Teaching Innovation on Global Citizenship Education from the Alliance between the University of Valencia and the Global Campaign for Education

  • Ana Ancheta-Arrabal
    Universitat de València Ana.ancheta[at]uv.es
  • Beatriz Cercos-Chamorro
    Universitat de València

Abstract

The work is based on the presentation of the research and training actions carried out within the framework of the teaching innovation project «World Action Week for Education (SAME)». An experience to develop socio-educational co-responsibility (UV-SFPIE_PIEC-2736915), because of the work and alliance of the University of Vàlencia (UV) with the World Campaign for Education (CME), to vindicate education. The university community together with Valencian social organizations have been collaborating since 2007 in this experience that offers opportunities for teaching innovation and a transversal approach to this right in different UV degrees. This teaching innovation project has been carried out for more than ten years by the Faculty of Philosophy and Educational Sciences of the University of Valencia by the Consolidated Group of Teaching Innovation GCID-SAMEUV (GCID23_2591527) with the collaboration of various NGOs that make up the CME in the Valencian Community. Focused on social and educational co-responsibility in both students and university teachers, various training activities connected to education for global citizenship and sustainable development have been implemented, in coherence to guarantee the right to education in accordance with the Goals. of Sustainable Development (SDG), among which we highlight quality education (SDG 4) and gender equality and empowering all women and girls (SDG 5).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALCAIDE-CAPILLA, A., & MARTÍNEZ-USARRALDE, M. J. (2017). La Educación para el Desarrollo (EpD) en un mundo diverso. Estudio comparativo de la Educación para la Ciudadanía Global (EpCG) en Paraguay y España. Quaderns electrònics sobre el desenvolupaments humà i la cooperació, 7, 19-36.
ALVENTOSA-BLEDA, E., CERCOS-CHAMORRO, B., & PASCUAL SIVERA, S. (2022). El Proyecto de innovación educativa de la SAME 2022 y la importancia del papel docente como pilar del derecho a la educación y del ODS 4. En INNOVAGOGÍA 2022. VI Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (pp. 3107-3120).
ANCHETA-ARRABAL, A., CERCOS-CHAMORRO, B., MATEU-LUJÁN, B., PASCUAL-SIVERA, S., ORELLANA, S., & HERNÁIZ, N. (2023). Transform-acció per l’Educació en la Ciudadanía Mundial. En IX Jornada d’Innovació Educativa Estimulant aprenentatges mitjançan l’us de la neuroeducació a les aules. Universitat de València.
ANCHETA-ARRABAL, A., MARTÍNEZ-USARRALDE, M. J., & SEBASTIÁN-LOZANO, J. (en prensa). La Semana de Acción Mundial por la Educación en la Universidad de Valencia. Una oportunidad para educar en la ciudadanía mundial, la justicia social y la alianza con el Sur global. En M. L. Vázquez de Agredos, & F. Marhuenda, Sostenibilidad curricular en Arte y Humanidades. Tirant Lo Blanch.
ANCHETA-ARRABAL, A., MATEU-LUJÁN, B., & PULIDO MONTES, C. (2021). Metanarrativa sobre el ODS4: Videoarte propuesto desde el proyecto de innovación SAME en la Universidad de valencia. En M. C. Romero García y O. Buzón-García (Coords.), Innovación e investigación docente en educación: Experiencias prácticas (pp. 1748-1769). Dykinson.
ANCHETA-ARRABAL, A., PASCUAL, S., & CERCOS-CHAMORRO, B. (2023). Transformar en la acción educativa para la igualdad de género. Una experiencia desde la innovación docente en la Universidad de Valencia. En B. Berral, J. A. Martínez Domingo, D. Álvarez Ferrandi, & J. J. Victoria Maldonado, Investigación e innovación educativa en contextos diferenciados (pp. 900-909). Dykinson.
ANCHETA-ARRABAL, A., PULIDO-MONTES, C., ALVENTOSA-BLEDA, M. E. & MATEU LUJÁN, B. (2018). El Proyecto de Innovación SAME: el fomento de la Responsabilidad Social Universitaria en el alumnado de la Universidad de Valencia. En IN-RED 2018. IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red (pp. 1294-1312). Universitat Politècnica de València.
APARICIO, J. E. (2022). La educación en igualdad de género en la infancia y la adolescencia en las aulas españolas: Una inversión para la transformación social. Education Policy Analysis Archives, 30, 1-27.
BARRÓN, Á., NAVARRETE, A., & FERRER-BALAS, D. (2010). Sostenibilización curricular en las Universidades españolas. ¿Ha llegado la hora de actuar? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 388-399. www.redalyc.org/articulo.oa?id=92013009018
CAMPAÑA MUNDIAL POR LA EDUCACIÓN (2023). Campaña Mundial por la Educación. España. https://cme-espana.org/
CONVENCIÓN DE LOS DERECHOS DEL NIÑO (1989). Disponible en https://www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino/texto-convencion
DÁVILA, P., & NAYA, L. M. (2003). La infancia en Europa: una aproximación a partir de la Convención de los Derechos del Niño. Revista Española de Educación Comparada, 9, 83-134.
DOCV. (2003). Ley 2/2003, de 28 de enero, de Consejos Sociales de las Universidades Públicas Valencianas. https://www.boe.es/eli/es-vc/l/2003/01/28/2/con
LAGARDE, M. (2012). El feminismo en mi vida: hitos, claves y utopías. Coordinación Relaciones Públicas.
LÓPEZ, C., VILASECA, C., & SERRANO, J. (2021). Una herramienta para erradicar la desigualdad y la violencia de género: el empoderamiento de la mujer. Revista Europea de Historia de las Ideas Políticas y de las Instituciones Públicas, 16, pp. 61-66.
MARTÍNEZ MARTÍN, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 42, 85-102.
MARTÍNEZ-USARRALDE, M. J., & LLORET-CATALÁ, C. (2020). Odeseizar la educación y la cooperación al desarrollo en España: una mirada internacional a la AOD y al ODS 4. Educar, 56 (2), 333-348.
NACIONES UNIDAS (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/es/universal-declaration-of-human-rights
NACIONES UNIDAS (2015). Objetivos y metas de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/
TOMASEVSKI, K. (2006). Dulces palabras, amargos hechos: el panorama global de la educación. En El derecho a la educación en un mundo globalizado (vol. 1, pp. 21-43).
UNESCO (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción ODS 4 – Educación 2030. Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf
UNESCO (2018). Global education monitoring report gender review 2018: Meeting our commitments to gender equality in education. http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002615/261593E.pdf
UNICEF (2023a). Monitoring the situation of children and women. Gender norms and unpaid work. https://data.unicef.org/topic/gender/gender-norms-and-unpaid-work/
UNICEF (2023b). The State of Global Learning Poverty. https://www.unicef.org/media/122921/file/StateofLearningPoverty2022.pdf
UNICEF COMITÉ ESPAÑOL (2006). Convención sobre los derechos del Niño. Nuevo Siglo, 5.
Ancheta-Arrabal, A., & Cercos-Chamorro, B. (2024). Teaching Innovation on Global Citizenship Education from the Alliance between the University of Valencia and the Global Campaign for Education. Aula, 30, 87–100. https://doi.org/10.14201/aula20243087100

Downloads

Download data is not yet available.
+