Dance, Body and Education in Chile. Perspectives of a Complex Relation

Abstract

This article proposes some perspectives about the relation between dance, body and teaching, based on the review of certain body practices that are part of formal education, in specific moments of the recent history of Chile. We will take the historical break produced by the Chilean Coup d’état from September 11, 1973 as a landmark. That’s the moment when neoliberal system began to be installed, as well as when the dictatorship made attempts on many Chilean inhabitants’ lives. Then, we’ll refer to the contribution of a specific dance school in Chile, founded during the military dictatorship, that was dedicated to the training of teachers for almost 30 years. This school produced new perspectives for both dance practice and teaching, and for body understanding, contemporizing it. Finally, we’ll reflect on the importance of sensitive body training in today’s society. We’ll work from Haraway’s ‘Situated knowledges’ perspective; from anthropologist and sociologist David Le Breton’s concepts of the body; from Chilean female dance teachers, including this article’s writer; among other authors.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALCAÍNO, G. y HURTADO, L. (2010). Retrato de la Danza Independiente en Chile 1970-2000. Santiago: Ocho Libros.
ALCAÍNO, G. y HURTADO, L. (2018). Danza Contemporánea en Chile. Autobiografía de una escena 2000-2015. Santiago: Hueders.
BARROS, C. (2017). Desaparición, danza, insistencia: variaciones de La Cueca Sola. Trans-In-Corporados, 2. Disponible en:
https://proceedings.science/trans-in-corporados-2017/papers/desaparicion--danza--insistencia--variaciones-de-la-cueca-sola?lang=es
BIBLIOTECA NACIONAL DE CHILE. La Educación Física en Chile (1889-1930). Memoria Chilena. Disponible en http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-100666.html. Accedido en 7/11/2022.
FOUCAULT, M. (2009). El nacimiento de la Biopolítica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
GUTIÉRREZ, V. y SALGADO, A. (2014). Integración de la Danza en la educación preescolar formal chilena. Aportes de la disciplina para un escenario de problemáticas y oportunidades. Tesis de grado no publicada. Universidad de Chile. Chile.
HARAWAY, D. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Valencia: Cátedra.
HURTADO, L. (2019). Cueca Sola, danza para situar al desaparecido en la dictadura militar chilena. Tiempo de Danza, 7, 39-42.
IEAL. (2003). La privatización de la educación en Chile. Santiago: IEAL. Disponible en línea en: http://www.opech.cl/bibliografico/Doc_Financiamiento/privatizacion_educacion_en_chile.pdf
ISLAS, H. (2001). De la historia al cuerpo y del cuerpo a la danza: elementos metodológicos para la investigación histórica de la danza. Ciudad de México: Conaculta.
LE BRETON, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
LE BRETON, D. (2010). Cuerpo sensible. Santiago: Metales Pesados.
MATURANA, H. (1997). Emociones y lenguaje en educación y política. Buenos Aires: Granica.
MAUSS, M. (1979). Sociología y Antropología. Madrid: Tecnos, S. A.
MEMORIA CHILENA. https://www.memoriachilena.cl/602/w3-channel.html
MERLEAU-PONTY, M. (1957). Fenomenología de la percepción. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
SABAT, N.; SALFATE, G. y REDLICH, C. (2020). Pedagogías sensibles. Santiago: Indeleble SpA.
UNIVERSIDAD ARCIS. (2011). Informe de autoevaluación para la acreditación de la carrera de Pedagogía en Danza. Santiago: Universidad ARCIS.
Hurtado Escobar, L. (2023). Dance, Body and Education in Chile. Perspectives of a Complex Relation. Aula, 29, 145–159. https://doi.org/10.14201/aula202329145159

Downloads

Download data is not yet available.
+