology and Health. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(1), 49-57.
RUIZ, H., & RIASCOS, Y. (2014). ¿4³ se puede leer como «cuatro subido a la tres»?: Un estudio sobre las estrategias de construcción de la representación polinomial. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa. RELIME, 17(2), 191-218. https://www.redalyc.org/pdf/335/33531649004.pdf
SANTAOLALLA, E. (2009). Matemáticas y estilos de aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(4). file:///C:/Users/User/Downloads/Santaolalla2009%20(1).pdf
SÁNCHEZ, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Redalyc, 1-19.
SÁNCHEZ-MECA, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64.
SOTO SERRANO, M. (1993). Didáctica de las matemáticas. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 8, 173-194.
UNESCO. (2004). LAS TECNOLOGIAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN EN LA FORMACION DOCENTE. PARÍS: DIVISIÓN DE EDUCACIÓN SUPERIOR.
VASCO, C. E. (1990). El aprendizaje de las matemáticas elementales como proceso condicionado por la cultura. Revista Comunicación, Lenguaje y Educación, (6), 5-26.
VILLARREAL, M. (2012). Tecnologías y educación matemática: necesidad de nuevos abordajes para la enseñanza. VEsC, 3(5), 73-94.
VILLAMÓN, M., JOB, I., VALENCIANO-VALCÁRCEL, J., & DEVÍS-DEVÍS, J. (2012). Estudio comparativo de cinco revistas de Ciencias del Deporte indizadas en WoS. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 281-287.
VILLOTA, J. (2016). Estratégias utilizadas por professores que ensinam matemáticas na implementação de tarefas [Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação de Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia. Salvador da Bahia. Brasil].
VILLOTA, J. (2018). Concepções utilizadas por futuros professores: Um olhar desde a integração de TIC na disciplina de Didática das Matemáticas. Em Desafios e estratégias para a Educação a Distância 2. Editora Atena. DOI 10.22533/at.ed.042182706
VILLOTA, J.; DÍAZ, M., & GÓMEZ, M. (2019). Tecnología, Sociedad y Educación: Desafíos de las TIC en el desarrollo social y sus implicaciones en la práctica educativa. Universidad Santiago de Cali.
VILLOTA ENRÍQUEZ, J. (2020). Técnicas de aprendizagem de medidas de tendência central. Evento acadêmico: Vem Brasil. Virtual Etnomatemática (Em). Brasil. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=M-Cw4W3tmUg
WEINSTEIN, C., & MAYER, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies. Em M. C. Wittrock, Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327).
Villota Enríquez, J. A., & Gouveia Jr, A. (2024). Methods for Learning Mathematical Content. Aula, 30, 147–159. https://doi.org/10.14201/aula202430147159

Downloads

Download data is not yet available.
+